AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.291

Tips på nästa bil

Sida 2 av 2
Om du står inför ett husbygge (som med all sannolikhet blir dyrare än budget) så hade jag inte ingått ett leasingavtal utan köpt en yngre begagnad bil (visst du binder kapital men privatleasning 9 tkr/mån blir också en stor summa över tid (så stor att direktägarskap av en elbil måste vara det förmånligaste idag)). Blir huset billigare så kan du köpa/leasa bilen du vill ha.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tänk på att bilen för 6295 inkluderar exakt 0 extrautrustning. Visst, mycket ingår som standard men jag lade åtminstone till sportstolar, tonade rutor, dragkrok, virtuell display (stora), och lite annat. Det får leasingavgiften att dra iväg ordentligt eftersom restvärdet på extrautrustning är mycket sämre.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Om du ska bygga hus och klarar dig med tre säten kan jag varmt rekommendera Volkswagen Transporter med den långa hjulbasen. När huset är färdigt kan du se vad ekonomin tillåter och byta till något roligare.
Min ekonomi har jag bra kläm på 👍, tack ändå för omtanke och visst är det svårt att förutse alla eventuella kostnader som kan dyka upp under ett husbygge.
Som det ser ut så blir det nog en 330e igen då det är bra kampanjer och en hygglig ekonomi totalt sett.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kanske en dum fråga men måste du byta?
Ingen dum fråga alls 😀
Nej det måste jag egentligen inte utan kan fortsätta leasa eller köpa loss bilen.
Jag tycker förstås att det är lite kul med nytt samtidigt som det var bra mycket roligare med bilbyten för ca 4 år sedan innan bonus/malus.
Bonus/Malus är helt ok men då måste du ju köpa laddbar bil :)

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Samtidigt tappar bilarna mindre i värde nu. Inflation, brist... Skulle säga att det totalt sett är bättre ekonomiskt att köpa ny bil nu än det var när allt var "normalt".
@Med känsla, exakt :) Men samtidigt måste ju några stackare sponsra med lite malus så det systemet håller ihop

Jo det är sant, men även fossila bilar ökar ju i värde ser man. Bilbristen är enorm. I4 vet ju ingen när man skulle få leverans ex vis. Även Tesla skjuter fram sina leveranser. Polestar har inte en lagerbil längre. Igår kom det upp en Performance och innan man hann tänka så var den borta osv.

Jag tar mig friheten att klistra in ett inlägg från en E-tron ägare som jämförde ägandekostnaden mot en tidigare V90:

"Tänk att totalkostnaden (inkl bensin, skatt, försäkring och värdeminskning) för vår förra bil (den allra första V90 R-Design som någonsin tillverkats), var nästan det dubbla per månad jämfört med nuvarande privatleasade E-Tron, trots att nypriset på den var nästan 50% lägre!!"

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.