AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
847

E 39-99. Startproblem och oregelbunden gång.

Ki
21
Kivik
523i-99
Hej, behöver lite felsökningstips:
Problemet startade för ett par dagar sedan efter att jag hade haft bilen parkerad ett par timmar. Motorn startade men dog igen. Detta upprepades tre gånger. Körde sedan 10 mil utan problem. Nästa dag samma problem igen men då var det förutom startproblemen också kraftlöshet. Körde bara en kortare sträcka. Kollade Vanos-solenoiden. Den fungerar. Rengjorde ICV ventilen. Startade motorn, fortsatt samma problem men efter 3 startförsök fungerade motorn ok med normalt tomgångsvarvtal. Trodde problemet var löst men så idag startade jag motorn igen. Startade normalt, normalt tomgångsvarvtal men plötsligt började motorn hacka för att tvärdö och nu vill den inte starta alls. Kan nämnas att jag tankade bilen strax innan problemen började och att tomgångsvarvtalet har varit något högt tidigare. Någon som har någon idé vad det kan vara för problem?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara dålig soppa!

Men börja med att läsa ut felkoder - det ger dig mer kött på benen i vidare felsökning!

Olika givare som kam- eller vevaxelgivare kan ge sådana symptom, men även tjuvluft och lågt bränsletryck (t ex. igensatt bränslefilter och/eller dålig bensinpump) mm...

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ki
21
Kivik
523i-99
40.000 mil.

Ki
21
Kivik
523i-99
Hej,
Då det är väldigt stor prisskillnad mellan olika tillverkares givare kan någon rekommendera någon tillverkare (inte orginal).

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
OBS - köp en mkt bra givare! Många har köpt billiga givare och fått dåliga som ställer till det ordentligt i felsökandet.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Givare till motorn bör du ENBART köpa av högsta OEM-kvalitet (BMW original, Bosch, VDO-Siemens eller liknande), allt annat är ett lotteri med många nitlotter! ;)

Köper du hos t ex. Trodo.se eller liknande så kan du köpa bra kvalitet till rimliga priser.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.