|
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått ett märkligt vinande ljud ifrån oljefiltershållaren eller i dess närhet. Vad kan det vara eller bero på? Avtar något ju längre bilen är igång. Todde | |
|
Kan vara ett kollapsat oljefilter som gör att oljan strömmar via övertycksventilen i stället... Öppna och se hur filtret ser ut! När servades bilen senast? Vilket filter och olja användes? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska köpa ett nytt och byta det tänkte jag. Är det någon fara att köra med det? Det gjorde förra året i mars ett oljebyte och oljefilter. Det var olja enligt rekomendationer av BMW. Dom visste jag var noga med oljan och jag höll mig till dom för att dom alltid var så noga. Så jag är inte orolig för att det skulle vara något dåligt med flit, men det är inte BMW original iaf. Filtret ser ganska så skitigt ut för jag hade det borta när vi rengjorde silarna för vanos in och out. Todde |
|
|
Börja med att byta filtret och alla o-ringar i filterhållaren/skruvlocket. Köp enbart filter av högsta kvalitet - "BMW-original" (vilket brukar vara Mann), Knecht-Mahle, Mann, Hengst eller Bosch. Allt annat är tabu i mina motorer! Hade en E39:a där tidigare ägare låtit serva bilen hos en verkstad som monterade ett FRAM-filter. Det filtret hade kollapsat helt och oljan var sunkig då den troligen cirkulerat ett tag i motorn utan filtrering. KGK-Knutsson som då var generalagent för FRAM gav mig en komplett (Mann) filtersats för bilen som kompensation utan större diskussion. De sade då att de skulle sluta med att sälja FRAM just pga. dålig kvalitet - så jag var troligen inte första eller sista kunden som råkat ut för detta... Efter att ha sökt runt lite på nätet framkom det rätt tydligt att FRAM-filter är urusla trots att de säljs som "premiummärke"! :( Det tog många filter- och oljebyten innan den motorn slutade att leverera filter som innehöll mycket "ävja" vid inspektion av filtermediet efter bytena. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack, ska ha detta i åtanke men det har alltid varit min käpphäst att ha helst originaldelar men jag förlorade jobbet iom corona och samtidigt fick diagnosen KOL så ingen arbetsgivare vill ta i mig med tång så det är kämpigt att ens behålla bilen just nu. Todde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.