AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.122

BMW 520e39 "dunkande" ljud vid kickdown och vid kurvtagning

ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Det dunkar bakifrån vid kurvtagning och kickdown. Är det kardanknutar eller bakaxellager som spökar?

Sw
48
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Jag skulle börja felsökandet med det enkla, hissa bilen och inspektera eventuella glapp från länkarmar och bussningar. Om inget fel där skulle jag kolla om nån drivaxel känns glappig, sedan kardanen och dess lager och sist antagligen byta diff.
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hej,den besiktigades i maj, borde dom inte hört eller känt det? Fick byta övre länkarm bak.

Hej,

Besiktningen gör ju en bedömning. Varje antydan till glapp eller spel måste ju inte vara av den kalibern att den leder till en anmärkning. Dessutom är besiktningsmännen ju människor som gör missar. Och eftersom du tycks gilla kurvtagning och kick-down, kan ju ett eventuellt minimalt glapp ha hunnit utvecklas under två månader.

Att kraftöverföringen och bakvagnen blir påfrestade med din antydda körstil är ju inte så konstigt.

Tippar på att dunket kommer från bakvagnens upphängning.

/Lennart
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hej, tack där hade vi svaret. Skall kolla bakvagnen snarast.

ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hej, kollat bakvagn och kardan på verkstad.
Domen blev byte av fjädrar, dämpare, kardandelar mm.
16500spänn kostar kalaset.
Då bestämde jag att behålla bilen även om jag redan lagt ut 10000 på en kärra jag köpte for22000.
Troligen grundlurad men det får gå hon är en dröm att köra.
Som pensonär plus några år så blir det troligen den sista bil man har råd till nu när bensinbilar blir ett minne blott snart.

Tack för din återkoppling! :)

Surt på ett sätt, men ändå verkar det bättre att satsa på ett objekt som man lärt känna och trivs med än att börja om med ett "nytt" och helt okänt.

/Lennart
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hej, om! Bilen behålls. Men då det är en "fastlandsbil" finn lite rost i skärmkanter. Har någon ett tips på en bra firma som ficksar rost och lackar utan att det kostar 10-15000?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.