AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.232

BMW X3 F25 service

Visa användare
19
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Hej allihopa!
Jag är ny i gruppen och jag hoppas att alla mår bra!
Jag har skaffat en BMW X3 F25 diesel årsmodell 2017 för mer än ett år sedan och jag har aldrig haft en dieselbil tidigare. Jag kan mecka en hel del med bilar och jag brukar nästan aldrig serva mina bilar på auktoriserade verkstad utan jag har alltid servat och meckat med dem själv. Härligt talat sparat mycket pengar och samtidigt har lärt mig allt mer om bilar.  Men som sagt min nuvarande BMW är diesel och jag servade bilen förra året själv för jag tänkte behålla bilen så länge den går och struntar i servisboken osv. Då bytte jag motorolja + oljafilter, bromsbelägg+skiva back.
Jag ska snart serva bilen igen själv och då ska jag byta motorolja+oljafilter, bromsvätska, luftfilter, kupa filter, bromsbelägg +bromsskiva fram, dieselfilter. Är det några flersaker som jag bör tänka på med dieselbilar när man servar dem själv? Tack för all tips och önskar en trevlig midsommar!

BMW X3
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej och välkommen

Det beror ju lite på hur långt den gått. Har du lust och vill lära dig och vill vara noga med bilen så kanske EGR-paketet kan ses över. Ventilen geggar igen vad det lider och ger först felkoder, sedan kan de bli värre.

Visa användare
19
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Hej!

Tack för svaret! Bilen hade gått 9500mil när jag köpte och nu har den gått ca13000mil. Jag har aldrig bytt/rensat EGR-ventil hittills men har kollat på Youtube idag hur andra har gjort. Jag har inte fått några felkod än och jag undrar om hur ofta man behöver göra det? Tack¨

Josef
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jag vet inte hur ofta man skall se över den. Egentligen inte alls. Men BMW har haft en åtgärd på den, men jag vet inte alls vilka modeller/årtal. Kolla om din bil varit inne för åtgärd. Om inte kanske det är dags. Min började krångla och då visade det sig att jag fick felmeddelande i panelen. Gick att köra iofs, men jag bokade tid direkt och den åtgärdades.

Visa användare
19
BMW X3 F25
BMW X3 F25 Diesel 2017
Okej, jag ska kolla upp det med BMW-verkstad och få set vad de säger. Tack för din tid och ha en fortsatt trevlig sommar! :)

Josef
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Det var/blev en kort diskussion om service på F25/X3 dieslar!
Man kunde nästan tro att de inte behöver någon service...

Jag köpte nyligen en 30d 2011 med 24600 mil, vilket betyder att begreppet "money pit" kan komma till användning. Jag tänkte försöka med en liten bokföring av åtgärder. Sedan får jag se vad det kan leda till.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag köpte en F25 30d 2011, med 18 kmil, i december för att ha som hobbybil och komplement till min i3S och ska nu börja gå igenom den.

-Först ut är motorolja och filter. Tänker dock göra en engine flush med Liqui Moly "Engine Flush Plus" före oljebytet.

-Jag fick för några veckor sedan en återkallelse på utbyte av EGR-kylaren och hoppas att EGR-ventilen rengörs i samband med det.

-Sedan ska jag demontera draget, rengöra och smörja mekaniken, för att förlänga livslängden.

-Funderar på att byta alla transmissionsoljor men har inte undersökt hur komplicerat det är. Jag saknar höglyft så det blir att arbeta liggandes. Automatoljan tänker jag låta verkstad göra.

-Bilbesiktningen hittade ett litet glapp i vänster inre styrled som inte föranledde någon anmärkning men det byter jag väl vid tillfälle.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.