|
|
|
|---|---|
|
Hej Hittat lite inlägg om pumparna, nozzlarna osv. Men min sjunker typ 4 cm nivå på 10 dagar jag kollade nyss. En droppe hinner avdunsta innan det blir vått. Kännt nu runt pumpar och behållare, och slangar till nozzlarna utan något vått. Stått två dagar och borde kanske vara typ en droppe på väg eller liknande som skulle ge utslag när man känner sig för. Spolning fungerar bra både på rutan och strålkastare annars. Min 2004 E46 gäller det. Nästan 18 år i trafik. Några tips hur man kan lokalisera så extremt långsamt droppläckage? Finns det filter, om det t.ex blir ett litet grus i ett munstycke eller liknande så pump inte stänger helt? - typ ingen felaktig pump bara korn av grus någonstans Tack. | |
| Jag hade långsamt läckage på min spolar vätska för länge sedan, då var det lyktspolningens backventil på ena lampan fram som inte stängde. | |
|
Tackar. Var det integrerad del i nozzlarna, eller? Det verkar som de går tillbaks i läge efter spolning. Länk och Länk Ser inget om backventil vad jag kan associera. |
|
| Det satt någon form av ventil integrerat i del nummer sex i din första länk. | |
|
OK, tack. Sett trådar med fel på pumpar och nozzlar osv. Kvartstår är någon fiffig teknik att felsöka utan att byta rubbet? - eller så är det lika bra att allt som förslits byts så man slipper mecka varje år Inga astronomiska summor det heller. |
|
|
Det kan vara någon av pumparna som läcker även om de verkar torra. Man kan se om de läcker gnm att ta loss pumpen och inspektera omkring det lilla luftnings(?)hålet på dess sida efter minsta tecken på rostutfällning. Pumparna har en intern gummipackning som torkar ut med tiden. Detta medför en liten smygande läcka och att mekaniken rostar. Kolla vindrutepumpen först. |
|
|
Tackar för tipsen. Har inte kollat om olika nivå hålen från burken går till respektive pump. Minns när burken var helt tom och jag spolade så vart det bara väldigt kort på rutan. Om det pekar åt ena eller andra hållet kanske? Skall lägga mig under och föra upp handen och känna om något vid nozzlarna som osar vått också. Det är ju så varmt nu att ev. droppe ut i verkligheten dunstar väl på nolltid gissar jag. |
|
|
Hej, Vet inte om du har kommit fram till en lösning men jag hade samma problem på min E46 -05 och det var den ena pumpen som läckte. Bytte ut den och gummipackningen/silen som sitter i tanken och det löste problemet för mig. Testade först att bara byta packningen/silen men det fortsatte läcka varför jag bytte hela pumpen och fick det tätt. Båda pumparna kostade omkring 1 500 kr på BMW om jag inte missminner mig men jag testade faktiskt att köpa en på biltema för en spottstyver, mest som ett test för att se hur länge det fungerar. Inga problem so far och ett väldigt enkelt ingrepp att utföra även för en som inte är mekaniker. Glöm ej att sätta tillbaka det lilla värmeskyddet i plast som sitter på sidan av den pumpen som är placerad närmast motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.