AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
680

låg tomgång 320 -01

al
26
alfarunner
530iA -05
Hrj, kan man enkelt justera tomgångsvarvet på denna bil? Speciellt vid kallstart vill den stanna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligern tjuvluft - du har säkert flera läckage på insugssidan...

Den första delen du ska kolla är bälgen som sitter innerst efter LMM mot insuget - den brukar spricka i vecken, särskilt i den lilla "blindtarmen" (förgreningen som går till vakuumsystemet) - kolla och känn noga i alla veck och skrymslen!

Sedan sitter det ett antal gummipluggar på baksidan och undersidan av insuget som spricker, samt små gummislangar som också vittrar sönder.

Därefter får du kolla vevhusventilationen.

Men för att svara på grundfrågan: Nej det går inte att justera tomgången på ett lätt sätt...

Sedan kan det vara läge att kolla över tändstift mm.
När servades bilen senast med nya stift (är det rätt stift?), luftfilter och olja/oljefilter?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
al
26
alfarunner
530iA -05
Tack för utförligt svar. Är inte ofta under motorhuven så jag får väl försöka sätta mig in i ditt resonemang.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Du kan enkelt göra ett grovt vacuumtest genom att skruva av oljepåfyllningslocket. Håller du för med handen ska du känna ett svagt undertryck och tomgången ändras lite.
Annars är det mara att följa Johans "manual".
Som en extra not hade jag tomgångsproblem på min 330i, svajig och låg.
Alla vacuumdelar var 100%. Slutade med att jag gjorde en reset på alla adaptionsvärden och efter det går den perfekt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det Aerobat är inne på att testa är vevhusventilationen - det testet säger inget om tjuvluft i insuget...

Hur ser servicehistoriken ut och hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
al
26
alfarunner
530iA -05
Verkstaden rekommenderade att tanka 98 istf 95.
Hyfsat jämn tomgång nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.