|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hepp, Jag är i antågandet att köpa vinterdäck (dubbade) till min 740. Nu undrar jag, är 225 mm för breda för att använda på vintern? Bilen väger ju 2 ton och specen säger att 235 mm är typ minimum på min bil, men jag är lite osäker vad beträffar slask/vatten-planing med ett par så breda däck. Vad säger ni om detta?? //Rallegol | |
| Det låter ju jäkligt brett... men du har ju en 7-serie visserligen... | |
|
Minsta möjliga enligt vad jag förstått är 215/65 16 som är orgdimension. Åkte det samt 225 60 16 sedan på min gamla 740. Dubbfritt GY och den gick som tåget även i slask och på is så det är bara att slänga på. Mvh Asken |
|
Crusty |
Ralle: Vattnet o slasket gör nog reträtt när det kommer en 2 tonnare med 225:or!! Nej, men ärligt talat är det ju väldigt brett om det e mycket snö ute! |
|
Jag hade 225 på min IX. Sprillans Hakkapelitta med dubb... Gick som tåget! Automat är bekvämt |
|
|
Jag kör med 235/65 16 på min E38:a. Nokian H friktionsdäck. Blev ca 1500 mil senaste vintern utan problem i de mest skiftande väglagen. I de värsta snöstormarna i Skåne var det inte jag som landade i diket,,men det låg en fruktansvärt massa SAAB 9-5 och 9-3 där. Så med ett BRA vinterdäck och insidan av hjälmparkeringen inkopplad så är det enligt min åsikt inga problem. |
|
|
Ok, delade meningar alltså. Jag tror det lutar åt ett par 225:or, 215 kanske ser löjligt ut..vad tycker ni?! /Rallegol |
|
-RW- |
Jag har 4 fina odubbad vinterdäck på fälgar till 5,7,8 serien observaer 235/60/16, så visst finns det. Nån som är intresserad? Isf kan ni kolla på Börsen under delar säljes. ------------------------------ Länk |
|
Rallegol, Vem tänker på vilken bredd det är på hjulen på den bilen som ligger i diket? :) Jag skulle välja minsta bredd enligt godkännandet (215?)... Mvh Anders S. |
|
|
225 är nog inget problem med såpass tung bil. Man får se däckbredden i relation till vikten. Om du kör med, låt säga 195 på en E36 som väger 1400(?) så motsvarar det ungefär 225 på din tvåtonsbest =) Jag hade 225 vinterdäck på Capricen, 2.2 ton och simmig styrning men ändå inga problem. |
|
| Jag har dubbfria 225/55/16 dunlop vinterdäck på min M5...går bra, än så länge iaf :) | |
|
Jag kör på 225:or på vintern, funkar kanon! Jeppe |
|
|
225or på en 740 låter ej för brett. jag har 205or orginal på min 530. |
|
| Ser absolut ingensom helst anledning till att välja något bredare däck än minsta rekomenderade, kostar ju bara mer pengar och så mycket märker man väl inte av däckbredden på vintern så man behöver oroa sig för att det ser töntigt ut om man nu känner så generellt | |
|
Det får bli 225:or, jag har bestämt mig nu. Känns som om bilens väghållningsegenskaper blir för dåliga med 215-däck, så jag väljer 225. Det ska nog gå bra! Tackar för era synpunkter...de är guld värda! Mvh Rallegol |
|
|
Vägegenskaper blir nog inte sämre av 215 bredd däremot kan det vara bättre på att tränga undan slask. du kan ju höra efter med butiken i solna, de skall ha ett antal komplettsatser vinterdäck till e38 som skall gå till specialpris om ngn vecka. Mvh Asken |
|
|
Vinterdäck blir inte bättre av att vara bredare, finns dock risk för motsatt effekt. Minns att vi hade en diskussion kring detta förra senhösten. Många här inne inkl mig själv kör med vinterdäck med något mindre bredd än minsta tillåtna. Varken besiktning eller flygande poliskontroll brukar invända mot det. |
|
| Jag åker på 235/60/16 friktionsdäck, det fungerar utmärkt!! | |
|
Hepp igen, Har ändrat mig sedan sist. Det står som Asken tidigare påpekat 215-65R16 som minsta rekomenderade i 740:ns handbok, så jag har bokat upp 4 st Mokian Hakkapelita 2 med dubb och 215-65R16. De kostar 1780 st inkl. balansering och montering på befintlig fälg. Dvs 7120 pix för 4 av marknades kanske bästa vinterdäck och en betydligt "safare" vinter, både för mig och för andra. /Rallgol |
|
|
Ralle, Vet nu inte hur mycket som kan skilja mellan storlekarna. Jag betalade nämligen 1340:-/ st monterat och klart för 205/55-16 Hakka 2 på Åkersberga Gummi. Kan va värt att kolla kanske... Mvh Anders S. |
|
| Hade 225 hacka2 i 17 tum på min E34, det var dom bästa vinterdäcken jag haft iallfall. ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.