|
|
|
|---|---|
|
Hej Har bekymmer med livlig bakvagn, spårkänslig. I dagsläget sitter det powerflex bussningar i bakvagnen, samt nya KW dämpare, hjulinställning är gjord. Camber väHejnster bak -2°54´, höger bak -2°48 Toe Vänster 1,5mm, höger 2,2mm Det sitter 19" däck, bra mönster men gamla. Kan det vara orsaken? Mvh/Pärra | |
|
När man anger hjulvinklar så talar man om toe in och toe out. Det vanligaste är att ange värdena i grader. Om man vill ha en bil som inte är spårkänslig på vanlig väg kan det vara lämpligt att köra med noll grader eller något toe in. Man bör även eftersträva att ha så lika hjulvinklar som möjligt på vänster och höger sida. Du har väldigt mycket negativ kamber, vilket man kan ha glädje av på racerbana med r-däck. Men om du kör mest med standarddäck på vanlig väg, så ger så mycket negativ kamber ofta mycket slitage på däcket insida. -1,5 grader är ofta en ok maxgräns för att slippa ojämnt däckslitage fram. (Jag har kört närmare -2 grader bak på e36 med ok däckslitage. Jag tycker att du skall låta justera toevinklarna bak så att de ligger på runt -0,05 grader bak. Kvarstår den livliga bakvagnen då kan hjullager behöva bytas också. |
|
|
Ja det låter som en bra plan, kommer bara att gå på gatan. Mvh/Pärra |
|
|
Vad är det för inpressningsmått på fälgarna? För litet ET-värde gör att du får en ökad hävstångseffekt på chassit = ökad spårkänslighet, särskilt på framaxeln. Gamla slita däck kan förvärra situationen. Hur gamla är de? Mönsterdjup? Fabrikat och modell? "Pilmönster" tenderar ofta att spåra mer än "rakt mönster" (tänk framhjulet på en gammal traktor med parallella spår). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lågt et värde fram på en e36 m3 är inget problem. Olika däckfabrikat fram och bak kan dock medföra stabilitetsproblem. Men inte alltid. | |
| ET 47+ spacer 10mm, v21 2010 6-7mm mönsterdjup Radial F105, har bara typ kört till o ifrån besiktning. | |
|
Du angav aldrig vinklar för framvagnen? Om du gjort en hjulinställning måste man väl upmätt framvagnen? Utan att veta specifika inställningar för M3 skulle jag ha siktat på: (för gata, inte bana) Fram: Camber: 2-2.5 grader Toe: 0.2 grader Bak: Camber: 1.5-2 grader Toe:0.2 grader Om du kan justera Caster bör du öka den så mycket som möjligt (positiv). Det kan också förbättra riktningsstabiliteten. Du kan behöva nya topplagringar för detta. |
|
|
Aerobat, det går inte att justera camber fram utan att ha justerbara fjäderbenslagringar. Du menar att man skall sträva efter en positiv camber på 2 - 2,5 grader fram och en positiv camber bak på 1,5 - 2 grader bak. Den bilen skulle inte jag vilja köra, varken på bana eller till vardags. Menar du toe in eller toe out eller total toe? |
|
|
Fram Camber vänster -1°06, höger -1°42 Toe Vänster 0,6mm, höger 0,7mm |
|
|
Jag vet inte hur det är på e36, men på E46 kan du släppa de tre topplagerbultarna och skjuta inåt för ca 0.5-0.6 grader extra camber. Hålen är ovala. Om inte kan du fila till hålen lite så att det går att justera lite. När jag hör dina värden undra jag om du sänkt mycket, speciellt bak? Bytte du dämpare/fjädrar runt om? Möjligtvis kan du ha ett problem med däcken. Blixten: Menar total toe in. Vad tycker du är lämpligt? Jag kör bana (E46 Compact) med 3.2 fram, 2.5 bak. Det flesta med trackday BMW kör så. Total toe fr 0.6mm bak 0.6. Har inga problem med riktningsstabilitet, men skulle behöva mer camber fram. För en M3 om man gillar att köra skulle 2 fram, 1,5 bak funka fint. Vill du ha jämnare slitage fram kan du gå ner lite. |
|
| Nä, ingen exremsänkning,inga bekymmer med fartgupp (kanske inte den bästa jämförelse) fjädrar o dämpare är bytt runt om. Ska man testa o gå ner typ till orginal uppsättning på däck. | |
| Om du har bra däck i originaldimension är det värt att testa. E36 M3 är designad för 17". Jag har svårt att se någon enda fördel med 19". Men jag gillar inte för stora fälgar. | |
| Storleken/höjden på fälgarna har ingen inverkan på om bilen spårar eller inte! Om man använder en större fälg så använder man ett däck med lägre profil så att höjden blir densamma som om man använt en 17 tums fälg. | |
|
Nja, lägre profil brukar leda till att bilen spårar mer, särskilt om det är något som är lite fel med hjulinställning, däck eller liknande... Det beror i stor utsträckning på att lägre profil innebär lägre däcksidor som i sin tur ger mindre utrymme för däcken att flexa med vid ojämnheter och sidopåverkan på däcken från vägbanan. Det är en av nackdelarna med att gå ner i profil på däcken, men det finns fördelar också så man får avgöra vad som är viktigast. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade en bmw e36 m3 i ca 20 år och körde både bana och privat med den. Har haft olika kombinationer av fälgstorlekar r-däck och vanliga däck. Trackday inställningar är inte så lämpliga om man kör med vanliga däck om man vill att däcken skall räcka mer än typ 800 mil. På en M3 F82 GTS rekommenderas följande inställningar Fram; camber: -1,45' grader per hjul, toe in: 0 gr10' (+/- 2') Bak; camber: -2,00' grader per hjul, toe in 0 gr 18' (+/- 2') Det är den aggressivaste hjulvinkelrekommendationen jag sett från bmw för standardbruk. Finns ingen anledning att "överskrida" den om man inte kör på bana eller nyttjar r-däck. Det är toe värdet som brukar vara viktigt om man har problem med att bilen inte är spårstabil. För att få bilen mer stabil i fart ökar man toe in eller minskar toe out. |
|
|
Hann inte svara, men Johan har rätt. Det innebär också att ju hårdare däcksidor, desto större risk för spårning. Jag måste backa till din ursprungliga fråga; du säger bakvagnen? Jag har alltid uppfattat att spårande märks mäste i framvagnen. Hur känner du att problemet sitter i bakvagnen? |
|
| Visst innebär hårdare däcksidor som på r-däck att bilen blir känsligare för ojämn vägbana liksom med slitna däck. Men om hjulvinklar är korrekt inställda och bussningar är fräscha, så är inte 19 tums fälgar kontra 17 tum någon big deal avseende spårning. Kör man med kinadäck kanske det blir det men inte med kvalitetsdäck. | |
| Har du samma däck typ fram och bak? Bytte endast bak till annt märke på min gamla m3 och då blev den hopplös. På med samma typ av däck fram och den blev som ett strykjärn igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.