|
|
|
|---|---|
|
Hej! :) Jag har nyligen blivit BMW ägare men upptäckte vibrationer vid acceleration, har plockat ner mellanaxeln och stödlagrets gummi är helt spräckt, bakre korsleden eller vad man kallar det kan inte heller röra sig som den ska. Jag försökte banka ut hatten till korsleden men det verkar inte gå och har blivit värre nu efter att jag bankat. hardyskivan verkar bra. Var ska man kolla efter ny mellanaxel? har hittat bildelsbasen men det verkar lite lurugt att köpa beg. Finns det något bra ställe att får tag på en sprillans ny axel kanske? mvh. :) | |
|
Välkommen! Trodo kanske. Knappa in chassinummer på RealOEM för rätt reservdelsnummer. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om jag förstår rätt så låter detta ganska likt det jag som hade på min E87. Där var bakre u-jointen kass och rörde sig halvbra i ena planet men var extremt trög att röra sig i andra planet - vilket såklart resulterade i väldigt jobbiga vibrationer. BMW har inte demonterbara u-joints (kan finnas få undantag men generellt så är det så) - så du kan inte dela på u-jointen och endast renovea den (vilket är det som man oftast vill). Du måste köpa hela axeln (där u-jointen sitter). Helt rätt, begagnat är alltid en risk. Alltid värt att kolla om det råkar ligga en lågmilare som passar ditt fordon. Annars finns det eftermarknads till de vanligaste modellerna. Jag däremot hade det riktigt knivigt. Inga företag tillverkade eftermarknads till min modell (E87 120i manuell) - detta då dieselknattarna är överlägset vanligast på dessa och därför fokuserar de på dessa. Dessutom är min manuell, vilket började bli ovanligt redan då och således inget som eftermarknads bryr sig om. Begagnat var precis lika obefintligt... Det fanns inte EN ENDA begagnad kardanaxel (hel eller i delar) i hela Norden. Det fanns bara massa förbannade dieselkardanaxlar, eller så var det någon förbannad automatlådekardanaxel - dessa passar inte min manuella bensin. Snokade runt i Europa på olika försäljningsställen - på eBay Europa fanns det två stycken till salu - i hela Europa. Slutade med att jag skickade efter (på vinst och förlust) en komplett kardanaxel från Frankrike (tror jag det var). Som tur väl var så verkade jag ha dragit en vinstlott för allt var som det skulle med den leveransen. |
|
Tack för svar! Då får min jakt på ny mellanaxel börja! jag försökte banka ut bakre knutkorset så det kanske inte är värt att fundera på renovering. Vart vänder man sig ifall man vill göra det annars? Tips på bra eftermarknads axlar? |
|
|
hittade denna, N42 - B18 samma motor som jag har så booorde passa? Länk |
|
Motor spelar en relativt stor roll, men typ (och variant) av växellåda samt i vissa fall även typ av differential spelar lika stor roll. Dessutom är det ovanligt att man gjorde ändringar under bilmodellens livstid (exempelvis passar inte kardanaxel från de allra första årsmodellerna på min E87 120i även om det kommer från exakt samma bilmodell). Exempelvis var det i mitt fall samma kardanaxel på N43B16, N43B20 och N46B20 (även oddballare som N45, N45N och N46N använder samma men dessa varianter såldes bara för väldigt specifika läder och var alltså inte intressanta) - men som sagt kan det finnas fler skiljefaktorer som årsmodell, växellåda och annat. Eftersom din bil är en 2003 (och med N42-motor) så måste den således vara en så kallad E46 kaross E46 är fjärde generationens 3-Serie Länk Går du in ETK dvs BMW's reservdelskatalog (realoem.com är en online kopia av BMW's ETK) så kan du hitta fram till den här sidan Länk Nu antar jag att du har manuell växellåda, och då ser du att reservdelsnummer för kardanaxel till din bil är följande: 26 10 7 519 293 I samma katalog kan man även