|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Instämmer med dig Jocke, efter att jag haft IX40 i drygt 4 månader och hunnit med faktiskt över 700 mil, trots att vi aldrig kör långsträckor. Låg förbrukning, oftast mellan 17-20 kWh/100 km. Igår körde jag ex vis knappt 20 mil och hade 21 mil kvar när vi kom hem, efter först lite snurrande i Uppsala och sen en hastigt påkommen tur till Sthlm och lite stadskörning där och tillbaka till Uppsala. Min bil är väl en av de bäst utrustade IX40 med luftfjädring och integral styrning samt multikonturstolar med massage, soft close mm (fd demo som köptes vid 750 mil) också svart/svart (den enda färg jag gillar på IX). Förvånansvärt bra drag. Jag skulle aldrig lägga 300 tkr till för en IX50 och lite mera mil och nån sekund snabbare acc. Jag har beställt I4 M50 redan juni 2021 men tog då istället en X5 45e. Jag har ett erbjudande om en I4 M50 igen men vill inte vara utan ”SUV” och inte direkt läge nu att ha två bilar, när man precis kom ner till en efter två försäljningar, men I4 M50 lockar men tänker också på höjden och baksätet. Kul som ”sportbil” och väldigt mkt billigare än Porsche :). Hjärtat vill men hjärnan säger nej. Man ser många I4 nu, som på turen igår. Jag antar att Harman Kardon i I4 är sämre än i IX där det är superbt. /Anders |
|
|
Absolut Anders, hade HK i i4:an och nu även i iX och av någon anledning upplevs skillnaden som stor till iX:ens fördel. Sen är det några små detaljer i utrustningen som vi saknade på i4:an. Är ju i-landsproblem men gesture control som finns i iX:en och som vi hade i vår tidigare X3:a är faktiskt något vi saknade i i4:an. Vi hade Fully Charged i i4:an men fick inte 360 graders kameran på grund av komponentbrist. Nu finns allt i iX:en inklusive DAP och PAP. Sen tycker jag stolarna är betydligt bekvämare i iX:en men där är ju smaken som baken. I i4:an är ju säkerligen behovet av sportigare, lite hårdare stolar större. Jag sitter väldigt bekvämt i iX:en, mer påtagligt ombonat och mjukt bekvämt än i i4:an. Såklart objektivt beroende på behov, tycke och smak som sagt. Laserljusen är fantastiska på båda modellerna om du frågar mig, skulle inte vilja vara utan dom. Har inte hunnit kört iX:en så mycket i vintermörker av naturliga skäl så har bara jämfört i skymningsljus men ljusen gör skillnad, helt klart. Kan sakna massagestolar men vad sjutton, man kan inte få allt. Inte vi iaf:-) |
|
|
Jocke72: kul att höra, 35-40 mil låter grymt bra men antar att det inte är så. Ycket motorväg men tycker den inte är så känslig för hastighet som min E-tron var, jag laddar till vardags bara till 50% och får ca 25 mil med min IX50. Provkörde I4 med sonen och dottern 16 och 13 år fast jag visste att den var för liten i bagaget med tanke på hunden, både jag och sonen är över 180 och då ör den alldeles för trång, måste sitta högt upp fram för att få plats med fötterna under sätet fram, inget problem för jag gillar att sitta högt men absolut ingen bekväm bil att åka långt i om man är lite längre bak. Även jag är i 50 års åldern och har en rygg som bråkar lite ibland och tycker insteget är skönt, att bara glida rakt in. Anders: ang färg så gör sig svart bra med tanke på det svarta längst ner på bilen men min är en storm bay metallic som jag verkligen gillar och döljer en del smuts bättre än svart, har bara tvättat en gång sen jag köpte den. Håller med om att merkostnaden är svår att försvara, är väl enda nackdelen, att den ör lite dyr men i mitt fall som vill komma till stugan 35 mil bort i alla väder med lite marginal så krävs det en 50 och är grymt nöjd. Onödigt många hk dock, undrar om det är det som gör den dyr att försäkra. Tillbaka till I4, när barnen har flyttat hemifrån så skulle det ev kunna bli en I4, är man bara 2 så funkar den tror jag. |
|
| Jocke, Grattis och kul att du är nöjd med bilen. iX är absolut en av de bästa elbilarna på marknaden idag. | |
| Låter som jag skulle satsat på en IX istället :-) Förstår att det inte går att jämföra en liten I4 med en stor SUV. För mig som idag åker femma så är steget och känslan iaf fram klart jämförbart mellan de två. Barnen är fortfarande små så jag tror det kommer funka fint några år (kanske inte 100%), nästa gång blir det säkert nått större igen. Gillar IX, tycker den är riktigt fräck, men jag har aldrig varit någon SUV-kille men jag är inte 50 än så att.... | |
| Med mindre barn och ingen hund så borde det gå finemang. | |
|
När mina barn var små krävdes mer plats än när dem blev större. Säten, leksaker och barnvagnar tar mycket plats, mer än en dator eller platta plus lite kläder. |
|
| Sant men tar man bort hundburen så får man ett halvt bagage till för saker, till första barnet hade vi mer saker men till nr 2 så hade vi lite mindre packning. Jo barnstolar tar plats, tänkte barn som inte satt i barnstol och inte var 180 cm+. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.