|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Vid förra bytet så slängde jag i den "boostrade" oljan i diffen då jag fick mer och mer "missljud". Det blev bättre under lång tid men nu de senaste månaderna så har det ökat igen så jag bytte igen. Det som kom ut var "mjölkigt" och inte en klar "vätska" som förra ggn jag bytte. Jag filtrerade oljan men inga partiklar fanns i filtret. Nu efter bytet så är den ännu värre än innan bytet? Nu kan jag få "durr" även i rondeller. Tankar på det? Skall jag byta igen fast till den icke boostrade eller ny boostrad? Eller kan något börja blir "slitet"? Skall jag vara "orolig"? "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
Vilken bil är det? Vilken typ av ljud har du? Vad var det för olja? Vad var "booster"? Hur ser avluftningen/ventilationen ut i diffen? Mjölkaktig - kan vara vatten! Gör ett "sparkle-test" på olja för att få en första indikation. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
M3 E46 Det "durrar" när jag svänger i låg fart. Det är den oljan med "mer" antislip som BMW rekar. Det vet jag inte. Ber mecken kolla när jag byter efter sem. Heter det avluftning/vent? Sparkel test? (Har googlat). "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
Sparkle test, ska givetvis stå "crackle test" (jag var lite stressad när jag skrev inlägget då jag var på språng...) = ta lite olja i en tesked och elda med en gaständare under tills oljan blir riktigt varm. Om den då börjar spraka och skvätta är det vatten i oljan. Om den "bara" börjar ryka och mörkna, är det troligen inte vatten i oljan (i alla fall inga större mängder). Ok, då var det Castrol som har extra LS-additiv, köpt från BMW du använde!? Jag är inte säker på att det är helt rätt olja för din bil, vad står det i instruktionsboken? När kom oljudet? Hade du bytt olja innan dess? Det brukar sitta en avluftningsventil i överkant på diffhusen i många bilar, men jag är inte helt säker på att det finns på just din...du får kolla eller be mekanikern kika efter det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Oljudet kom smygande över tid. När jag gågglade så dök det upp att BMW har en olja som kan förbättra vilket skedde när jag bytte 1 a ggn. Nu efter ett antal år har ljudet kommit tillbaka sakta så jag tänkte att jag byter igen. Nu är ljudet värre efter bytet. Jag har tyvär inte oljan kvar så jag får tsta det efter sem när jag byter en gång till. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Castrol är "rätt" olja till E46 M3. Först hette den Castrol SAF-XJ 75W-140, men bytte namn till Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 och det nuvarande namnet är Castrol Transmax Limited Slip LL 75W-140. Men det funkar med vilken olja som helst så länge den har rätt viskositet (75W-140) med tillsats för LSD (Limited Slip). Hur långt har bilen gått? Ett oljebyte kanske inte räcker utan att det är dags att renovera bakaxeln (byta lager, packningar och lameller). Edit: Finns inget ventilationshål på bakaxeln till E46 M3. |
|
Jo, det är troligen de viskositeterna som rekommenderas men frågan är om den extra LS-tillsatsen är nödvändig eller ens gör något positivt i den bakaxeln... Men utifrån vad du skrivit låter det som att det inte är ett problem som löses med byte av olja eller olika tillsatser. Hur långt har bilen rullat totalt och hur långt efter första bytet (när du först fick missljudet)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Olja med LSD-tillsatser är rekommenderad av BMW och i princip alla andra eftermarknadsföretag till just E46 M3, men du kanske sitter på någon annan information/erfarenhet du vill dela med dig av? Diffen i E46 M3 är av visko-/lamelltyp, oljan finns förvisso utan tillsatser men tillsatserna är där för lamellernas skull. Eftersom oljan var mjölkig kan det vara så att lagren/lamellerna inte har fått tillräckligt med smörjning och därmed slitits ut. Har bilen gått 15K+ mil vore det inte dumt att byta ut lager, lameller och packboxar i bakaxeln. Det kostar några tusen om man gör det själv. |
|
Jo, att det ska vara LSD-tillsats i oljan är jag helt på det klara med. Men för mycket LSD-tillsats gör oljan "halare" och ger faktiskt sämre ingrepp i diffen och får den att fungera mer som en "öppen diff". En lamelldiff slits med tiden och får sämre och sämre ingrepp och att då tillsätta mer LSD-tillsats är nog inte rätt väg att gå... Den speciella olja som BMW säljer har extra LSD-tillsats utöver den som redan finns i oljan och det är där jag är lite tveksam. Dessutom har BMW bytt olja så det är inte den ursprungliga Castrol-oljan som fanns först - frågan är om den senare är mer anpassad till senare bilmodeller eller är fullt jämförbar med den som togs fram från början? Risken är rätt stor att BMW struntar i att ha specialprodukter som är fullt anpassade för 20-25 år gamla bilmodeller... Men generellt tror jag problemet är rent mekaniskt i detta fall och inte kan avhjälpas med byte av olja eller olika tillsatser. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det handlar inte om någon specialolja utan en helt vanlig olja med LSD-tillsats, inget hemmakok man blandar ihop själv så att det är för mycket LSD-tillsats. Det en och samma olja BMW använder och alltid har använt, men det verkar vara lite olika mellan marknader vilken leverantör de använder. Därav min kommentar om att så länge man använder 75W-140 med LSD-tillsats spelar det mindre roll vilket märke man använder. Men vi är överens vad gäller ett mekaniskt fel/slitage dock. |
