|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har ett ”kul” problem som jag hoppas kunna få hjälp med här. Händelselogg: - Helt dött batteri, dvs inte ens innerbelysning fungerade. Mätte batteri, några punkter i fusebox och fick samma spänning; ca 2-3V. - Monterade ur batteriet och ställde det på laddning. - Men.. i batteriutrymmet hade det stått vatten någon eller några gånger. Tydliga märken upp till ca 7-8 cm. Fullt med ärg runt chassipolerna och båda pluskablarna som går genom karossen lossade när jag lirkade ur batteriet. - Med nyladdat batteri, reparerade batterikablar, ordentligt rengjorda chassipoler samt sanerat batteriutrymme monterade jag tillbaka allt igen. - Efter några teststarter med nollning av felkoder däremellan samt rattutslagstekniken så gick den som den skulle igen. - Dagen efter startade den förvisso men med rejält ojämn gång och med motor(s)lampan tänd efter någon minut. - Nollade felkoder och sedan gick den som vanligt. - Nästkommande dag blev det samma procedur på morgonen. Även efter ca 6 h parkering var det inga problem att starta. - Igår blev det ånyo samma, vinnande koncept.. trodde jag. Efter 20m såg jag rök i backspegeln och backade tillbaka bilen igen. Efter några test med nollställning av felkoder däremellan gav jag upp. Då hade jag inga felkoder men fortfarande rök i rumpan. Färg på röken är först blå/ljusgrå men går, efter någon minut över i mörkgrått. Jag tänker att det (mörkgråa) skulle kunna innebära för fet bränsleblandning och/eller dålig förbränning.. Innan jag lämnade tysken körde jag en kort realtidskoll men kunde inte se något speciellt (dvs med mina kunskaper på lekmans nivå som bäst). En reflektion var dock att realtidstestet rapporterade 40% batterikapacitet. Det enda som gjordes med bilen innan batteriet sattes tillbaka är påfyllning av motorolja. Ja, förutom… …reparation av de två pluskablarna som går till karossgenomföringarna. …laddning och återmontering av batteriet …rengöring/sanering av batteribaljan inkl. anslutningarna för de båda pluskablarna. Nu när jag skriver det här slår det mig att det skulle kunna vara lite oljespill vid oljepåfyllningen som hamnat i en eller flera tändstiftsbrunnar.. Varför gör jag då det här inlägget före den kontrollen, undrar vän av ordning… Jo, för att det uppstod några frågor när jag har pillrat med det här som jag tänker kan förkorta och/eller förbättra mina åtgärder. ImHo känns det sannolikt att det var de två dåliga anslutningarna, tillsammans med vatten och tid, som orsakade att batteriet var helt tomt; under 3V - uppmätt på batteri, i fusebox och under huven. 1. Hur troligt är det att batteriet har tagit skada? 2. Kan någonting annat i bilen ta skada om batteriet, genom krypström, semi-kortar? 3. Kan jag ha glömt något moment? Tex om något behöver ställas in med BimmerCode..? 4. Det är märkligt att bilen går som en Fiat-ägare med hockeyfrilla och på fultjack men samtidigt inte har någon (relevant) felkod.. Enligt vad jag kan hitta på nätet verkar det det dock högst normalt… *Hurra!* Är det någon som råkat ut för samma/liknande? 5. Enligt den här videon ska en procedur med urkopplat batteri, kortslutning av plus och minus kabel och därefter vänta i 15 min, fungera. Finns det belägg för det här? (En vän sa att det går lika bra att trycka på bromspedalen en stund) 6. I botten av batteriutrymmet ser det ut som att det finns hål med gummitätningar..(?). Är det någon som har använt dessa som dränering eller är det förenat med Blitz krieg? 7. Jag har ännu inte kontrollerat hur kablaget ser ut från batteriutrymme och framåt. S.k. Kabelröta kanske inte kan uteslutas helt..? Jag har använt Bimmerlink för nollställning av felkoder och diagnos. VVT samt både kam- och vevaxelgivare byttes i höstas, i samband med att den var inne på större felsökning. 13tkr senare gick den som den skulle igen ..tills nu. Slutligen undrar jag om det är någon som har dubbla batterier inkopplade? Hur kodar man det i BimmerCode - med resp utan skiljeelektronik? | |
| Med 2-3 volt på batteriet är det botkastad tid o försöka ladda upp ett battteri-Nytt batteri är ett givet val samt en ngt tommare plånbok. Att ladda upp ett så urladdat battri ger bara massa konstiga föjdfel på andra komponenter som tex startmotor,bränslepump,larm m.m. Specillt krypström verkar vara standard när laddningen sjunker under 10 volt. Även om du laddar upp batteriet så garanterat håller det inte laddningen mer än en begränsad tid. Brukar leda till att bränslepumpen fallerar eller så...Biltema har bra batterier som är prisvärda. Dålig spänning elr dålig jord till bränslepump ger inte nån felkod vanligtvis, inte till volvo iaf... Beror kanske på vilken felkodläsare som används, själv kör jag med Icarsoft. | |
|
