AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.386

AC och öppna bilrutor

Kanske en lite löjlig fråga men jag får inte fram något bra svar när jag läser instruktionsboken.
Jag brukar för det mesta köra med automatisk klimatinställning och undrar om AC:n stängs av när man sänker ner rutorna på bilen eller om man måste stänga av det manuellt varje gång man väljer att köra öppet?

Känns onödigt att behöva fippla med klimatanläggningen varje gång man vevar ner menar jag. Men det kanske är så det funkar, vad vet jag?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte det stängs av, men vet inte.

Men det är ju inget som säger att du måste stänga av den. Du kan ju bara låta den vara på, men klart att den inte klarar sitt jobb som den brukar om den ska kyla en oändligt stort rum.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Tror inte heller att Ac stängs av om ett fönster öppnas - skulle verkligen vara overkill om det görs.
Enda jag hört är att Ac stängs av om man trycker gasen i botten för att man ska få full effekt - men oklart om det stämmer.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Vissa cabrioleter kopplar bort AC:n då taket är nedfällt. Huruvida det sker på BMW:s vet jag ej.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det där med ac-off på cabbar gäller i alla fall inte BMW 228i -16, det gäller ej heller på BMW Z3 -01 eller på 120d -08. Därav skulle jag inte tro att det gäller på någon BMW öht.

Sen måste jag fråga Horace om du verkligen VEVAR ner rutorna på din 428? :)

Igår upptäckte jag att det där med avstängning av farthållare vid för skarpa rattutslag fanns redan på bilar från 1991 - min 850 har det nämligen. Den har också funktionen att ac stängs av vid kick-down för max acceleration enligt instruktionsboken. Dock vet jag inte om det stämmer för jag har aldrig märkt av det. Det blir nämligen aldrig varmt i vent-utblåsen och jag gör kick-down med den rätt så ofta.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det tar tid innan förångaren för AC:n blir varm efter att AC har kopplats ifrån så det krävs en ganska lång tid med full gas innan man märker att kylan har försvunnit.

Jag hade tidigare en Volvo 850. Där hade jag kopplat in LED-indikatorer för att visa då kompressorn gick samt om systemet fick ström. Vid fullgas kunde jag då se att strömmen till AC-systemet då kopplades bort.

En kompis har en Volvo C70 Cab. På den kopplas AC:n bort då man kör nedcabbat.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan aldrig tänka mig att klimatanläggningen slutar kyla när man hissar ned rutorna.

Det där med att AC-kompressorn kopplas bort på C70 Cab måste vara en konstig idé som just Volvo har. Det är ju väldigt dumt att det inte blåser kallt när man kör med taket nere och solen steker.

Igen cabrioletmodell från Volkswagenkoncernen stänger av kylan när man kör med taket nere i alla fall.

MVH Christofer
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om vi nu kan lita på att AC går då den gröna dioden i ACknappen lyser så är den iågn med både rutor och tak nere på både min tidigare E36 cabrio och nuvarande E446 cabrio. Tycker också att det kommer riktigt ACsval luft även då man kör öppet,vilket ibland kan vara skönt.
Saknar dock E93ans nackblås som vore skönt då man kör öppet då det är lite svalare ute - snyggare att köra utan buff :-)

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Tillför egentligen inget nytt men kan bekräfta att på varken BMW eller andra bilar, cab eller ej, stänger av ACn om rutor, taklucka eller sufflett öppnas. Enda skillnaden är att systemet får jobba lite mer då det blir svårare att hålla uppgiven temp. Det blir ju som att ha kylskåpsdörren öppen ungefär. ACn fungerar ju som så att den flyttar varm luft bort från kupén. Så fylls den ständigt på med ny varmluft får den jobba lite extra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.