AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.027

Service själv eller märkesverkstad, 530ix -05 E61

di
6
discovery
Mini Clubman D -11
Hej,
I slutet av förra sommaren slog jag till på en lågmilad 530xi touring 2005.
Fantastiskt skick, ca 10000mil och en ägare sedan ny.
Den är hittills alltid servad på märkesverkstad med fullstämplad bok.
Det börjar nu bli dags för service och jag funderar att göra det själv.

Hur skulle ni resonera?
Jag är noggrann och har alltid servat bilarna själv då det varit äldre bilar som jag haft under en längre tid.

Nu är ju detta ingen ny bil och inget högt värde, men ändå.
Skulle ni bry er att servicen är gjord själv om den är väl dokumenterad?

Känns samtidigt lite synd att bryta trenden med service på märkesverkstad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hade servat själv och sparat alla kvitton. Bilen har ingen garanti längre eller någon maskinskada att vara rädd om.

En köpare av den bilen kommer förstå ditt val så länge du ger intryck av att veta vad du håller på med.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Använder du bilen som bruksbil? Eller är tanken att ha ett framtida samlarobjekt? Hur länge planerar du ha bilen? Och vad tänker du göra med den efter detta?
Om planen är att använda en fin, lågmilad bil som bruksis under ett antal år så hade jag servat själv. Är tanken att ha den för att finåka några soliga sommardagar, och däremellan låta den stå i varmgarage så hade jag fortsatt serva den på märkesverkstad. Jag tror att en komplett ifylld servicebok på en lågmilad veteranare höjer värdet på den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag hade utan tvekan servat den själv! Det låter som du har vanan och kompetensen. Du sparar pengar, du vet säkert att det blir bra gjort, samt att du får möjlighet att se till att allt annat är i ordning på bilen samtidigt. Jag hade däremot inte prutat på delarna utan köpt oem-delar av etablerade aktörer.
di
6
discovery
Mini Clubman D -11
Tack för svaren!
Det är verkligen ingen samlarbil. Mer en kul bruksbil.
Hur tidshorisonten på ägandet ser ut är lite oklar men det lutar åt att serva den själv.

Med bra delar och sparade kvitton kommer man långt.
Po
17
Porsche996tt
530iA touring -08
Tesla Model 3 Longrange -21
Jag instämmer med Grelle ovan. Bilen blir ju inte bättre av att någon på BMW har klämt och känt på bilen. Serva enligt samma program som BMW anser att det ska vara men byt gärna motoroljan minst en gång per år och med maximalt 1500 mil. Skaffa också INPA så har du ett bra hjälpmedel om något går sönder och du behöver felsöka. Min AC började förra sommaren blåsa enbart varmluft och då främst mot vindrutan. Visade sig att det fanns en felkod på imsensorn som jag bytte ut och sedan var det kallt och skönt igen.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.