|
|
|
|---|---|
|
Hej, behöver lite imput här för är helt perplex. Kör en 330e touring - 21 som gått 2333 mil, Den är typ ny Mao.. nu till saken: körde häromdagen med en polare och min 11 månaders dotter när däcktrycket larmade och såg hur det sjönk på displayen. Lyckades krypa på 0.7 bar dem 300m som jag hann köra innan luften gick ur. Promenixa hem resterande km medans jag ringde BMW assistans. Då bärgaren dröjde så hann jag ut och montera av hjulet för att bedöma om hålet som jag hörde det pysa från var lagningsbart då däcken är två säsonger gamla Michelin pilot sport s. Dvs premiumdäck.. fick en smärre chock när jag då såg att däcket var slitet genom Corden någon cm in på insidan. Precis innan slitbanan! Så på med däcket och bärga till närmsta verkstad som då igår konstaterade samma skada på vä fram. Min fråga är då eg, hur i hela friden kan det slita så illa, så snett på parallella axlar på parallella hjul? (Hö bak - vä fram) däcktryck etc är korrekt och enl ringskylt.. Bild Länk Tacksam för inputs här | |
|
Är du första ägaren? Köptes bilen av BMW ÅF? Om du är första ägaren och köpte den av BMW ÅF så hade jag hört av mig till dem och bett dem titta på ärendet ur en garantisynvinkel. Om bilen är "typ ny" så tolkar jag det som att den är under 2 år för dig? Då gäller fortfarande nybilsgarantin och jämt slitna däck är ju inte direkt ett garantiärende, men ojämnt slitna kan vara det. Speciellt det här med att det är konstigt på två ställen. Hur kör du runt potthåll och trottoarkanter? Är din attityd "ägg under pedalerna" eller "bilar är gjorda för att användas"? Funderar på om hjulinställningen kan ha fått sig en/flera smällar. |
|
|
Hjulinställning är första kontrollen. Sedan kan RFT-däcken slitas väldigt snabbt och konstigt pga. den hårda stommen. Har däcken bytt plats? Kan det vara så att vänster fram och höger bak, båda har suttit som bakhjul innan? Hur ser slitaget ut på de andra två däcken? Elbilar tenderar att slita däck hårdare än dieselbilar som i sin tur sliter däck hårdare än bensinbilar - detta pga. högt vridmoment. Kör man aggressivt kan det göra stor skillnad i slitaget... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, håller med om de första punkterna, men denna: "Elbilar tenderar att slita däck hårdare än dieselbilar som i sin tur sliter däck hårdare än bensinbilar - detta pga. högt vridmoment. Kör man aggressivt kan det göra stor skillnad i slitaget..." Vi pratar inte en elbil med 400hk+ här, vi pratar om typ 70hk hybridmotor på bakhjulen, jag tror inte det har något med saken att göra. En sån här hybrid kör man snarare väldigt lugnt för annars startar bensinmotorn. Det ser ju ut som att något legat emot och slitit däcken, men det kan väl inte vara samma däck som suttit vänster fram som höger bak. Det blir ju olika rotationsriktning, så det verkar ju inte som att det sliter på en position (säger höger bak) och båda däcken har vid olika tillfällen suttit där. Kollat i hjulhuset vad det kan vara som den tagit i där inne? Det kanske finns synligt slitage på delen som svarvat gummit. |
|
|
Fråga däckgubbarna så kommer du märka att de håller med om att elbilar sliter däck hårdare än andra dito...det är det snabba och kraftiga vridmomentet som är boven i dramat. Därför sliter även en diesel normalt mer än en bensinare, där den senare brukar ha sämre lågvarvsvrid = däckpåfrestningarna blir lite mjukare i sitt förlopp. Men körstilen spelar som sagt stor roll! Om det är samma dimension runt om så kan vänster fram ha suttit vänster bak tidigare... Normalt slits bakhjulen mer än fram på BMW, även x-drive (men x-drive brukar jämna ut slitaget rätt mycket). Utan att ha sett däcken skulle jag tippa på att hjulvinkeln varit fel, kanske i kombination med fel däcktryck som ger ett stort slitage på skuldran. RFT-däck är väldigt oförlåtande då de är mycket styvare i stommen och inte kan fjädra ner vid "fel vinklar" som ett vanligt däck kan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Grelle - tack för input. plockade ut den helt ny i mars förra året. Däcken är inte original utan eftermonterade 20" (ej RFT som är djävulens påfund) Michelin pilot sport 4s så ingen kinesstrunt heller.. Olika dimensioner på fram och bak så däcken har alltid suttit på samma ställe. Kör generellt på el så mycket det går sedan ny (1700 av 2300 är på el) så är väl relativt städad på pedalföringen. Kör skiten ur hojen istället! :p Jag är typen som parkerar 20 m från närmsta fordon för att undvika dörruppslag etc så håller mig långt borta från trottoarkanter etc så att den har aldrig utsatts för något "våld" någonstans på drivlinan.. Nu väntar jag på att verkstaden ska plocka in den och mäta av chamber/toe-in etc så får jag ta det från där. kört på 2.8 bak och 2.6 fram och kör aldrig vidare tungt lastad så det blir spännande att se var detta landar.. Detta är min åttånde BMW och har stött på det mesta men här är jag som sagt helt perplex.. Bilen har ju gått på hälarna på parallella hjul, på paralella axlar.. |
|
|
Det låter onekligen som något knas med hjulinställningen! Iofs. blir 20"-däck väldigt låga i profilen och lider lite av samma fenomen som RFT-däck - dvs. att de har svårt att flexa för att kompensera felaktiga vinklar i hjulinställningen... Är eftermarknadshjulen av korrekt mått gällande inpressningsdjup och däckbredd mm? Är bilen sänkt eller original? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter som du haft lite lågt däcktryck då du har 20 tum!? Själv har jag orignal 18 o har 2.8 fram o 3.2 bak (225 o 255) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.