|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag pratatde med en kollega igår som också har en SMG II låda. Hans har pajjat och han har fått ett förslag på 37000 kr så han funderar på att bygga om den till manuiell. En fråga som dök upp som varken han eller jag har tänkt på är - om den är manuell - växlar man då sekventiellt då också? Jag antar det men frågan är fri. Så vid manuell kör man inte den normala 1 uppe till vänster och 6 nere till höger eller? Enda skillnaden är väl att du får trycka ned kopplingspedalen men likväl växlar upp/ned som på en hoj? Eller är jag helt ute och cyklar här? "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ni har en konventionell 6-växlad manuell växellåda med koppling men det är en "robot" som sköter vevandet med växelspaken och trampandet på kopplingspedalen åt er. Inget hokus pokus bara ren och skär mekanik/hydraulik. Så ja, du är ute och cyklar. :P |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
:) Då blir man lite "impad" över att roboten kan veva såpass fort som den gör :) Tack för svaret. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
Intressant att läsa Westersunds förklaring. Har en f d kollega, vars fru - efter vad jag ser som ett bedrägeri av bilfirman - blev med en Kia Picanto. Den har samma upplägg, med en "robot" som gör bilen "automatväxlad", vilket den inte riktigt var i praktiken. Ryck och kännbara växlingar. Trodde att detta var Kias "uppfinning", men uppenbarligen fanns det en högre förebild. Efter två snabba robot-haverier fick säljaren tillbaka bilen, men - oförtjänt - leverera en annan Kia-modell med en "äkta" automat. (Från början var en Toyota Aygo beställd, men strax före leveransdatum "hade den slutat tillverkas"). /Lennart |
|
| Det finns en hel del robotiserade manuella lådor förutom BMW SMG. Först var väl Ferrari med sin F1 låda (eller ännu tidigare kanske var Saab Sensonic?), Lamborghini med sin i E-gear i Aventator och Gallardo, mm | |
|
Härlig information till en hittills ovetande! :) Så Kia har ännu högre förebilder att försöka leva upp till, innan hela framdrivningen hinner bli elektrifierad. /Lennart |
|
| När trenden kom med robotiserade manuella lådor, då var SMG II den bästa om jag minns rätt. Finns massor av Youtube klipp på konvertering till manuell funktion. | |
Än så länge fungerar den (peppar peppar). Har dock fått byta det "laxrosa" reläet. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ferrari var definitivt efter BMW när det kommer till robotiserade manuella lådor, 360 Modena var väl den första och den kom 1999. BMW E36 M3 var före med SMG I i E36 M6 1996. Däremot var jag tvungen att Googla på Saab Sensonic och det verkar som att den kom 1994. SMG II i sig är inte en dålig produkt, men den är inte gjord för finkörning i stan då det kommer slita väldigt mycket koppling. På bana fungerar den utmärkt och växlar snabbt, kanske inte jämfört med dagens dubbelkopplingslådor men snabbt ändå. Däremot innebär SMG II en del extra komponenter som med tiden kommer slitas ut och det är inget konstigt i sig. |
| För er som missat var Saab Sensonic en robotiserad manuell låda men bara själva kopplingen. Växlingsrörelsen gjorde man själv. Men bara 2 pedaler ;) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Jaha, då räknas den inte. :D |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.