|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en E36 cab 96:a som har en airbag lampa som vägra att släcka sig vid start och nu har jag blivit fast i besiktningen med bara den!! Har byt släpringen i ratten. Satt motstånd på sätesmattan och rattairbagen. Scannat den med ordentlig läsare (ingen mobilvariant) som visar inga felkoder (fanns en tidigare på rattairbag). Bytt instrumenthus då original har trasiga bläck för lampan som därmed aldrig lyser! Gör man en släck alla felkoder på läsaren så släcks lampan, men starta man sedan bilen så lyser den igen...och så kan man hålla på så! I uppstarten så släcks den en sekund för att sedan tändas igen. Nu har jag en månad på mig att få rätt på detta på en bil med i övrigt blankt protokoll. Har ni några tips på åtgärder ytterligare att göra? Visst kanske BMW kan se mer med sina verktyg, men det är ju en peng! Kan man kanske göra en fulkoppling så lampan styrs av annan lampa som tänds och slocknar vid start? Besiktningen läser ju inte koder utan tittar ju bara på lampan! Tacksam för all hjälp :-) | |
|
Testa att släcka lampan med felkodsläsaren. Koppla ur felkodsläsaren och låt bilen vara igång. Kör sedan några kilometer. Stäng av bilen och testa om den är borta. /Peter |
|
|
Tack för tipset. Ja felkodsläsaren har ju suttit kvar inkopplad i testen hittills så detta skall testas👍 |
|
|
Är felkodsläsaren anpassad för BMW:s interna felkoder? En "vanlig" felkodsläsare brukar bara klara av de mest grundläggande felkoderna kopplat till motorn - andra system som elsystem, airbag, abs mm. brukar de inte klara... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Airbaglampa betyder att du har en felkod. Garanterat. Enda undantaget är om styrenheten gått sönder eller om säkringen till den gått. Här gäller det alltså att säkerställa att kontakt finns med SRS styrenheten. T.ex att se livedata på den. Eller så provar du att provocera fram en felkod, tex genom att koppla ur sensormattan helt, eller plocka bort ratten. Har du ingen felkod då så lutar det nog mot styrenhet. Men som sagt, viktigast först är att du säkerställer att du verkligen har kontakt med SRS med diagnosverktyget. Vad använder du för diagnosverktyg? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tyvärr löste tipset om urkoppling av diagnosverktyg med bilen igång och sen köra en bra runda inte lampan. Vi omstart efter det så tänds, slocknar 1-2 sekunder och tänds den igen. Diagnosverktyget är kanske Autel eller liknande större dyr historia och verkstaden jag får hjälp med det på vill inte tro på uppkopplingsfel och är också frågetecken kring detta felet. Så tillbaka till ruta ett😞 |
|
|
Är det en professionell felkodsläsare, eller en "hem-mekar-variant"? Autel har många olika läsare och många av dem klarar troligen inte BMW-specifika felkoder, särskilt inte på lite äldre BMW.... Felkodsläsaren måste kunna läsa BMW:s egna felkoder och det kräver felkodsläsare som är anpassade för just BMW! Felkod finns som redan nämnts garanterat eftersom lampan lyser... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tråkigt att det inte funkade. Ta kontakt med OlaO så fixar han det. / Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.