|
|
|
|---|---|
|
Tja! Är helt ny här men skulle behöva lite hjälpmed min E39, jag stod på tomgång i ca 10 minuter sen smäller det under huven och då har expansionskärlet exploderat (rejält). Stänger självklart av bilen direkt. Skulle då vilja ha lite hjälp med vad ni tror kan ha orsakat att den blivit så varm, vattenpump trasig? Elfläkt trasig? Måste ju blivit ett hyfsat tryck i systemet.. Samt om ni tror något mer kan ha hänt med motorn då den blev så varm.. Mvh Max | |
| Menade såklart 520iA, inte 529iA :D | |
|
Vågar inte riktigt svara på om något hänt med motorn egentligen. Men rent spontant så är det nog ingen fara på motorn, beroende på förloppet såklart. Motorer kan gå lite varma utan att ta stryk. Allt är såklart relativt, beroende på material osv. Men om du bara körde på tomgång så skulle jag personligen inte vara jätte orolig för fel på motorn. Låter ju som att antingen för lite köldmedie,inte adekvat kylning på vattnet, pumpen kan lagt av, kylaren kan vara igensatt. Det finns en rad olika saker. Jag vet inte riktigt vad problemen på dessa bilar brukar vara, men det finns säkert någon här som har varit med om liknande som kan hjälpa dig vidare :). |
|
|
Locket på expansionskärlet ska öppna ventilen innan något riskerar gå sönder. Det måste vara trasigt eller att kärlet varit kraftigt försvagat. Jag tror du måste skaffa fram lite nya delar och byta det trasiga. Fyll och lufta nog och sedan provkör med ögat på mätaren. // Magnus |
|
|
Händer att impellern på vattenpumpen lossnar från axeln och då snurrar den inte och pumpar således inte vatten... Sedan har det väl hänt att gavlarna på kylarna kan ge sig om kylarpaketet sväller (=då "bångnar" kylarens horisontella kanaler om man tittar på den framifrån). Motorn jobbar med relativt höga temperaturer och gamla delar av plast som genomgått många värme-kyl-cykler tenderar tyvärr att bli spröda med tiden... Om du stängde av motorn ganska omgående, lär det inte ha hänt något med den pga. kylarhaveriet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Uppdatering! Det är inget problem med kylningen i sig, bytte expansionskärlet och den går att köra utan att den går upp i för hög temp. Däremot så fungerar inte elfläkten, misstänker att det är den som ställer till det när man står på tomgång. Visco fläkten går ju i och för sig, men det kanske inte räcker till? Tack för massor med svar! 😁 |
|
|
Jag skulle ändå misstänka vattenpumpen som boven i dramat... Öppna locket till exp.kärlet och se om du har en skvallerstråle av vatten med motorn igång - den visar att det är cirkulation i systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.