AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
13.365

BMW i4 M50 - owners review, en subjektiv bedömning

Sida 2 av 4
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@qsacage,

Intressant och lång lista du har. Själv har jag beställt en i4 e40, jag tänkte att det räcker för mig. Jag plockade ihop lite smått och gått som jag ville ha, men ville köpa bil med tvåhjulsdrift för bättre energieffektivitet och längre räckvidd. Jag laddar mest (typ 99%) hemma med 11kW så det blir bra, även om det tar lång tid att ladda fullt. Jag är inte intresserad att ladda så som du verkar göra, jag har köpt en bil som skall klara (enligt specen) 583 km på en laddning och så tänkte jag använda den också. Ser inte vitsen med att ladda till 50%, dessutom håller jag INTE med dig att "man" laddar si eller så, eller att 15 mil räcker... det beror på var "man" bor och vad / hur "man" använder bilen för.

Jag hade en diskussion om det med en Mercedessäljare som ville övertyga min fru om att "man" laddar inte bilen fullt och "man" aldrig kör mer än 8-10 mil om dan ändå... Vi båda försökte argumenterade om att "man" gör som "man" behöver eller passar en. "Man" stannar inte för att ladda när man har 10 mil hem om "man" kan planera när "man" har kört hemifrån, dvs. man laddar fullt hemma för att man SÄKERT inte hamna i batteriångest en mörk småkylig kväll på väg hem från Kristianstad till Lund. Han verkade inte lyssna på oss alls, utan endast försökte övertyga oss om att "man" inte behöver mer än vad hans EQB kan erbjuda när det gäller räckvidd. Och det värsta var att det inte var vi som satte ingång diskussionen, utan han. Jag har bara kommenterat bilen till min fru, som är ute efter en bil som kan köras 40+ mil på en laddning, och jag sa att EQB inte räcker till hennes behov. Hennes behov känner hon till också, eftersom hon har ägt en Leaf för fyra år nu, så hon vet mycket väl vad hon behöver och hur "man" gör med en elbil. Dessutom vid det här laget är hon mer elbilskunnig än den säljaren, som verkar ha läst på Internet.

Sen tror jag att det där att batteriet tar skada om man laddar alltid till 100% är endast en skröna. Det gällde förr, men inte numera. Det som gäller är att man inte skall alltid snabbladda, det kan skada batteriet, fast även det kan vara en skröna. Laddar man hemma med 11 kW, då händer det inget, det räknas som långsam laddning. Det räknar nog BMW med också, annars hade man inte fått 8 års garanti på batteriet. Så vitt jag vet, finns inga begränsningar i garantivillkoren annat än 8 år eller 1600 mil, vilket som inträffar först. I vilket fall som helst, inga problem under dessa 4 år med Leaf och tre år med min 300e, alltid fulladdade när vi är hemma, eller om finns möjlighet att ladda på parkeringar eller hotell. Med andra ord, man gör som man vill och jag kommer att fortsätta även med i4 att ladda fullt.

Ta inte detta som negativt om ditt resonemang, bara som kommentar. Jag tyckte att det var intressant att läsa om dina erfarenheter, både plus och minus. Själv beställde jag bilen med parkering assist plus och driving assist pro. Jag var inte supernöjd med kameralösningen, eftersom bilden blir krokig även när man tar bort panoramavyn, dvs om man backar in och det finns en lyktstolpe bakom en då blir den krokigare och krokigare och lutar in över bilen, så jag blev lite överraskad, och rädd att den har börjat luta på bilen, men jag tror att man vänjer sig. Sen är det superbra att man kan se 180° när man backar ut eller kör ut framåt och man upptäcker korsande trafik eller annat INNAN man sticker ut baken, så jag kommer nog att tycka om lösningen efter en kvart eller så... Men jag har en fråga till dig. Har du parkeringspaket? Jag har det i min 330e också, och har provat att låta bilen parkera själv några gånger men har aldrig kunnat vänja mig vid den höga farten som bilen väljer, och bilen är alldeles för "bromskänslig" och avbryter parkeringen när jag försöker minska farten. Den rattar bra, så den biten funkar utmärkt, men jag vågar inte låta bilen köra in mellan två bilar, än mindre mellan folk och en bil eller stolpe. Har du provat din, ifall du har funktionen? Funkar den bra?

