|
|
|
|---|---|
|
Tjena, skulle behöva lite hjälp med bilen en e46 316i compact. Det är så att bilen inte vill starta och vill inte heller tända. Det som hände när den dog var att jag körde bilen och när den sedan skulle backas in på parkeringen så gick den ner i varv och dog, sen dess har den inte gått igång. Det som jag har testat är kollat soppapumpen om den fungerar, mätt alla säkringar, kollat till alla tändstift, kollat bensintrycket vid spridarna, försökt bogsera igång den samt startgas men inget har fungerat. Bilen visar inga tecken på liv. Någon som har något tips på vad problemet kan vara och hur det skulle kunna lösas? Alla tips uppskattas. Tack på förhand, Alex. | |
|
Välkommen! Startmotorn går men den tänder inte? Får den soppa? Hur ser tändstiften ut? Blir det gnistor? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Felkoder? Låter som om vevaxelgivaren givit upp... det brukar ge de symptomen, dvs. att motorn stannar och inte vill starta sedan. Kamaxelgivare brukar inte få motorn att stanna, men gå dåligt. Brukar även gå att starta (kan vara svårstartad) då. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena, jag har fått låna en felkodsläsare från en verkstad som visar felkoden "ventillyftsstyrningens ledsensor ej identifierad". Vad innebär detta? Hittar inget på internet när jag söker på det. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@alexhagluund : Välkommen! Det är tyvärr ingen felkod, det är bara någon automatöversatt mening gjord av Kinesium :-) En felkod är ett nummer, tex 0xA6D1 (nyare modeller har fler siffror). Detta nummer är egentligen det enda som är viktigt, den bifogade texten brukar ganska ofta vara delvis eller ibland helt felaktig på billigare/enklare felkodsläsare. Så det är detta nummer (dvs själva felkoden) vi behöver. Om jag får gissa så kan det vara problem kring Valvetronic (det är ett system som kan justera ventilernas lyfthöjd och kan alltså bestämma hur mycket luft som ska sugas in och ersätter till stora delar gasspjället). Men... Din bil kanske inte har Valvetronic. Om det är en 2002, så måste det vara en E46 Compact. Vilket betyder att det antingen sitter en N40 eller N42 motor. Men det var bara N42 som hade Valvetronic (N40 har det inte). Så vad som behövs är den exakta felkoden (själva numret) och gärna även de 7 sista siffrorna i bilens chassinummer (VIN number) för att lättare identifiera exakt vad för komponenter som sitter monterat i bilen. |
| Okej! Sitter på jobbet just nu så kan inte kolla chassinumret men felkoden är 27C1. | |
Om jag får gissa så är felkoden 0x2850 (variable valve gear guide sensor). Sensorn kan gå sönder, oljeläckage kan skapa signalintegritetsproblem, ärgade kontakter med mera. Vill minnas det sitter en packning runt denna som man bör byta om man ser spår av olja. Tror det är detalj #7 i sprängskissen nedan. Länk Själva sensorn är #7 i skissen nedan Länk Men... Detta är bara gissningar - och sånt håller man inte på med när man felsöker. Än värre, gissningarna bygger på ett antagande att det faktiskt sitter en N42-motor i den aktuella bilen. Sen kan jag inte komma ihåg om en defekt sensor faktiskt förhindrar motorstart - har för mig att den borde starta och gå in i ett begränsat läge och den gör en fallback till gasspjället. Edit: Kom på att du garanterat har en N42-motor. Den där N40-motorn såldes bara i vissa länder där skatt baseras på slagvolym - exempelvis Turkiet tror jag har ett sådant system nu (men vill minnas Belgien, Portugal, Rumänien mfl hade något liknande för ett antal år sedan). Därför skapades den lilla N40-motorn med ~1600cc (jämfört med N42 som har antingen ~1800cc eller ~2000cc). Men.. Bara massa babbel och gissningar, det är totalt värdelöst. Hårda kvantifierade värden och booleska svar är det enda som gäller! :-) |
0x27C1 är kamaxelsensorerna... Närmare bestämt att DME tappat kontakt med samtliga kamaxelsensorer... Osannolikt båda dör samtidigt... Kan ju varit så att en har varit trasig ett tag (det borde dock tänt motorlampan) och sen dog den andra vilket skapate ett crank-no start scenario. Men annars är det signalintegritet och spänning- och jordmatningar som är the usual suspects i dessa situationer. En tanke som dyker upp på ett möjligt (dock ovanligt) scenario är att kamkedjan gått av. |
|
Jag har bytt kamaxelgivarna på bilen redan vilket gör att den iallafall försöker tända när felkoderna är släckta. Är det några fler kamaxelsensorer som behöver bytas? |
|
Vilket märke var det på kamaxelgivarna? Om det inte var BMW Original, Siemens, Bosch eller Hella så är det tyvärr bara att slänga de där sensorerna i papperskorgen och köpa riktiga. Vänta nu, så du HAR lyckats ta dig förbi 0x27C1 felkoden och den dyker inte upp längre efter försök med att starta motorn? Eller? Nu är jag lite förvirrad här angående tidslinjen kring fakta och diagnostisering som gjorts. Det är en del otydligheter och det verkar som en del fakta saknas här vilket riskerar att vi här ger oss ut på en wild goose chase och inte kan hjälpa till på bästa sätt (och riskerar även att ge dig helt felaktiga råd). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.