Jag skulle tippa på att batteriet är kört pga. sulfatering på blyplattorna som följd av urladdningen. Hur länge stod det urladdat? De flesta bilverkstäder och många bensinstationer med lite service har ett speciellt mätinstrument för att mäta hälsan på batteriet - tar två minuter att mäta och ger svart på vitt hur batteriet mår. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren! Jag hade ett AGM-batteri ”liggande” och har bytt nu. - Första starten med felkoder och mycket ojämn gång. - Körde ”Ratt-tricket” och stängde av - Nollställning av felkoder (alla kunde inte nollställas) - Start igen. Efter några sek med ojämn gång började den gå som vanligt. Väldigt lite rök från avgasröret. - Stängde av och läste in felkodminnet på nytt. Inga felkoder att släcka, vilket kan tyckas är bra. Men den här bilen _ska_ ha några felkoder, bl.a. för att någontidigare ägare plockat bort bensinvärmaren.. Allting verkade frid och fröjd - inga felkoder och normal drift. Men icke.. När jag varvade upp några gånger, från tomgång till ca 1500-2000 varv så kom det rök igen. Mer åt det blå/grå hållet än vitt. Stängde av och kollade på oljan och där var det bara.. olja.. Batteriet som sitter i tillfälligt nu är inte registrerat via BimmerCode om det nu spelar någon roll. Nästa test blir väl att kolla på kylvätskan och hur det ser ut med motorn igång… Annars vete fanken. 🤔 |
|
|
Oljeröken har inget med batteriet att göra, utan det är något annat knas där. Prova att köra en sträcka på några mil med lite varv och belastning, så att stiften blir riktigt varma och bränns rena, samt katalysatorerna blir driftvarma och bränner rent sig, och se vad som händer sedan. Annars får du börja felsöka vevhusventilation, ventiltätningar osv... När byttes oljan senast och vilken olja använder du? Hur mycket olja är det i motorn? Är den överfylld går en del av oljan ut i vevhusventilationen och bränns i cylindrarna = rök (särskilt innan katalysatorerna är varma och bränner bort oljeöverskott i avgaserna). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack, Johan! I början av dec -21, bytte jag alla tändspolar, alla tändstift, VVT, kamaxelgivare och vevaxelgivare, i tron att det var detta som gjorde att bilen gick in i limp mode efter 1-10 min.. Det slutade med att jag lämnade in den hos den lokale BMW-handlaren och tydligen har tidigare ägare slarvat med oljebyten.. Där byttes oljan 2ggr, vevhusventilation, oljefilter, uppsamlare för insugningsluft, delar runt oljeretur, luftningsslang, oljeavskiljare..m.m. Det var runt den 14-20 dec -21. Det bör således vara någon BMW original Longlife. Efter det har jag fyllt på en gång (häromdagen) med Castrol SLX Pro Longtec 0W-30 (BMW LL-01-klassad). Och ja, det blev nog några droppar för mycket.. Jag tar till mig tipsen och ska ta en tur så får vi se.. 👍 |
|
| När jag gör oljebyte på mina bilar, kan det hända att nivån blir lite för mycket på oljestickan, brukar då dra ut oljestickan efter varmkörning av motorn, och helt enkelt suga upp överskottet medelst handdriven oljesug-funkar klockrent varje gång??Finns på Jula o köpa för nån hundring elr två. | |
| Okej.. Jag trodde att BMW tagit bort oljesticka för längesedan.. Iaf i x25 och x28 (vilket jag iofs inte skrev att det gällde..) | |
| Ja BMW är speciell-snart tar de väl bort ratten 😋 skämt åsido... På min 318 finns oljestickan kvar iaf. | |
|
Av någon anledning tog BMW bort oljestickan på bensinare men lämnade kvar den på oljebrännare. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Provtur nr 1 ========= Före start rensade jag alla lagrade felkoder (bl.a. misfire). Som jag skrev tidigare hade jag inga felkoder öht när jag övergav skutan.. hmm. 🤔 Kallstarten var väldigt skakig men hon kom igång efter någon minut och utan att jag behövde idka tvångsvård (dvs rensa felminnet under färd). Såg att det kom lite rök men Yolo, right? 😉 Körde först en kortare sträcka i lugnt och lagligt tempo. Betydligt mer rök.. Därefter en lite längre tur på omkring 30 min där jag snöt på ordentligt och körde växelvis normalt och växelvis i full careta upp till närmare 7krpm. Inga bolmande röksignaler i backspegeln. Lysande! Ska bli intressant att se vad som händer vid nästa kallstart.. En iakttagelse var (eftersom jag ville hålla stenkoll på oljenivån..) att när jag startade var oljenivån på ca 75%. Efter några ordentliga gaspådrag var nivån ca 50% och när jag kom hem var nivån tillbaka på 75%. Tack för alla tips så här långt! 👍🙂 |
|
|
Provtur nr2 ======== Vid kallstart är den alltjämt väldigt tveksam. Den här gången lät jag den bara vara, dvs inget tryck på gaspedalen. Efter ca 30 sek är det något som slår om och helt plötsligt går den helt som vanligt… Ingen rök från början, inte efter några minuter på tomgång och gas upp till ca 2000 rpm heller. Att den är tveksam vid start var det första tecknet i dec, som jag först trodde var vev- eller kamaxelgivare eller VVT. Det var de sakerna jag fick felkod på men det visade sig ju senare att det var något annat. Men den här gången har jag inga relevanta felkoder. Frågan är vad det kan vara då! ?? Vev- /Kamaxelgivarna? Täppt VVT (för den var tydligen väldigt skitig inuti)? Men dessa fel borde väl sparas i felminnet? Det känns lite som att elektroniken går in och kompenserar för något… Det går förstås inte att utesluta att något skräp åker runt och hindrar oljan heller, även om det gjordes 3 oljebyten aug -dec.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.