|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tog bort ljuddämparen på min 320d 2010 med avsikt att få den att mullra lite gött och jag ville ändå byta ändröret. Vet inte om det finns fler än en men tog bort den längst bak precis vid ändröret och skarvade på ett rakt biltema rör istället. Men det blev i stort sett ingen skillnad i ljud över huvud taget, hur är det möjligt? En bekant gjorde samma sak på sin fjuttiga Audi A3 1.2:a och den vrålar som ett monster, och hans ljuddämpare var tom snäppet mindre än min. Min 320d är steg 1 chippad till 230hk dessutom, men låter fortfarande som en elbil, vad har jag gjort för fel? | |
| Jag tror felet är att du skulle köpt en fräsig bil till att börja med, istället för att kapa bort delar av bilen. Tror besiktning och andra trafikanter kan ha åsikter om din skarvning. | |
|
Det nya röret sitter som berget med både pasta och rörklämmor och har suttit där i snart ett år genom vinter och elände. Ljuddämparen behövs inte för besiktning så länge man inte skulle överskrida en ganska hög ljudnivå. Men hur som helst, essensen i min fråga är hur det inte kan ha blivit någon skillnad. Alla före och efter jämförelser på diverse bilar jag har sett, fräsiga eller ej, har varit ganska märkbar. |
|
|
Skillnaden ligger i diesel Vs bensin. En diesel ger generellt sett aldrig det där karaktäristiska volvo raggar ljudet man får av att fimpa bakre dämparen på en bensin bil. |
|
|
Skulle säga att skillnaden troligen främst är turboaggregatet! Turbon är en mycket effektiv ljuddämpare. Sedan kan det vara så att bakre ljuddämparen främst ska dämpa bort obehagliga resonanser vid vissa varvtal/belastningar och liknande i avgassystemet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, tack för svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.