|
Tja, den oljan som BMW sålde var i alla fall vanlig Castrol-olja SAE 75W-140 som hade LS-tillsats i standardutförande, MEN med EXTRA LS-tillsats. Det var således en specialolja som mig veterligen inte såldes på "öppna marknaden" (där kunde man iofs köpa standardoljan med normala halter av LS-tillsats). LS-tillsatsen gör oljan "halare" och gör ingreppet i lamelldiffar mjukare (sämre), vilket tar bort oljud i vissa aplikationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hej. Bilen har gått 11 000 mil. När första bytet gjordes hade den gått 8700 mil. Min körstil är gubbig dvs mest glidåka med en och annan "aktiv" omkörning plus några banvarv ibland. Om en renovering krävs får jag göra det i samma "paket" när min första subframe spricka skall åtgärdas (den borde iofs ha funnits där från början då min körstil knappast kan ge upphov till det. Om så har BMWs konstruktörer en del att lära). Jag behöver också lacka den pga av klarlackssläpp så jag har nog 6 siffrigt framför mig men det är det värt :) "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det där med sprickor i bakvagnen finns det många teorier om. Själv tror jag att det beror till stor del på att bussningarna till bakvagnsbryggan blir slitna. Om man accelererar hårt rör sig bakvagnsbryggan extra mycket p.g.a. de slitna bussningarna och därmed bryter mer i karossen än den var konstruerad för. Sitter aluminiumbussningar i min bakvagnsbrygga och ingen tillstymmelse till sprickor, tror det finns en bra anledning till att BMW idag har stummonterade bakvagnsbryggor på sina M-bilar. |
|
Jag minns när jag fick det ljudet på en M3 och blev rekommenderad ”Booster” oljan av Bmw, det var nån aktion och meken visade mig ett papper där det stod typ: ”efter bytet så skulle man köra bilen flera varv med fullt rattutslag på båda hållen” Var tydligen viktigt för att sprida ut oljan eller nåt.. Kanske hjälper dig om du inte redan gjort det.. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Håller själv på att renovera/bygga om bakaxeln i min M3:a p.g.a. haveri orsakat av tidigare clown (Använde M12 kronhjulsbultar med hylsor istället för M14 som det ska vara). Verkar vara oerhört svårt att få tag på just Castrol Transmax 75W-140 Limited Slip, antingen är det slutsålt överallt som har rimliga priser (betalar inte 300:-/L) eller så finns det kvar på ställen som tar uppåt 500:-/L. Har därför kikat på andra alternativ. Det finns ju Motul 75W-140 Gear Competition som ligger snarlikt i pris eller lite högre, men även här verkar det vara slutsålt på många ställen. Av en slump hittade jag Mannol Maxpower 75W-140 Limited Slip, har samma API GL-5 LS klassning som Castrol och Motul. Det står att Mannol är gjord på PAO-bas, men jag är ingen kemist så kan inte avgöra via ett faktablad vad som är vad. Vad jag kan se dock är att Mannol inte riktigt har lika stort temperatursomfång men likväl med extremt god marginal inom dom ramarna jag kommer använda den. Mannols hemsida: Länk Faktablad: Länk Ingen nackdel att den kostar 90:-/L heller (samma hemsida säljer Castrol för 185:-/L men är så klart slut): Länk vs Castrol: Länk Faktablad: Länk Länk Weboils pris: Länk Temperaturomfånget på Motuls olja är snarlikt Mannols: Länk Någon som är kunnigare än mig och kan jämföra? Johan B? Kan tillägga att det är Mannol 75W-90 i växellådan (Länk och det fungerar utmärkt. Byter oljan varje år så antalet driftstimmar mellan bytena är under 50. |
|
Red-Line-Oil har bra oljor som bör fungera ypperligt i detta. De har även LS-additiv som tillsats om man vill ha mer LS-tillsats än vad som redan finns i oljan... Men å andra sidan, vad är det för skillnad i det stora hela om oljan kostar 200 kr/litern eller 350 kr, när man bara använder max två liter och byter var 10.000:e mil eller mer sällan...? ;) Mvh Johan b BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Jag kör max 100 mil mellan bytena, det är en racebil. :P Men i en gatbil håller jag helt med där det är längre mellan intervallerna. |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Kanske ska uppdatera. Castrol Transmax 75W-140 LS och Motul Gear Competition 75W-140 LS verkar vara totalt slut överallt och det finns inget hos producenterna heller p.g.a. brist på det additiv som behövs till diffbromsen. Motul har sagt att de ska kan leverera i mitten av augusti men Castrol har restat på obestämd tid. Redline.se har 3,8L dunkar hemma men inga 0,9L. Weboil.se har både Mannol och Liqui Moly (329:-/L) i lager. Slutade med att jag köpte Liqui Moly 75W-140 LS från Tyskland (Daparto.de) för 200:-/L. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.