AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.106

Möjlig orsak till överhettning

jb
40
jbg
E39 523i Touring
Hej allihopa!

Ställde av bilen över vintern och tog ut den för ett par veckor sedan för en testtur. Hade kört dryga 5 min på motorvägen och så hur tempmätaren plötsligt stod på max. Stannade naturligtvis längs motorvägen så fort jag kunde och konstaterade pysande ånga och mindre mängd vatten som pyste/läckte ovan och rakt under kylaren. Väntade tills bilen kylts ner helt och åkte sakta en kort bit hem. Som tur var klarade sig bilen vad det verkar utan större skador.

Köpte dagen efter mer kylarvätska och fyllde på och testkörde en kort bit till tempen började stiga för att om möjligt se var problemet kunde finnas. Efter dryga 5 min stack mätaren upp mot rött igen. Denna gång var det inget rinnande utan bara mindre mängd pysande ånga runt ventilen vid kylarlocket. När ångan upphörde hördes bara ett vagt pysande från överdelen av kylaren. Kollade i oljan efter spår av kylarvätska eller liknande men allt verkar normalt. Bilen startar och går som normalt, förutom att den kändes en gnutta trög i kraften, men det kan vara inbillning eftersom jag inte kört bilen på ett tag innan testturen och inte behöver betyda något?

Med överseende för en begränsad beskrivning och mängden möjliga fel som detta kan ha att göra med skulle jag dock vara tacksam om någon kunde vägleda lite vad överhettningen med största sannolikhet kan ha att göra med?

Vattenpump, termostat, läckande kylare eller något värre? Var skall jag börja?

Mvh jbg
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle börja med en täthetskontroll av själva kylarsystemet.

Det är vanligt med små eller stora sprickor speciellt kring expansionskärlet. Problemet är ju att det är precis där locket sitter som har en inbyggd övertycksventil (ca 2 bar på din motor) som öppnar upp om det går över detta. Så när det väl börjat bubbla över så är det kylarvätska överallt i detta område och kan vara svårt att se en liten läcka kring expansionskärlet.

För att utesluta termostaten så kan du snabbt och enkelt ta en IR-termometer och mäta temperaturen på ingående och utgående kylarvätska för kylaren.

Har du ett annat kylarlock till hands så skulle du kunna prova och använda det och se om det blir någon skillnad (om nuvarande lock är defekt och öppnar på tok för tidigt än det 2.0 bar som det ska öppna vid så kommer ju inte det önskade övertrycket att bildas).

Misstänker man att det kan vara något med toppen eller topplockspackningen, så kan man skruva ut alla tändstiften och sätta en cylinder i TDC (kompfasen) och trycksätta cylindern mot tryckluft och observera om det kommer luftbubblor upp i expansionstanken. Detta gör man för alla sexa cylindrar. Det här är inte något uttömmande test då inget utslag inte betyder något (då många sprickor öppnar upp först när toppen blir genomvarm) men samtidigt så är det definitivt om du får utslag - då vet du med 100% att du har ett problem iallafall i detta område (men det kan finnas såklart flera problem).

Låt inte motorn gå upp för för högt i temperatur och speciellt låt den inte vara där någon speciellt lång tid - dessa toppar gillar inte överhettning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Vattenpumpen!?

Kolla om du får flöde i exp.kärlet (vattenstråle) när motorn går - om inte kan man misstänka att pumpen kastat in handduken...

Ganska vanligt att impellern lossnar på pumpen och då snurrar den inte med även om remskivan snurrar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jb
40
jbg
E39 523i Touring
Tack för två jättebra svar @bmw-slangen @Johan B

Skall se om jag kan låna en IR termometer av någon.

Bilen har gått 26000 + så vattenpumpsbyte är definitivt aktuellt oavsett.

Mvh jbg
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vattenstrålen glömde jag bort, brukar själv kolla efter den, så det är definitivt bland det första man ska kolla (med tanke på felbeskrivningen och att vattenpumpen nog aldrig bytts).

Så inget fel i att byta vattenpumpen som förebyggande underhåll vid detta miltal och när du ändåså håller på att rotar bland kylsystemet (och på denna motor är det inte något vansinnigt komplicerad eller dyr affär - som det kan vara på vissa andra motorer).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.