AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.876

Motorolja i en bil som används väldigt lite

Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Hej!

Har en BMW som står avställd i varmgarage. Jag kommer inte att ha tid att använda den i år så den får stå kvar avställd. När den ställs på nästa år kommer motoroljan att vara ca 2.5 år gammal (bilen har rullat ca 100 mil sedan den fick ny olja). Det är inte long-life olja i bilen.

Så min fråga är, hur länge håller motorolja i en bil som använts väldigt lite? När den ställs på nästa år kommer den rulla ca 5 mil innan den får ny olja. Bör jag byta innan jag kör hem den, vilket kan bli lite bökigt?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte du behöver oroa dig utan kan köra hem bilen med oljan i, det hade jag gjort. Men att byta när du är på hemmaplan kan ju vara en idé!

Generellt är BMW's bytesintervall för en ny bil ca 2000-3500 mil beroende på körprofil eller 2 år, beroende på vad som kommer först. Din bil har alltså gått över tiden med 6 månader, men istället har inte din olja 1995-3495 mils användade och därmed mikroskopiska partiklar i sig. Den har dessutom stått i varmgarage och inte upplevt 2 hela säsonger som många andra normala bruksbilar upplevt.
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Tackar för svaret! Då kör jag hem bilen och byter i lugn och ro på hemmaplan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gör så! Något annat vore att elda för kråkorna!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den stått så länge utan att köras, kan det vara en god idé att ta bort reläet för bensinpumpen och köra lite på startmotorn så du pumpar runt olja i systemet innan du sätter tillbaka reläet och startar motorn.

Troligen är metalldelarna i motorn ganska "torra" från oljefilm nu...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Tack för tipset, låter som en bra idé!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.