AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
798

Vattenpump slutar att pumpa vid viss temperatur på klimatanläggning BMW 325i E92 -10

Jag har stött på en del problem det senaste med min bil och det började såhär:

En morgon skulle jag ut till bilen och kunde inte låsa upp. Kom fram till att det var vattenpumpen som gick efter att bilen var avstängd och sög ur batteriet på bara ett par timmar. Känner en kille som felsökte precis allting och till sist öppnade styrboxen/databoxen, där upptäckte han att två lödningar hade smält samman så han lödde om och allt fungerade bra igen.

Två månader senare när jag körde en kortare sträcka så överhettades motorn, tempmätaren lyste och bilen tappade all kraft. Körde till vägkanten och lät bilen kylas ner innan jag körde den till verkstan.

Efter lite felsökning visade det sig att vattenpumpen betedde sig märkligt. Den pumpade när jag hade varmt på klimatanläggning men slutade pumpa när jag bytte till kallt. När motorn hade blivit varmare så fungerade pumpen inte på varken varmt eller kallt.

Jag bytte vattenpump och termostat, den gamla vattenpumpen var helt kass.
Problemet fortsatte men det hade blivit något bättre skulle förutom att vattenpumpen slutar att pumpa beroende på vilka grader jag ställer klimatanläggning en på.
Tex har jag 28 grader på högersidan och 16 på vänster så fungerar pumpen bra, sänker jag till 16 grader på höger och 16 vänster så slutar pumpen helt.
Andra kombinationer verkar fungera också, så länge temperaturen är inställd på runt 24 och högre på någon sida. Får bra med värme och kyla på båda sidor, samt bra luftflöde.

Jag kan köra bilen utan problem, den når bra och stabil temperatur, inga missljud eller liknande, kör med maxvärme på höger sida och vänster sida kan jag ha vad jag vill på, men jag kontrollerar så att pumpen alltid pumpar innan start och efter körning, har kört så ett par veckor nu så det tyder ju inte på några problem med motorn.
Oljan ser fin ut, ingen vit rök ur avgasröret, så det verkar inte vara problem med toppen heller.

Andra småsaker jag lagt märke till:

För ett par dagar sen började jag ha ojämn tomgång och rycker vid körning tils motorn blivit varm(misstänker att det är de 3 resterande spridarna som jag inte bytte senast som börjar spöka, jag hade samma symptom med tomgång och körning som nu)

Ibland efter att jag har startat om bilen så kan den av sig själv byta läge på klimatanläggningen, från manuellt till auto läge, stänger jag då av auto så ligger den på max).

Jag har bokat tid för felsökning hos bmw nästa vecka men tänkte kolla med er först om ni har något aning om vad som kan vara felet.
Min mekaniker har ingen aning men misstänker elfel, jag får inte upp felkoder. Hittar heller ingen som haft liknande problem när jag googlar.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
1.) Att olika elektriska prylar verkar påverka varandra då de inte har med varandra att göra kan, jag säger kan, ha med dåliga jordningar. Dåliga jordningar kan bero på dåliga kontaktdon.

För länge sedan jobbade jag med att beräkna livslängd på militära system. Trots att dessa har mycket dyra kontaktdon så visade det sig att just kontaktdonen drar ned MTBF (Mean Time Between Failure). Många tror att halvledare är komponenter som har dålig hållbarhet. De har de inte om de används med stora marginaler.

Bra kontaktdon är (mycket) dyra och jag tvivlar på att bilindustrin använder sig av militärspecade don. Det blir för dyrt.

Så mitt tips är att se över anslutningarna till de system som beter sig märkligt.

2.) En annan orsak till märkliga elektriska beteenden är hur stabil elmatningen är. Att bara mäta spänningen med en voltmätare i systemet räcker inte. Häng på ett oscilloskop och studera variationen på spänningen. Civila kretskort antar att spänningsmatningen alltid ser ren och fin ut och kan inte hantera (filtrera) spänningen om den varierar för mycket. Denna ojämna matning kan mycket väl ge konstiga beteenden. På många militära kretskort sitter det spänningsstabilatorer som ser till att resten av kortet får en fin och snäll matning oavsett hur den externa matningen ser ut. Dessutom finns det ofta militära krav på att kunna byta kretskort utan att slå ifrån spänningsmatningen. Att ha samma typ av robusta kort är en för dyr lösning i civila sammanhang.

Att bara förlita sig på felkoder är helt förkastligt. Det är inte alls säkert att system är kapabla till att förstå att något är tokigt.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.