|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har haft problem med min bmw 520d f11, och den gick häromdagen in i limpmode.. Det tjöt när jag gasade och hade ingen kraft alls. Jag har forskat och kommit fram till en video på youtube som hade liknande fenomen, och där han bytte oljefiltret och det löste problemet. Vilket är högst sannolikt då jag för 2 månader sedan bytte olja och filter, dock allt från biltema... Jag har fått 2 felkoder - 244C00 och 244800 244C00 - Charging pressure control, control deviation: charging pressure too low/positive control deviation 244800 - Particulate filter system : Limited remaining distance of particulate filter available Jag trodde först att turbon gått, har läst trådar här inne om att det kan vara så.. Speciellt med tanke på felkoden som jag fick. Har dock nu en förhoppning om att det bara kan vara oljefiltret. Dock så har ett rör och nåt som tillhör röret varit jäkligt oljigt, och också luktat bränt i kupén.. Jag skulle vilja se om någon vet vad detta är för slang? Länk Länk Länk Tack på förhand! | |
|
Välkommen! Kan tyvärr inte ge dig något facit, men den andra felkoden tycks mig vara av central betydelse: Partikelfiltret börjar bli tätt/fullt. Det finns nog en hel information här på forumet. Använd sökfunktionen, [Sök inlägg], högst upp här och prova lite olika varianter. (Oljefitret har inget med detta problem att göra. Den första felkoden rör nog turbotrycket och skulle kunna vara ett följdfel till det tätnande partikelfiltret. Bara en gissning.) /Lennart |
|
|
Trist kommentar, jag vet - men varför köpa oljefilter på BT när ett Mahle kostar så lite? |
|
| Du har helt rätt Matthias, jag var dum! Finns inget annat svar. Enda bortförklaringen jag har var att jag behövde byta olja i bilen omgående, och all olja som var passande i bilen var slut på mekonomen, så slutade upp med att jag köpte både olja och oljefilter på biltema. | |
|
Detta är ljudet den gör, fast betydligt högre, ni hör ljudet alldeles ibörjan av videon |
|
|
'Mann' filter skall det vara såklart... Men gör rent vid 'röret', byt oljefilter och se vad som händer. Kanske en billig lösning om nu det hjälpte killen i videon och ni har samma fel. |
|
| röret är vevhusventilationen. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Mahle gör minst lika bra grejer som Mann, brukar alltid köpa Mahle i första hand men om det inte finns blir det Mann. Inget annat hamnar i mina bilar. |
|
Knecht-Mahle, Mahle, Hengst och Bosch, är väl de filter som jag "tillåter" i mina bilar - de är alla OEM-tillverkare till BMW och Mercedes mfl. Vissa filter (t ex. oljefilter till N47) från Mann och Mahle, verkar vara tillverkade i samma fabrik - de har samma tillverkningsland och ser identiska ut i utförande (lägger man dem jämte varandra går det inte att skilja dem åt om man inte läser texten på gaveln) och text (typsnitt och sätt de är "graverade" i plasten) på filtret om man bortser från art.nr. och "tillverkarnamn"... Likadant med luftfiltret till Mercan - där verkar Bosch, Mann och Mahle vara tillverkade i samma fabrik - samma tillverkarland och ser identiska ut bortsett från "textinnehållet" på filtret. Har varit med om ett totalt kollapsat oljefilter på E39:an som köptes begagnad - där hade tidigare ägaren låtit göra en oljeservice och verkstaden monterat ett Fram-filter. Filtret var helt "ihopkramat" pga att pappret var mjukt som melittafilter och flödet genom det troligen var helt obefintligt. Oljan gick troligen ofiltrerad genom övertrycksventilen i oljehuset. Oljan var riktigt sunkig när jag bytte den direkt efter köpet och det tog flera oljebyten innan det slutade vara "koks" i oljefiltret (vid inspektion av hur filterpappret såg ut) vid oljebytena... Så ALDRIG billiga oljefilter i allmänhet och Fram-filter i synnerhet för mig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mann, skulle givetvis vara med i "listan över godkända filter"! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.