|
|
|
|---|---|
|
Tja! Hela Historien: (sammanfattning nedan) Var påväg hem igår och befann mig på påfarten för att åka på motorvägen. Startade från ett rödljud från ettans växel och fortsätter därefter med tvåans växel. Därefter gasar jag på lite extra för att förenkla för en annan bil vars fil snart går ihop med min fil. Sedan hoppar jag från 2ans växel till 4ans växel och fortsätter min acceleration i påfarten. När jag sedan ska växla från 4an upp till 5ans växel så upptäcker jag att det är helt omöjligt att få i växeln. Det är totalstopp och utan att växelspaken flexar eller något liknande överhuvudtaget. Det är som att köra in spaken i en vägg. Inget missljud eller liknande. Fortsätter då accelerera på 4ans växel för att sedan hoppa vidare till 6an för att kunna komma ut på motorvägen. När jag befinner mig på motorvägen så testar jag då resterande växlar och upptäcker att alla växlarna på den övre raden är helt omöjliga att få i (1an, 3an, 5an) medan växlarna på den undre raden fungerar helt felfritt (2an, 4an, 6an). Testar då att blanda runt lite i lådan genom att växla lite mellan dem växlarna som fungerar för att försöka få den att släppa. Detta fungerar då inte och jag fortsätter min färd hem med ungefär 30 minuter motorväg. När motorvägen därefter slutar så upptäcker jag plötsligt hur alla växlarna helt magiskt har börjat fungera igen. Upptäckte när jag kom hem att även backen verkade fungera felfritt. Sammanfattning: Felet är alltså att jag efter att ha hoppat från 2an till 4an inte kunde få i de övre växlarna (1an, 3an, 5an) medan resterande växlar (2an, 4an, 6an) fungerade helt felfritt. Efter en ca 30 minuters resa med motorväg så började växlarna dock fungera helt felfritt. Upptäckte när jag kom hem att även backen verkade fungera felfritt. Bilen är en BMW F30 2012 med snart 19000 mil. Är det något att oroa sig över eller kan det helt enkelt bara ha varit en engångshändelse på grund av något lättare glapp? Är det något man kan göra för att undvika något typ av växellådsras? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.