|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag undrar om det är någon här som har tillgång till BMW:s verktyg för att leta rätt på vilka fjädrar man ska ha till sin bil? Jag skulle behöva få reda på vilka fjädrar jag behöver till min E91:a. | |
|
Jag tror inte 'kalkylatorn' är tillgänglig. En option är att beställa fjädrar hos BMW. Vad jag hört är det inte så dyrt, men här friskriver jag mig. Jag tror du iaf kan få ett pris. |
|
|
När jag bytte fjädrar på min 550i e60 köpte 4 från BMW. Kändes enklast att få det 100% rätt till en överkomlig prisskillnad. Började surfa runt på bildelssidor men insåg att det var för många varianter att välja bland. |
|
|
Fjäderkalkylatorn har du bara nytta av om du beställer fjädrar från BMW...och de gör den "beräkningen" när du beställer... Köper du eftermarknadsfjädrar finns det betydligt färre alternativ att välja mellan, brukar bara vara två huvudgrupper med några undergrupper: Standardchassi eller Sportchassi (M)? Dragkrok eller inte. Möjligen; Manuell eller Automatisk växellåda. BMW har ett antal olika fjädrar som är mer finjusterade utifrån bilens utrustning, vilka räknas fram i "kalkylatorn". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om du har original fjädrar på bilen, så bör du kunna se en färg kod på dessa och sedan gå in på sachs sida och se vilka du behöver. | |
| "Fjädrar". Pratar vi om fjädring eller någon typ av ny vingbeklädnad till bilar jag helt missat? | |
| Jag menar fjädrarna till dämparna. | |
|
alla som svarat: Tack för alla svar! sxv: Så vitt jag vet har bilen fortfarande kvar original fjädrar och dämpare. När du skriver "färgkod" menar du då att fjädrarna ska vara lackade i en viss färg eller är det typ en bokstav och en siffra som ska finnas skrivet någonstans på fjädrarna? Om det ska gå och se något överhuvudtaget lär jag få tvätta fjädrarna ordentligt först och det är bra att veta vad jag ska leta efter. Som de är nu är de ju 10 år gamla med tillhörande ingrott vägskit och eventuell rost, men jag ska göra mitt bästa bara jag vet vad jag letar efter :-) |
|
| Det är ofta en färgkludd, tex grön. | |
|
Det ska vara färg markeringar. Fjädrarna är svarta men markeringarna är streck Exempelvis grön-rosa-blå. Efter du vet det kan du gå in på sachs hem sida och se Vilken fjäder du behöver. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
kolla utrustningslistan vilket chassie du har. Lesjöforsfjädrar är bättre än original, är olika till Manuel och Automatbilar ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.