AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
13.363

BMW i4 M50 - owners review, en subjektiv bedömning

Sida 3 av 4
MU
940
MUC
M340i - 2025
Sammanfattning av testet:
+ Välbyggd, god körkänsla, går långt även i kyla.
- Menysystem, ladd-hastighet över tid.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tack MUC.

Fredag idag, då kan vi kanske bjuda på lite idolbilder:
Länk

Länk

Bara jag som haft problem med batteriet på I4 M50? Hela högspänningsbayteriet fick bytas efter 6mån och 2400mil.
Supernöjd med hanteringen av problemet från BMWs sida dock och väldigt nöjd med bilen fram tills att sett hände.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
2400 mil på 6 månader!? Bra jobbat!

Tråkigt att det hände, men det låter ju som allt hanterats bra och då är det ju inte så problematiskt för din del.
Håller med Grelle, inget att klaga på, och det gör jag inte heller. Bara nyfiken om fler råkat ut för samma sak. :)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Av ren nyfikenhet, hur yttrade sig problemet med batteriet?
Bilen gick plötsligt inte att starta. Fick hämtas med bärgare.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jobbigt. Jag undrar hur man gör om detta händer när den står i garaget. Kan man rulla ut bilen, tror ni?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bärgarna är ju ganska vana att hantera sånt här då det väl ofta är samma sak med fyrhjulsdrivna automatbilar. De lyfter väl ofta upp ena hjulparet, sätter dollys under det andra och sedan drar. Om det är inne i ett flerbilsgarage så kanske inte deras lastbilar går in, men deras pickuper gör ju det.
Alla hjul låsta så den fick med våld dras upp på flaket. Jag hade samma dag åkt ut från parkeringsgarage på Arlanda med lågt i tak, glad att det inte hände där. Hade blivit tight att få in en bärgare dit… :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk På Arlanda så får man välja en garagebärgare. =)
Ru
110
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Angående artikeln i Vi Bilägare.

Tidningen har nu släppt sin POD nr 503 som behandlar provkörningen av BMW I4 mellan 24:15 och 40:10.

Länk

Där ges lite mera kött på benen utöver den tidigare sammanfattningen
+ Välbyggd, god körkänsla, går långt även i kyla.
- Menysystem, ladd-hastighet över tid.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Fross, nej det är inte bara du som drabbades av problem med högspänningsbatteriet. Tyvärr är det ett inte helt okänt problem, fast du är den första på det här forumet. Båda batterierna är det problem med på en del bilar, när det är fel på 12V batteriet kommer du inte heller igång. Hur vanligt problemet är är det bara BMW som vet, men jag är med på ett amerikanskt i4 specifikt forum också, och där finns flera som är drabbade. En del får inte ens sina bilar levererade, eftersom problemet poppar upp i hamnen i Tyskland och där får det stå ett bra tag innan BMW fixar det. Där finns det bilar som har stått i några månader och inte kan levereras. Så om du har fått ditt HV batteri bytt på kort tid då har du tur. Har du fått gratis lånebil under tiden?
Tog nästan tre månader och hade lånebil under hela perioden, så egentligen inga problem att det drog ut på tiden.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Tråkigt att det tog så lång tid men bra att det löstes sig smidigt, vad fick du låna för bil?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Om två månader kommer förhoppningsvis vår M50, åker idag G31 och alltid skönt med bra utrymme 1-2 gånger per år, framförallt då på vintersemestern. Övrig tid fraktar vi mest luft i skuffen. Får packa mer i Thulen dessa gånger framöver.

Hur upplever ni andra I4:an som familjefraktare i vardagen? Jag har två kids på 10 och 12 år. När jag har stolen som jag vill ha den så är det nästan samma utrymme bakom mig i I4:an som idag på femman. Femman är förövrigt en riktig val att ratta runt och min sambo uppskattar att vi downsizear efter nu snart 11 år med 5-serie touring.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min kompis har precis hämtat ut sin i4 M50 med barn i samma ålder och han är helt hänförd av bilen. Han har dock inga fritidsintressen (ej skidåkare) som kräver gigantiska utrymmen å andra sidan.

Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
danielb. Lite input även om det är lite tråkstämpel på den. Jag och hustrun är i 50-års åldern:-), två ungar som nu är 16 och 18. Ingen är över 173 cm i familjen. Jag älskade bilen när jag åkte själv till jobbet. När vi beställde i4:an 2021 så fanns inga demobilar så det var bara att lägga en order och låna hem vid ett senare tillfälle. Vi hade både eDrive 40 och M50 hemma under två olika helger och vi tyckte att modellen fungerade ok praktiskt. Vi kom från X3 och en stor Santa Fe tidigare och hade bestämt oss för att ha en mindre (roligare) bil. Tyvärr var det bara jag i familjen som trivdes i i4:an. När vardagen infann sig med allt bestyr som det innebär med handling, köra skräp, dra släp, åka till svärmor med hela familjen osv så började det sväras. Särskilt från hustrun som klagade på hur låg den var, ungarna kände sig instängda i baksätet så där hamnade jag efter ett tag när grabben blev åksjuk (hustrun kör alltid när vi är allihop så det går inte fort). Men ja, den är tight i baksätet. Och ja, den är låg och inte så lätt att komma i och ur om man är det minsta ofärdig. Jag hade behållit bilen om jag hade bestämt själv men nu är i4:an bortbytt till förmån för en iX och nu är vi tillbaka på mammas gata så att säga. i4:an är en grym bil men i ärlighetens namn inte särskilt praktisk när man är flera i familjen och det är huvudåket. Men vi har alla olika behov och förutsättningar så jag hoppas och tror du och familjen blir supernöjda med bilen! För oss blev det "bara" 7 månaders ägande.
Jocke72

Vad blev det för BMW iX ? Nöjd med modellen?
Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
Andre, det blev en xdrive40 för det var vad som rymdes i vår budget:-). Det är ändå ofantligt mycket pengar man låser i en bil och den räcker gott och väl för vårt behov. Vi åker mestadels runt i Mälardalen. Den är "black on black" precis som våran i4 var. M-sport, innovation, comfortpaket, drag, elstolar m.m. Den har allt vi behöver och lite till. Det är en helt underbar bil och väldigt praktisk i förhållande till i4:an. Massor med utrymme i kupén, dock lite klent bagageutrymme med tanke på hur stor bilen är. En riktig landsvägskryssare som vi åker mellan 35-40 mil per laddning med nu på sommaren. Den är nästan kusligt tyst och bekväm på motorvägen och premiumkänslan är ännu en nivå högre i jämförelse med i4:an. Och nu är hela familjen jättenöjda vilket känns bra när det handlar om en så pass dyr bil. Hustrun var till Öland med bilen precis och då går den ytterligare några mil med den typen av körning. i4:an är en riktigt bra bil men den passade inte oss i längden helt enkelt. iX:en är tyst, pigg, rymlig i kubik och med fullt tillräcklig räckvidd så för oss är den mitt i prick ur egentligen alla aspekter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.