OBS! Jag är helt ointresserad av Teslaerfarenheter, sorry.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Batterier av den typ som används i elbilar tar skada av verkliga 100%. Vissa tillverkare väljer dock att ha så stora buffertar att batteriet kanske är 90% fullt när bilen visar 100%.

Det här är fakta och helt oberoende av din gubbgissning. ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förstår inte heller varför man anser sig veta bättre än biltillverkaren. Det står uttryckligen att man ska undvika 100% för ofta på li-ion batterier.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kalla det vad du vill, gubbgissning eller dumheter, det har funkat bra för mig hittills, det kommer att funka även i framtiden. I vilket fall som helst, ja, batterierna i bilen har ett brutto och ett nettovärde, vilket reglerar hela alltet automatiskt för mig. Jag säger inte att jag vet bättre, var och en gör som man vill. Men det råder inte en total enighet i frågan med mig som enda motpart...

Ja, manualen säger att "Håll laddningsnivån på mellan 10% och 80%..." för optimal livslängd. Ni som vet allt... definiera "optimal livslängd" för mig. Garantin är på 8 år jag räknar med 10-12. Om ett batteri försämras då blir det gradvis sämre, inte plötsligt från 100 till noll. Det räcker för mig. Observera att texten på sidan 309 är det enda stället som det står, och det står INTE som en varning, med röd triangel, vilket betyder att det är en rekommendation, en gammal kvarleva. Jag kommer inte att köra batteriet i botten, utom i nödfall, och jag kommer inte heller att plugga in direkt efter att jag har tagit en runda på en mil, men när jag pluggar in den så kommer jag, precis som idag, att ladda till hundra procent. Det finns ingen anledning att köra med halvfull tank hela tiden och riskera soppatorsk. Men vill ni hålla er till era "vetenskapliga metoder" så är det helt OK, jag känner mig trygg i livet utan att behöva följa med strömmen.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Förresten, märkligt att två Teslaägare som kommenterade. Jag vet att Teslaägarna har alltid varit så rädda om sina batterier. Jag har många arbetskamrater med Teslabilar av diverse sorter och vi har haft många diskussioner om batteriladdningar.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Du är helt enkelt dåligt påläst. Är nog stor buffert på din 330e så det är ingen fara och på ett så litet batteri måste man ladda fullt. Blir annat när du kommer 40+ mil på en laddning. Jag kör ofta 16 mil om dagen men behöver ju egentligen inte ladda ner än 50%.

Att det är dåligt ju närmare ändlägena 0% och 100% du låter bilen stå är bara ren fysik. Att ladda 100% och åka iväg direkt efter är ingen fara dock. Eller köra ner till 0% och stoppa i laddkabeln direkt. Det dåliga är att låta den stå så över tid.

Att diskutera sånt här är egentligen inget jag orkar hålla på med längre. Vore bättre om du satte dig in i hur tekniken och fysiken fungerar. Du är liksom på "jorden är rund"-nivå nu.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tramssvar. Jag laddade inte min E-tron heller till 100% heller förutom när jag skulle åka långresa. Att försöka få det till en märkesfråga är bara okunnigt, du vet att BMW inte tillverkar sina egna batterier va? Att du tror att du vet bäst beror på att du är dålig påläst om hur batterierna fungerar. Inte att du ”överlistat” hur en instruktionsbok är formulerad.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag tror INTE att jag vet bäst, men det verkar NI tro om er själva.

