AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.295

Länkarmsbyte främre, framvagn E61 (bärmarm)

pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Tänkte ge mig på att byta den främre länkarmen i framvagnen, även kallad bärarm tror jag. Har hittat två olika instruktionsvideor, men de ser otroligt olika ut. Jag förstår inte varför det är sån stor skillnad på videorna och hoppas någon kan svara på vilken som är "rätt".

Den första ser väldigt enkel ut:

På den andra ser man ut att behöva skruva sönder halva framvagnen:

Varför gör de så olika? Någon som gjort manövern och vet?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Såg ingen större skillnad faktiskt. I video två släppte han ner spindeln mer.

Däremot är det inte fullt så enkelt som det ser ut i första videon. Har man inte lyft är allt mycket krångligare och jobbigare; alla bultar sitter såklart också mycket hårdare; man måste också ha bra verktyg för att pressa ur länkarmen ur spindeln osv. Men har man tid och ork så skall det inte vara några problem. Osäker dock om hjulinställning behövs efteråt.

(den typen av chassiedelar låter jag numer verkstaden byta. Den gör det på nolltid och det blir inte så många kronor.)

pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
I första videon lossar han ju inte på styrleden eller spindelleden alls. Det finns vad jag ser heller ingen avdragare med för något av momenten.

I vilket moment behöver jag ha verktyget för att pressa ur spindeln?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
länkarmen sitter normalt sett ordentligt i spindeln och verktug för detta behövs, ibland måste den värmas också - jo den första videon är 'lätt' redigerad - alla bultar ser ut att vara redan lossade

Men det går, mycket kaffe, lite plåster, sen en öl såklart :)

pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
OK, tack, ja precis. Men vi anser inte att man behöva lossa så mycket som han gör i film nr2?

Jag äger redan en sånhär: Länk

Kommer jag klara mig med den tror vi? :)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
min erfarenhet är att det är bättre och köpa bra saker; tror jag knäckt den du länkar till...

Lite bra nycklar och hylsor behövs också

Har du ngt annat att åka med kan du ju börja och ser hur allt sitter. Värre är om man bara har en bil och är ute på landet. Men byte av länkarmar är bland de enklare sakerna.

Kom ihåg att dra åt vid bussningen med bilen på marken

köp bra länkarm så håller den bättre

Hej,

Visserligen "fel" bil, men principen är nog i stort densamma.

Länk

Biltemas grejer klarar inte riktigt av att lossa de koniska bultarna i spindeln. Liksom Matthias (antar jag) har jag, utan att anstränga mig särskilt mycket, dragit sönder minst två st av den svarta i mitten av de tre första i din länk. Rena skräpet.

Sen tillkommer det, att den "gaffel" på avdragaren, som skall passa runt bulten, skall ha en bred nog öppning. Där brukar det också bli fel med Biltemas alternativ.

Som sagts redan, var noggrann när du väljer avdragaren. Eller satsa fullt på mektipsets metod. :)

/Lennart
pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Tack för svaren! Har ni tips på en bra avdragare? Den ska ju ”bara” hålla för två sidor egentligen…
Du får kolla om den har rätt dimensioner - Trodo erbjuder åtminstone den tjänsten.

Kvaliteten behöver man inte tvivla på.

Länk

/Lennart

[Påminner om den välkända tesen: "Bra verktyg gör halva jobbet. Dåliga gör en galen." :) ]
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Går alldeles utmärkt om man har lyft så bilen är hängande, en rejäl slägga och en rundstav annars svårt att slå till, någon måste hålla staven när muttern är borta, brukar räcka med ett slag.
pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Låter som att det är värt att kombinera lite våld och biltemas avdragare som jag redan äger, innan jag köper något som ska användas för två bultar 🤪
pe
61
pette_rsson
520D Touring -09
Oavsett så är det lite ”roligt” att den första filmen från autodoc totalt utelämnar den delen av utförandet. Vad är meningen med instruktionsfilmer om man utelämnar vissa moment?
bo
283
borka
325i Cab -10
Jag ska byta båda armarna per sida men undrar varför de har på kopparpasta på spindeln i film 2?

Det är ju tänkt att sitta fast? Jag ska inte lossa det hade jag tänkt..

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.