|
|
|
|---|---|
|
köpte ett nytt batteri till min bmw en 530i 2005a i höstas(den skulle besiktas så var tvungen etc) , men sen har den stått avställd och batteriet är helt urladdat, har provat ansluta sån där laddare i några dagar i + + under motorhuven och sen - i den där metallbiten en bit bredvid men inget hade hänt. hur gör jag för att ladda upp batteriet? måste jag in i bakluckan och ansluta direkt till batteriet? visst "googla" men är ett virrvarr av olika svar hit o dit inte min bil på bilden utan bara generell | |
|
"inte min bil på bilden utan bara generell" bortse från den raden |
|
|
Hej, Det är i princip kört för batteriet. Även när bilen har somnat, drar den 20-40 mA, vilket tillsammans med självurladdning mm nnebär att det tappar uppemot 1 Ah kapacitet per 24h. Det tar alltså inte särskilt många dagar, innan kapaciteten halverats. Dessutom sätter fler nedbrytande processer in, när laddningen sjunker. Har man möjlighet, sätter man på en underhållsladdare vid längre avställning. I brist på sådan möjlighet måste batteriet kopplas bort. Det finns laddare som sägs kunna rädda sådana här förstörda batterier, men jag undrar. /Lennart |
|
|
Om det är en "intelligent" laddare så kan den vägra att ladda ett helt urladdat batteri då det saknar (eller har för låg) spänning. Ibland kan man tvångsladda batteriet ett litet tag antingen med en gammal "dum" laddare (oreglerad "brödrost") eller köra lite på "strömförsörjningsläget" (om sådant finns - dvs. konstant ström/spänning) för att få i lite laddning i batteriet innan man ansluter den "intelligenta" laddaren på vanligt laddläge igen som då brukar börja ladda batteriet. Det görs med fördel med batteriet bortkopplat elektriskt från bilens elsystem... Men oavsett om du kan väcka batteriet igen på ovanstående sätt så har det garanterat tagit skada och tappat märkbart i kapacitet som du aldrig får tillbaka igen. Batteriet har "krympt" kapacitetsmässigt då blyplattorna är sulfaterade och inte längre kan fungera över hela ytan. Har du otur är batteriet helt kört och behöver bytas. Ett batteri mår bäst av att stå förvarat fulladdat, eller minst över 12,4V vilospänning för under det så börjar det sulfatera. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| hmm, intressant, jag får prova | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.