|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa en ny bil snart, blir nog en 320D eller 320i eller snarlik, finns några närliggande 4or. Tänker mig en långmilare kring 20-25 000 mil, frågan är om diesel eller bensin är bäst hållbarhet på? Lite mer fan av diesel generellt men lilla dieseln har man ju hört en del negativt om, bl a att kamkedjan strular och att motorn är vänd på fel håll och därför extra dyrt och meka med om nått händer. Har den blivit bättre i F30 eller fortfarande strul med motorn? Kan inte så mycket om bensinare men ringde på en 328iT från 2013, han berättade att de haft en hel del strul och var trötta på bilen, först hade det varit problem med nån wategate på turbon och sen det vart nåt fel med ventiler och sen även fått byta 4 spridare. Lät ju sädär spontant, nått av detta som är slitgrejer som man får räkna med att byta eller har han haft otur? Är det bättre att köra många mil med diesel än bensin? | |
|
Jag lägger n röst på 325d |
|
|
Ur ett hållbarhetsperspektiv är det nog hugget som stucket - de är alla fyror i olika trimningsgrader. I grunden samma dieselmotor i 320d/325d och samma grundmotor i 320i/328i. Handlar nog mer om exakt vilket exemplar du köper och då skulle jag leta efter en bil som varit "pedantskött" med extra oljebyten mellan serviceintervallen etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad jag vet så såldes väl aldrig 325d F30/F31 i Sverige? Personligen har jag goda erfarenheter av både F30/F31 320d samt 328i med 20k+ mil. Så länge de underhålls väl verkar de hålla ihop bra. Däremot finns det alltid ett visst riskmoment oberoende miltal. Har t.ex. varit med om en havererad växellåda på en manuell redan efter 8000 mil (defekt backväxel). Oavsett – se till att hitta ett välvårdat exemplar (precis som Johan påpekar) och jämför ett flertal bilar innan du slår till. Mina tips: Automat. Ett absolut måste. Den 8-vxl automaten är både snabbare och snålare och gör att bilen kommer till sin rätt. Xenon. Ett fåtal har halogen och det vill man verkligen inte ha. Uselt ljus och får bilen att se ut som ett missfoster från 80-talet. Sportline. Gör att bilen blir vettig med t.ex. sportstolar, sportratt (ännu hellre M-ratt) minst 17” eller 18” och ett annat yttre samt detaljer i svart högglans som gör skillnad utseendemässigt. Navigation Professional. Relativt ovanligt men stora skärmen är trevlig att ha. Belysningspaket (ljus i handtag mm) en småsak men trevlig liksom det utökade digitala instrumentklustret. Dragkrok (org el-drag) personlig preferens med vet att det kan göra bilen mer lättsåld i nästa steg liksom motorvärmare. |
|
|
missade årsmodellen, då är det som Johan säger bara fyror. Jag hade gärna testat 328i, den får bra betyg ihop med 8vxl automat, men den är inte utan problem. |
|
|
Tack för input! Jag mest kört diesel BMW genom åren, mest 6an iofs, men jag tror jag föredrar diesel lite. Jag kollade på en 320 D idag, mycket såg bra ut men en sak var skum. Han hade stora navigatorn och i den kunde man se alla service som gjorts. Den vid 9000 mil var gul status på då han kört över 350 mil vilket jag inte tycker är så farligt. Men nästa var vid 17000 mil enligt displayen och det är ju 8 000 mil dit och den var grön status på. Borde varit tokröd. Men det har kanske gjorts en eller 2 service därimellan, fast de inte syns i displayen. Kan de finnas i nyckeln istället eller nån annan stans? Har för mig mig firma hade problem med datorn att få in min service en gång men jag åkte tillbaka 2 v senare och lade in den. Men i detta faller kanske de inte fått till det helt enkelt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.