AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.789

Oljeval S50b32

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ja, jag vet... det finns massa info om detta i tidigare trådar. Men det är väldigt många olika rekommedationer lite svåra att få grepp om.
Bilen körs i princip bara på sommaren och ska inte köras på bana.
Tacksam för råd från experter, gärna med länk för vettiga priser.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är ingen expert, men har någorlunda bra koll på vilka specifikationer som gäller och vad de olika specifikationerna inom olja betyder.

Man kan hålla detta ganska enkelt.

Börja med att hålla dig till vad BMW specificerar - vilket i detta fall är SAE 10W-60.
Länk

Då är frågan - vilken av alla SAE 10W-60 oljor (se nedan för en lista över några)?
Eurolub Racing GT2 (API SN) (ACEA A3)
Motul 8100 X-Power (API SN) (ACEA A3)
Shell Helix Ultra Racing (API SN) ACEA A3)
Castrol Edge Supercar (API SN) (ACEA A3)
BMW M Twin Power Turbo (83 21 2 365 924) (API SN) (ACEA A3)
Motul 300V Le Mans
Ravenol RSS Racing Sport Synto

Eftersom det inte ska köras på bana så är nog inte de renodlade racingoljorna nödvändiga (de har ingen API eller ACEA klassning då de är gjorda enbart för racing och Motul 300V Le Mans vill jag minnas är ester-baserad och Ravenol RSS är PAO-baserad).

Så vi håller oss alltså till de som har fått API och ACEA klassning, dvs de två sista går bort i ovanstående lista.
Eftersom det är en bil som körs till vardags så ska vi ha höga krav på API och ACEA klassningarna. Och samtliga (icke-racing) oljor som fanns i ovanstående lista hade detta.
Det finns inget direkt behov för din bil att ha ACEA C3 (lägre värden av SAPS dvs sot, aska mm) så det räcker alltså med ACEA A3.

Efter att ha lagt till dessa krav så har vi kvar följande oljor:
Eurolub Racing GT2 (API SN) (ACEA A3)
Motul 8100 X-Power (API SN) (ACEA A3)
Shell Helix Ultra Racing (API SN) ACEA A3)
Castrol Edge Supercar (API SN) (ACEA A3)
BMW M Twin Power Turbo (83 21 2 365 924) (API SN) (ACEA A3)

Vilken som av dessa oljor kommer att fungera alldeles utmärkt i ditt scenario.

Det är isåfall viktigare att du byter olja och oljefilter precis innan avställningen inför hösten/vintern.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tack för det. Vad tror du om Eurolub Racing GT2 (API SN) (ACEA A3) även för en M54B30 som mestadels körs på bana?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska själv hälla i olja i en M54B30 (inför nästa säsong) som också ska köras mestadels på bana - så har själv en del funderingar här.

Jag tror Eurolub Racing GT2 10W-60 eller Castrol Edge Supercar 10W-60 kommer fungera alldeles utmärkt till detta scenario. Vet om flera inom racing som använt dessa två (och just då för M54-motorer).

För mig blir det antingen 10W-60 eller 20W-60 (just kallviskositeten är helt ointressant i mitt fall så det kommer jag inte att lägga någon större vikt på).

Fullt möjligt jag tar någon av de två ovanstående, eller Shell Helix Ultra Racing 10W-60 är i samma kategori och precis lika bra.

Men funderar allvarligt på att köra med någon PAO/ester-baserad variant istället som exempelvis:
Motul 300V Le Mans 10W-60
Motul 300V Le Mans 20W-60
Ravenol RSS Racing Sport Synto 10W-60
Ravenol RHV Racing High Viscosity 20W-60

Inte riktigt bestämt mig ännu :-)
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tack igen! Vet du var man kan få bra priser på en 20l dunk?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, inte direkt kollat på priser eller något sådant i detalj (men är väl ingen överraskning att PAO/ester-baserade racingoljorna är de dyraste - tror generellt Motul ligger snäppet under Ravenol i pris).

När det gäller de övriga vanliga helsyntetiska 10W-60 oljorna så vill jag minnas Eurolub är mest prisvärt, därefter Shell och sedan Castrol.

Men jag funderar samtidigt hur mycket av de mer avancerade motoroljorna jag kommer att utnyttja (relativt låga varv, relativt låg utnyttjandegrad av motor när det gäller effekt, väldigt kort driftstid - detta jämfört med renodlade racingmotorer som kör långlopp). Jag byter ju gärna motorolja ofta, och väljer man tex Eurolub vs Ravenol PAO/ester så gissar jag att jag på ett ungefär kan byta dubbelt så ofta till samma pris. Mmmm, inte bestämt mig här ännu :-)

Men jag tror att man kan köpa direkt från Ravenol i Tyskland - eller kanske det inte går längre - har inte kollat...
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag kan inte så mycket oljeteori, men jag vet att M54B30 går lite varmare (än småsyskonen) vid riktigt hård körning och kan börja ticka lite.
5w-50 förbättrade detta helt klart och kanske är 10w-60 ännu bättre för banbruk.

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Nu har tråden spårat iväg lite från ursprungsfrågan.
Vad man skall komma ihåg är man egentligen vill ha tunnats möliga olja för bästa kylning utan oljefilmen brister. Egentligen är det bara ett fåtal M-motorer som är konstruerade för 60-olja och de två första är S62 och S54.