Eftersom ni är så duktiga och kunniga på vad som är bra och inte bra för batteriet, så utgår jag ifrån att ni ALDRIG kör iväg utan att förvärma (eller kyla) batteriet, för det försämrar också livet på det... Med andra ord, när bilen har stått ett par timmar på en kall parkeringsplats så sitter ni där en kvart eller så och värmer batteriet, eller hur? Sen på sommaren i Spanien eller i Ungern en het dag med över 40°C i luften och 50°C på asfalten under bilen så sitter ni där och inväntar nedkylning innan ni kör iväg. Eller kanske är ni aldrig oförberedda, vad vet jag...? Jag kan föreställa mig att det finns ett annat liv än mitt, det finns människor som alltid kan planera allt minutiöst med batteriets hälsa i centrum, men jag är inte perfekt, så jag kommer att köra iväg precis som jag alltid har gjort.

Jag antar också att ni aldrig heller kör fortare än 110-130 km/h, eftersom då blir strömuttaget så mycket kraftigare och snabbare än innan, så det kan också skada batteriet...

Så klart att ingen är perfekt, varken ni eller jag, men det verkar som ni har plockat bitarna som passar er, eller har svårt att se helheten, eller saknar fantasi för att inse att andra människor har andra behov, sen övergår ni i nedvärderande kommentarer, vilket är en aning lågt. Nej, ni behöver inte övertyga mig om att jorden är rund, det visste jag om utan er också.

Löwet, jag vet inte vad du kan och inte kan, att vi inte känner varandra IRL ser jag tydligt i din stil, men jag kan försäkra dig att jag har läst mycket mer än några ord i manualen (till skillnad från dig), och inte "överlistat" den. Jag har inte heller försökt få det till en märkesfråga, men det är tydligt att Alfahanarna kör Tesla, och diskuterar gärna hur deras Tesla uppför sig och skall hanteras och hur "man" skall göra när "man" långkör osv. trots att detta är en BMW forum om BMW elbilar, som ni inte verkar ha eller planerar att köpa. Jag har inga problem med det, men ni borde inse att inte alla är intresserade av andra erfarenheter än BMW på ett BMW forum om BMW elbilar. Ni verkar vara övertygade om att endast ni kan ha rätt, oavsett vilken fråga som tas upp, därför skrev jag att jag är fullständigt ointresserad av Teslaerfarenheter. Oavsett vad du/ni tror om mig, så kan jag en hel del om både elbilar och annat, ÄVEN Teslabilar, och oavsett hur övertygad du är i tron att alla bilar är lika, så har du fel på den punkten också. Jag har ingen aning om vem som tillverkar batteriet till i4, och det är också en gaska irrelevant fråga. Bilen är mer än bara batteri, och hur länge batteriet håller och hur det skall hanteras kan också skilja mellan bilarna. Dessutom kan man inte plocka en enda faktor och klamra sig fast i den som om det var den enda saken som försämrar batteriets livslängd. Allt det borde du också veta med tanke på hur aktiv du är på detta forum och hur länge du har varit med här. Så du kan kliva ner från din hög häst.
Bilarna idag laddar inte 100% i verkligheten. SoC ligger på cirka 90% av batteriets kapacitet när den visar fullt i bilen, likaså när det står 0% är det fortfarande runt 13% kvar. (varierar lite beroende på hur modiga tillverkarna av just bilen i fråga är)

Detta sköts av mjukvara för att just spara på batteriets livslängd. Samma historia på era mobiltelefoner. 100% på skärmen innebär oftast runt 90% i verkliga livet. Samsung provade sig på att köra 100% och det gick som det gjorde....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min 330e, när jag läser dina texter så tycker jag du emotsäger du dig själv fler gånger och din sista kommentar om att dina motparter ska kliva ned från sin höga häst är ju farligt nära på att kasta sten i glashus.

Citat från dig: "Jag har inte heller försökt få det till en märkesfråga"

Men det här är också citat från dig:
1) "OBS! Jag är helt ointresserad av Teslaerfarenheter, sorry."
2) "det är tydligt att Alfahanarna kör Tesla, och diskuterar gärna hur deras Tesla uppför sig och skall hanteras och hur "man" skall göra när "man" långkör osv. trots att detta är en BMW forum om BMW elbilar, som ni inte verkar ha eller planerar att köpa. Jag har inga problem med det, men ni borde inse att inte alla är intresserade av andra erfarenheter än BMW på ett BMW forum om BMW elbilar."

