AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
910

Bmw e46 320i 2004 blåryker väldigt mycket

Tjena! Har en e46 320i som blåryker väldigt mycket, hela kvarteret är fullt med rök efter att man stått på tomgång i 5 minuter. Jag har bytt vevhusventilation som var ganska igensatt, men det kom ändå väldigt mycket rök efter bytet. Jag har också bytt alla ventiltätningar, men gick ändå likadant efter det. Det är inge vatten i oljan och det märks inte heller att den drar kylarvätska. Har även gjort ett leak down test som visade att alla cylindrar var täta. Kan det ändå var topplockspackning? Eller har någon en annan idé på vad det kan vara?

Tack på förhand!
MU
940
MUC
M340i - 2025
Blårök = Olja. Så har du fixat vevhusventilation och ventiltätningar så kan det vara slitna cylindrar eller kolvringar. Eller både och. Eller ventilstyrningarna.
Topplocks-packningen känns det inte som, då ryker det vitt.
Tar den mycket olja?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hände något innan den började blåryka?
Oljeförbrukning?
Hur ser stiften ut?

Hur länge sedan var det VV åtgärdades?
Olja kan stå kvar ganska länge i insug och avgassystem mm. som ger blårök även om allt är helt nu.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har inte haft den igång jätte länge så har inte märkt att den drar stora mängder olja, förutom att den rycker mycket.

Innan allt det här så dog han bara helt påväg till jobbet samtidigt som den luktade väldigt bränt och det kom inte alls lika mycket rök som nu.Direkt efter allt det här funkade ingen el i bilen och sen har den bara stått sen ett år tillbaks. Tills nu när jag har stoppt i ett nytt batteri, bytt vevhusventen och tätningarna. I samband med att jag bytte vevhusventen gjorde jag rent insuget. Den har inte gått mer än stått på tomgång, så skulle kunna vara oljerester kvar. Kom på att det kan vara bra om vevhusventen faktiskt funkar. Alla stift är ganska sotiga

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att köra en rejäl runda på några mil så motorn blir ordentligt varm och får lufta igenom insug och avgassystem, samt rensa tändstiften.

Därefter kan du se vad som händer...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.