Vad gäller hydraliska lyftare och lyftartick vid bankörning så är det andra egenskaper som har inverkan. Under början 2000-talet var det flera som med gott resultat körde med Penzoil Mineral i M50 för att slippa lyftartick.

/G
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska tilläggas att jag första säsongen troligtvis kommer att köra utan oljekylare, så det påverkar mitt val en del (jag gissar på att min oljetemperatur kommer att vara lite högre än vad som är normalt). Vad jag däremot kommer att vilja ha väldigt bra koll redan från början är oljetryck och oljetemperatur. Så det kommer nog bli en del experimenterade från min sida.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Att gå till en tjockare olja pga hög oljetemperatur är bara en lat/enkel lösning på dålig kylning, men det betyder inte att din motor kommer må bättre av den tjockare oljan när den är inte designad för den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med dig Westersund, det är en riktigt dålig lösning. Dessutom så är det framförallt för hög värme som bryter ned oljan i förtid och skapar ett ännu sämre läge. Nä, det upplägget har i ärlighetens namn aldrig känts bra.

Så med största sannolikhet så blir det bara mindre shakedowns om det nu inte är en oljekylare där när det är dags, fullkörningar blir alltid med oljekylare.

Just nu tittar jag främst på vad som använts av andra i diverse racingserier med M54-motor, men framöver kommer jag att göra mina egna utvärderingar och det kan säkerligen ändra mitt upplägg. Samtidigt så är <x>W-50 ännu vanligare där ute. Kanske det slutar i att det blir <x>W-50 i slutänden (men beror som sagt en del på vad som framkommer i experimenten framöver). Och än en gång ska vi tänka på att det är ganska sällan det blir längre stints än 20 minuter. Som sagt, utvärderingarna får säga sitt...
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Det där håller jag inte riktigt med om. Tillverkarens rekommendation är en generell rekommendation för allmänna förhållanden.
Att hävda att det är en "lat/enkel lösning" stämmer inte tror jag. Att anpassa oljan efter användning tror jag kan vara en bra idé. Om du kör i extrem kyla kanske det kan vara bra att ha en annan olja och om du mestadel kör hårt på bana kanske en 5w-50 passar bättre för en M54B30?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett vilken olja man kör med är det en god idé att ha koll på oljetemperaturen!

Den bör inte ligga över ca 130 grader C om man vill att oljan ska hålla sig någorlunda stabil över tiden...kortare toppar runt 140 grader är kanske ingen katastrof men helst inte mer.

Red Line Oil har en del bra oljor också, som är baserade på Ester-basoljor - dock inte någon 10W60-olja. De är inte billiga men med tanke på att konkurrenternas oljepriser har gått upp rätt mycket över åren, så är RL inte så mycket dyrare numer och kvaliteten är som sagt väldigt hög.

Dock tror jag att många överskattar de positiva effekterna av att köra med tjock olja - inom racingvärlden är det snarare lågviskösa oljor av hög kvalitet som numer gäller. Det är inte ovanligt med SAE20-oljor inom racing!

En tunn olja kan cirkulera lättare och mer effektivt föra bort överskottsvärme (kyla motorn) än en tjock olja och dessutom kan man vinna några procent i toppeffekt pga. lägre friktion.

Kör man med för tunn olja och/eller med olja av för låg kvalitet så kan man dock få negativa effekter som ökat slitage.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns flera inom racingvärlden som kör eller kört med (eller iallafall laborerat) med SAE30 (och även SAE20) oljor på de gamla M20-motorerna (bla inom SpecE30). Och det kan fungera, men det beror... Då måste man ha lite extra koll på saker och ting...

Men i slutänden handlar det mycket om förhållanden, scenario och förutsättningar. Så därför kommer jag att försöka lägga en del extra tid och energi för att bland annat få en bra övervakning av främst då oljetemperatur och oljetryck vid olika driftscenarios och oljor.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
På min E46 M3 som bara går på bana har jag gjort tvärtom. Har byggt om kylningen med BMW Motorsport 55 graders termostat, tagit bort termostaten i oljefilterhuset och boxat in kylarna ordentligt. Dom 2 gångerna jag har kört i år så har inte kylvattnet gått över 75 grader vid full ös och oljan har toppat på 83 grader vad jag har sett, då kör jag på 5W-50 istället för rekommenderade 10W-60. Funderar på att gå ner till 0W-40 (Aral Supertronic) då standard lagerspel i S54 är detsamma som bilar som kör 0W-40 idag. Att BMW gick över till 10W-60 var bara en nödlösning p.g.a. dålig kylning, från början var 10W-40 en av de rekommenderade oljorna men det ändrades snabbt.

Så ja, att gå över till en tjockare olja tycker jag är en lat/enkel lösning som bara fördröjer det oundvikliga (för varm olja). I övrigt har Johan gått igenom fördelarna med en tunnare olja.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Det är säkert en bra lösning, om man vill bygga om motorn. Annars tror jag fortfarande det kan vara en bra idé att anpassa oljan till bruket av motorn. På samma sätt som BMW M har gjort.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Främsta anledningen till att man hade Castrol TWS 10W60 till vissa M-motorer var att de första utföranden av dessa hade en tendens att dra väldigt mycket olja.
Den tjockare oljan gjorde att de flesta motorer fick ner oljeförbrukningen till "acceptabla nivåer" - senare fick dessa motorer andra kolvringar mm. och då gick BMW tillbaka till SAE 5W30, 5W40 och liknande viskositeter i de motorerna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.