köra kors-referens och kolla i vilka andra modeller som samma kardanaxel kunde sitta, och då ser man följande (den fanns bara på E46 så det blir bara ett resultat från E46 men ibland kan en del sitta på många andra karossmodeller): Länk Nu tittar vi på din reservdel du funderar på att köpa. Här har vi tur att företaget snällt nog uppget vilket reservdelsnummer det står på deras del - och vi ser att företaget upper "26107519293"! Och vi vet sen innan att du ska ha reservdelsnummer "26 10 7 519 293". Perfekt! Du vet med 100% säkerhet att det är rätt del! Wham! Bam! Ram! Jam! Med ett par enkla klick kan man med några siffror få 100% säkerhet i att man köper rätt del! Istälelt för att försöka gissa på årtal eller motor (som är värdelöst då det säkert betydde något på 70-talet men inte idag)! Om inte artikelnummer finns uppgivet, brukar man alltid kunna få fram vilket chassinummer som fordonet hade som delen kommer ifrån. Detta chassinummer kan man sedan mata in i ETK och kolla vilket reservdelsnummer som donatorfordonet har, och då kan man jämföra reservdelsnummer från donatorfordonet och ditt fordon och se om det är match. Bildelsbasen är bra för du kan även söka på reservdelsnummer (och de flesta företag är bra på att märka upp sin delar med detta), så vi hittar att det finns 4 kardanaxlar här i Sverige Länk Här vill man nog ta en med lägre miltal, exempelvis kardanaxel som gått 33 kmil är rent statistiskt sett i sämre skick än en den som gått 16 kmil. |
|
|
|
Jamen, allt är renoverbart men komplexiteten ökar (och därmed krav på kunskap och verktyg)! Finns ett par andra tips, texter och filmer om liknande - är ganska många som stött på dessa staked u-joints och funderat. Men här ligger svårigheterna i att framförallt köpa rätt knutkors (finns mycket liten info att gå på och som ni vet så är ungefär 50% av det som finns på nätet korrekt info). Men har man tagit ut knutkorset så kan man mäta själv och då är det mycket lättare att beställa korrekt. Men det gäller även att göra en korrekt reparation. Dessa är staked u-joints (dvs inga låsringar utan man slår ett antal hål i metallen och viker den över och låter det vara låsringar). Så dessa får man slipa bort (vilket går fint men man får bara vara lite rädd om saker och ting). Sen ska det som som sagt pressas ut. Att slå ut dessa fungerar, men du kan skada kardanaxeln. Men det är lika lätt att skada kardanaxeln genom att pressa ut dessa. Det är lättare än du tror att deformera klykorna när du pressar (speciellt när du pressar ut och om det gör rejält med motstånd). Har man inte korrekta mothåll för detta (vilket få har) så kan man skada kardanaxeln permanent om man inte är försiktig. Med den här metoden så är det inte omöjligt att felplacera knutkorset och därmed får vibrationer och förkortad livslängd. Men är man noggrann och kunnig så brukar det oftast inte vara några problem med det. Så det finns en hel del fallgropar här som många fallit in i. Men är detta enda (rimliga) utvägen så är det en väg framåt - men en begagnad kardanaxel är ofta inte särskilt dyr och det är i princip att skruva av och skruva på. Vill man inte göra detta själv (eller kränga på stödlagret - som kan ibland vara lite jobbigt om man inte har rätt pressrör/pressverktyg) så kan man skicka iväg det till en firma (och för att skicka det mer praktiskt så kan man dela på kardanaxeln - de kan sedan skicka den delad tillbaka då de markerat de båda halvorna efter de balanserat det). |
| Tack för alla svaren, det gav mycket! Nu är nya mellanaxeln (som det tydlighen heter) monterad och klar och fungerar kanon. Nu ska jag byta fokus till nästa 2a på pappret, bromsrörsrost! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.