I andra citat emotsäger du dig själv redan direkt i samma citat eftersom du uppenbart har ett problem med deras erfarenheter då du klagar på dem och dessutom sätter tesla-erfarenheterna som mindre värda än BMW-erfarenheterna. Det är ju uppenbart att DU försöker göra det till en märkesfråga. Du pratar ju själv om Leafen du har. Det är ju ingen annan som klankat ned på den, medan du klankar ned på Tesla. Så nog är det du som gör det till en märkesfråga.

Du pratar också om andra områden som du framstår mindre insatt i, "oavsett hur övertygad du är i tron att alla bilar är lika, så har du fel på den punkten också. Jag har ingen aning om vem som tillverkar batteriet till i4, och det är också en gaska irrelevant fråga."

Du skriver först själv att bilarna inte är lika, men sen spelar det ingen roll vem som tillverkat batteriet? Det måste ju spela roll för bilarna var ju inte lika? Och hur kan du avgöra om frågan är irrelevant? Det vet du ju för lite om för att kunna uttala dig om baserat på din egen utsaga om att inte ha en aning om tillverkaren, men ändå fastslår att det skiljer mellan olika tillverkare och bilar?

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
I VAG-bilarna kan man tydligen sätta gräns på laddningen. Likaså på Polestar.

Jag har lite dålig koll annars. Men nog sätter man väl maxgräns på de flesta elbilar idag? Man gör det inte på vår i3 t ex men det sättet att angripa "problemet" är väl på väg ut?

Jag har för övrigt haft elbil från BMW i 5,5 år. Men nej, har inga direkta planer att köpa en annan än i3 för tillfället. Tycker inte de är bra nog sett till vad de kostar.
Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
Fick i4:an i lördags och kan inte beskriva den på annat sätt än helt sagolik. Verkligen fantastisk bil som är värd varenda krona. Tycker vår i3:a är riktigt bra och X3:an som vi bytte in i samband med i4 köpet var också premium. Men måste säga att i4:an är nästa nivå på många sätt. Sorry för spammet men är lite lyrisk över dom första dagarna med ny bil:-). Med det sagt så ja, det går hur bra som helst att sätta gräns för hur mycket du vill ladda. Gränsen går att sätta antingen i appen eller i bilen direkt. Förvärma eller kyla batteriet är också hur smidigt som helst på samma sätt. Schemalägga eller dra igång efter behov. Själv har jag satt gränsen på 80% eftersom det inte finns någon anledning att ladda mer till vardags. Ska jag ut på långresa så ändrar jag via appen på några sekunder.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk

Vintersulor på.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Min330e: Vi som inte håller med dig har väl anammat det som tillverkarna rekommenderar.

Kan du inte vara vänlig och länka till någon källa som stödjer teorin att batteriet inte tar skada av att stå med 100% ladd en längre tid?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Efter att ha läst diverse inlägg här, andra forum och YT så verkar ägarna mycket nöjda med sina I4:or nu när de nu rullat ett tag. Stort lyft från andra BMW bilar och dessutom andra el-märken. Få fel (med de finns, läste om någon som bytt drivlina för 54k€), bekväma, bättre räckvidd än de trott.

Trots att BMW enligt de värsta skeptikerna (oftast åker de amerikanskt märke) i panik tagit fram tigersågen och migsvetsen och slängt ihop en elbil så verkar den vara relativt lyckad ändå. CLAR plattformen som den bygger på används även i nya I7 och även i5 kommer få samma.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
i4 är bra TROTS konstruktionen, inte tack vare. Den hade kunnat vara mycket bättre. Lättare och rymligare.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Trådlyft. Fortfarande toknöjd. Nu med iX3 i familjen så kan man även jämföra, och iX3 är riktigt bra, men det känns ändå som ett steg upp när ma landar i M50:n.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk

Någon som kan ladda ner artikeln och dela?
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Det ör väl knappast lagligt. 39 kr har du väl råd med om du är nyfiken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.