|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tyvärr blir det nog så, jag får leta efter någon annan rolig extrabil. Jag tycker det är bra med en bil som jag kan ha stående vid bryggan i Stockholms skärgård och som troligen är komplett när jag ska åka hem. Det händer då och då att bilar står där utan hjul. Sedan händer det att BMW-bilar får elektronik och strålkastare stulna och kabel stammarna avklippta. Min G30 har ju Laserstrålkastare som ju är attraktiva så den vill jag inte ha stående där. |
|
|
Steaman: Det går att ta reda på bilen varit inne på aktionen, men det är lite krångligt. Den BMW-återförsäljare som haft bilen inne för åtgärd måste få tillstånd från den dåvarande ägaren att lämna ut dessa uppgifter till dig. Är det samma nuvarande ägare så är det inga problem sannolikt. Har bilen bytt ägare x antal gånger så lär det behöva ringas en hel del, om det ens går. Men generellt så tycker jag att trådar som denna överdriver problemet med kamkedjan. Den BMW-återförsäljare som finns där jag bor är en ganska stor ÅF och deras mekaniker svarade när jag pratade med honom om det 2017 att "Nja, vi kanske har haft inne någon med detta problem, men inte mer än så. Däremot har vi haft många på kontroll". Det finns som sagt en hel del annat dyrt som kan gå sönder på en 15 år/25 000 mil gammal bil. |
|
|
För mig räcker det med att det drabbar mig en gång som är en gång för mycket. Alexander, du får gärna ge exempel på andra kända fel som är lika kostsamma? Dessutom är det ett fel som jag inte vill åtgärda själv pga avsaknaden av pelarlyft. |
|
| Min f20 118d 2013 rasade nyligen just pga kamkedjan. Det här var visserligen en leasekärra sina första år och sen sparsamt använd av ägaren efter det. Ägaren efter var jag (bilen hade gått 11k då) och kollar man i instrumentet så hade alla servicar gjorts inom intervall, under min ägo alltid servad på bmw. En vacker dag från ingenstans går en spännare av och kedjan hoppar/orsakar mayhem med ventiler och gör att kolvarna träffar. Motorn skrot. Det här vid nästan 20k mil. Så jag vetefan om man bara kan säga att skiten händer bilar som är bra skötta faktiskt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.