|
|
|
|---|---|
|
hej, jag måste byta batteri i min 530i, köpte ju ett nytt förra året men bilen har stått avställd och batteriet är slut. synd, men måste köpa nytt. då står det på lite olika ställen att man måste programmera batteriet. hur vad gör man de? eller är det bara sätta i ett nytt? det är ett 100a batteri har jag för mig. | |
| Vad har du för bil? | |
|
Om du byter till samma "storlek" och typ (t ex. AGM) som sitter i bilen sedan tidigare, behöver du "bara" registrera bytet så bilens styrsystem (som styr laddning/effektuttag ur batteriet/prioritering av strömförbrukare) vet att det sitter ett fräscht nytt batteri i bilen. Byter du storlek eller typ (till t ex. "vått" batteri) så måste du programmera vilken typ av batteri som satts i. Oavsett registrering eller programmering, så måste du koppla upp dig mot bilen med en dator eller motsvarande för att göra detta. Görs inte registrering/programmering, så kommer bilens styrsystem att använda sig av en felaktig laddnings- och uttagsprofil som förkortar livslängden på batteriet och även kan göra att inte alla elsystem fungerar optimalt i bilen. Allt ovan givet att bilen har ett intelligent batterihanteringssystem (IBS). BMW har tyvärr krånglat till detta i onödan om man jämför med vissa andra biltillverkares system som inte är lika "snuttifierade" och onödigt komplicerade i batterihanteringen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| hmm okej, ja det tokiga är att först hade jag ett batteri vi säger 800a i, men det var orginal och behövde bytas så jag åkte till en autoexperten i höstas och fick ett nytt 1000a isatt,och han mena på att nääää sånt där behöver man inte göra så gjorde inget sånt. och sen nu då så har jag köpt ett nytt lika starkt batteri (fast på juöa) , har inte kopplat in det än dock.. varkar vara hur snurrigt som helst det här | |
|
Det som specas i Ampere (ett ensamt A) för ett startbatteri är hur kraftig startström det kan leverera. Kapacetet (energiinnehåll) för ett 12V-batteri anges i Ah (Ampere*timmar). Det du behöver reda ut är om din bil har ett batterihanteringssystem med parametrar för batterityp och batterikapacitet. I så fall bör du skaffa t.ex. BimmerLink+BimmerCode för att via diagnosuttaget registrera det nya batteriet. Om du skriver mera exakt vad du har för bil finns det medlemmar här som nog har god koll på om du har "IBS". (Om inte bilen skall användas på ett par månader är lösningen att antingen koppla på underhållsladdning eller koppla loss (-)-polen på batteriet, alla batterier om du har fler) |
|
|
Det är inte snurrigt alls, men man måste förstå att moderna BMW har ett IBS-system som reglerar laddningen och effektuttaget av batteriet - allt för att spara lite soppa... Det innebär att man måste registrera/programmera batteribyte - det första om man använder samma typ/storlek som bilen har inlagt i systemet (när den lämnade fabriken eller om någon programmerat om det i ett senare skede) och det senare om man frångår vad bilen har inlagt i systemet vid bytet. Jag skulle reklamera Autoexpertens jobb och kräva ett nytt batteri och att de även gör en programmering av batteribytet då det är av annan storlek (och kanske annan typ?) än vad bilen ska ha enligt nuvarande parametrar i IBS-systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| För att minska det snurriga så kan du gärna besvara Kanes fråga om vad det rör sig om för bil? | |
|
TS startade en tidigare tråd på ungefär samma tema. Det rörde då en 530i -05, dvs den har IBS. Länk I o f s kan TS alltid reklamera till Autoexperten, men inget batteri - med eller utan registrering - hade pallat att stå inkopplat 6+ månader i en oanvänd bil utan underhållsladdning. /Lennart |
|
| jag har en e60 530i årsmodell 2005, | |
| Då skall du registrera nyinstallerat batteri och koda om batterityp/-storlek är ändrad. | |
| om man sätter i batteriet själv (måste ju de eftersom bilen är helt obrukbar med nuvarande batteri) kan man åka till typ bmw och fråga om dom kan programmera? | |
|
Köp ditt batteri, ladda det 24h (från hyllan är det antagligen inte på topp), montera det och åk till verkstaden för slutbehandlingen. Och låt inte bilen sedan stå någon längre tid med batteriet inkopplat utan att ha underhållsladdning på. Alternativt ha batteriet urkopplat under tiden. (Vad det senare betyder för den "intelligenta" IBS:en hade jag inte brytt mig så mycket om. Hellre ett batteri med kräm än att sörja över att den akademiska livslängden möjligen förkortats.) /Lennart |
|
| Klart en verkstaden kan koda in ett batteri åt dig, men de vill säkert ha närmare 1000kr för det. Men Autoexperten som du haft att göra med tidigare borde känna sig skyldiga att göra det gratis åt dig. | |
|
Men, Grelle, även om Autoexperten gjort fel: När bilen fått stå oanvänd hur länge som helst med batteriet inkopplat och det därför dött... Inte vore det väl en schysst reklamation? Autoexpertens felaktiga råd har ju inte alls påverkat utfallet. Lite eget ansvar av TS måste man väl kunna kräva/förvänta? /Lennart |
|
|
jag hade kontakt med autoexperten och dom sa att eftersom verkstan var en privat aktör fastän dom är anslutna till dom, så kunde dom inte hjälpa mig direkt, jag skulle kolla med verkstan tyckte dom Länk Länk det verkar vara ungefär samma styrka på båda, den gråa är den som sitter i den svarta är den nya |
|
|
Din bil har AGM-batteri från fabriken och åtminstone det senare är ett "vått batteri" (traditionellt men förseglat och "underhållsfritt"). AGM-batteri har lite annorlunda laddkurvor för att fungera optimalt. AGM-batterier tar emot laddning och levererar ström snabbare än vanliga batterier och är även läckagefria. AGM-batterier är ett bättre val till moderna bilar som har många strömförbrukande system. Oavsett har verkstaden klantat sig och gjort fel - så det skulle jag använda som ett argument mot dem - det minsta de ska göra är att programmera batteribytet gratis för det jobbet har du redan betalat för även om det inte utfördes... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lenwib, fast nu är det ju inte batteriet som TS skulle reklamera mot dem. Reklamationen handlar om att de sa att batteriet inte behöver kodas in och de skippade det steget när de bytte batteriet. Själv kodningen kostar dem inget då de redan har utrustningen och tar inte många minuter. Det vore därför inte orimligt att de kan göra det för att kompensera kunden som borde fått sitt första batteriet kodat. Däremot får TS skaffa nytt batteri. |
|
|
kanske han på verkstan inte visste hur man kodar batteriet så han sa bara att nä så gör man inte man blir ju smått besviken |
|
| har fixat det nu tack alla som hjälpte | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.