|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Har en 320i E46 -99 där bl.a motorlampan lyser,asc,abs, handbroms samt att hastighetsmätaren har gett upp samtidigt. Kan det vara någon kamaxelgivare eller liknande? Nu har även 3ans växel börjat hoppa ur.. brukar gå köra ifall man trycker på den med handen o håller kvar den själv. Är det ny låda som gäller eller kan det funka med att byta transmission olja typ red line? Mycket tacksam för svar. Bayerische Motoren Werke | |
|
Abs sensor vänster bak (har jag för mig) sköter hastighetsmätaren. Sannolikt den som är trasig. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack så mycket för svar Ola, jag ska testa byta den. Bayerische Motoren Werke über allen |
|
|
Håller med Ola! När den givaren (vänster bak) ger upp, slutar hastighetssignalen och då lägger även ABS- och antispinnsystemet av. Var dock lite observant: 1. Det finns två olika typer av givare beroende på hur gammal bilen är (vilket ABS-system bilen har) och den första generationen (som är din) har grå kontakt, senare utförande har blå kontakt. De båda givarna är INTE kompatibla med varandra - så se till att få rätt sort. 2. Givaren sitter i ett hål i bärarmen och givarna brukar gå sönder pga. rost i hålet som "kramar ihjäl" dem så de spricker och fukt kommer in i givaren. Det gör att de sitter som gjutna i bärarmen och det räcker inte med att lossa skruven och dra upp dem som det brukar stå i arbetsbeskrivningarna för jobbet (de tar inte hänsyn till rosten). Man får borra och mejsla ur givaren bit för bit innan greppet släpper. Det gör det hela lite känsligt för det är lätt att man skadar ABS-kransen som sitter direkt under givaren - så ta det lite försiktigt när du tar bort den gamla givaren! Innan den nya monteras måste man rensa upp hålet i bärarmen från rost med t ex. Dremel och sliptrissa och sedan bör man rostskydda metallen. I övrigt är det ett ganska enkelt jobb om man bara tar det lite varligt och metodiskt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När det gäller treans urhoppande, har jag själv en äldre erfarenhet från en VW, där fyran betedde sig så. Det var en sliten synk-ring. Den var ganska lätt att byta, men givetvis krävdes det en del demontering. Allt har ju blivit mer finlir, så jag har ingen aning om hur mycket jobb det handlar om totalt på din bil. Men jag tror på min diagnos. :) Kanske lättare/billigare/snabbare med en begagnad låda? Ett oljebyte hjälper definitivt inte här. /Lennart |
|
|
Tack för alla bra svar, givaren är beställd och jag håller på letar efter en låda från skroten nu. Bayerische Motoren Werke über allen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.