AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.374

Räddat TV-funktionen ännu en gång!

Min profilbil föddes med en analog TV-modul. Redan vid mitt köp 2012 hade tekniken sprungit förbi och var digital. Så småningom köpte jag en s k hybrid-modul och kunde få liv i TV:n igen.

Den hade jag glädje av ända fram till ganska nyligen, då PTS tryckte på knappen för en ny typ av digitala sändningar (Mpeg4). Svart i rutan igen.

Men så fann jag en australisk sajt, där ”Pete” sålde ett egenutvecklat kretskort, med vilket man kan bygga om en gammal analog mottagare till Mpeg4.

”Sålde” var det, för när jag upptäckte att sajten inte fungerade fullt ut, kontaktade jag ”Pete”, som berättade att kineser hade stulit idén och att han därför lagt av. Jag kunde ju prova AliExpress.

Efter lång tvekan – gillar inte att uppmuntra stöld, inte heller att köpa tekniskt avancerade grejer på östlig långdistans – föll jag till föga och beställde på vinst och förlust.

Monteringsanvisningen kom ganska omgående och var mycket riktigt en rakt-av-kopia på ”Pete’s” instruktion. Själva kortet med välordnade tillbehör tog någon månad på sig.

Monteringen var enkel, men sen började det bli svårt. Den första provkörningen blev en besvikelse, om än inte helt oväntad. Klagomål hos AliEx gjorde att fler instruktioner, som borde ha varit med från början, samt en del chattande, ledde till slut fram till nytt liv i TV:n.

Jag hade föredragit originalet från AU, som verkar ha varit gjort med både hjärta och hjärna. Kopian får nog bara betyg 7/10 baserat på mina intryck hittills.

Tekniken springer vidare – GSM-telefonen, Radion, Navigationen lever alla farligt – men TV:n borde ju nu klara sig många år till.

Länk till mina minnesanteckningar, där också diverse länkar finns med:

Länk

Länk till anteckningar från mitt eget projekt. Tillför inte så mycket nytt, mer än att uppstarten försvårades av att kinesen inte skickade alla instruktioner på en gång:

Länk

/Lennart
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tumme upp Lennart att du delar med dej.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tack för din ryggdunk, Sverige! :)

Jag har lagt till ett par länkar i det första inlägget. Kanske kan ge något.

Frågan är hur många som vill köra den aktuella varianten. Det finns ju många moderna alternativ, men jag sätter värde på att behålla bilen i originalskick eller åtminstone lätt att återställa till.

/Lennart
Fantastiskt! Blir sugen på att få liv i min tv igen i e39an! Du (Lennart) har inte provat Blue box från e39source? Är sugen påsen lösningen själv..
Hej,

Jag kände inte ens till BlueBus (som du väl menar?).

Blåtand har jag löst med en "blåtandskassett" i kassett-spelaren. Funkar tillräckligt bra för mig.

En del av BlueBus' övriga features kan man koda med BMW Scanner.

Men BlueBus verkar ju rätt intressant.

/Lennart
Precis! Bluebus heter den. Jag har dice mediaplayer istället för cdvxl och den löser musiken men ej mobilen. Därför är jag sugen på Bluebus.
Läste igenom specen igen på vad den kan.

"Full Support for the Business CD and Navigation Systems" gör mig betänksam. Bara det systemet?

Men om din bil har just Business, är det väl grönt.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Intressant min TV lade av också, tillverkaren till min enhet i 325 hade ingen att sälja. Får väl grotta ned mig lite i detta gillar när saker fungerar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Uppföljning.

Av en "kollega" i forumet blev jag påmind om den här tråden. Hög tid att ge en liten lägesrapport.

Den ombyggda modulen fungerade fortfarande, när bilen ställdes av i sep-okt. Men den hade blivit rysk-språkig (!), något som jag tror att den australiske killen skrivit om i förbigående i en tråd.
Jag hann inte ägna mig åt saken i höstas men skall ta tag i den om några veckor, när det blir dags att ta ut bilen.

Under tiden har jag dock kommit fram till att jag kanske skall satsa på en variant av ett mekartips här, och bygga in en vanlig digitalbox i bilen. Borde kunna bli bra. Ännu så länge bara en plan, men jag återkommer om det blir resultat.

Mekartipset: Länk

Planerad (12 V) digitalbox: Länk

Om någon hinner före, hoppas jag på rapport! :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.