|
|
|
|---|---|
|
Jag importerade en bil mha av en känd firma men hämtade bilen själv. Firman fick fahrzeugbrief för att göra ursprungskontrollen. Nu har vi kommit i ett läge där firman säger att de skickat dokumenten och transportstyrelsen säger att de inte fått dokumenten. Under förutsättning att vi inte lyckas reda ut var papprena finns gör det att lösa på något sätt? | |
| Nej tyvärr. Briefet måste du ha. I värsta fall behöver de eller du kontakta myndigheten i Tyskland där bilen senast var registrerad och be att de utfärdar ett nytt brief. Kan vara bra att kunna tyska då. Lycka till! | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Då dessa papper är en värdehandling så måste dom väl skickat det som rekommenderat brev eller på annat sätt där mottagaren måste kvittera försändelsen? |
|
Problemet är att han som skickade brevet, som rekommenderat, är att han skickade flera handlingar i samma rek brev och transportstyrelsen har tagit emot ett av handlingarna. Inte min. Så är i en situation när transportstyrelsen hävdar att de inte fått papperna och formen säger att de har skickat…. Och så eftersom bilen är markerad som en export från Tyskland är den inte registrerad för längre… Hoppas kunna hitta någon lösning på det… |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
hur har det gått Occe, jag har ju svårt se att du lyckas få till detta, Myndigheten tyskalnd måste kunna skriva ut en kopia till dig. Se :Länk Jag taar alltid en kopia på dem innan jag skickar dem. Alltid bra ha. |
| Man kan kontakta bilhandlaren i Tyskland som kan ge kontaktuppgifter till den lokala myndigheten som kan utfärda ett nytt brief. Man behöver kunna prata tyska. Vet hur det funkar då jag inte hittade mitt brief och fick ett nytt… | |
|
Det löste sig, men var inte helt lätt att reda ut. Ja, att fixat ett nytt brief är rätt enkelt OM man inte hade markerat bilen som export och kört hem den själv. Då raderas den typ från deras register. Och kopia är absolut inget som Transportstyrelsen kan godkänna, det hade jag. Lösningen var att skicka ner bilen på lastbil, handlaren visade upp den på deras motsvarighet till transportstyrelsen, registrera om den, skicka tillbaka bilen till mig och vänta 2v på att handlaren skulle få ny papper. Lite onödigt kan man tycka, men nu har jag svenska skyltar iaf :) |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Skönt, Kopia var för att då är det lättare tala om var det var för briefnummer och info mm. Att det ej godkänner det vet jag. |
| Ok! Då hade jag en otrolig tur då jag körde hem min bil och fick nytt brief efter tre veckor 😀 | |
|
Tydligen är det rätt olika vilka regioner man har köpt bilen. I Stuttgart var de väldigt noggranna att med att bilen MÅSTE vara på plats för att registreras om. Men kan säkert vara andra som är lite schysstare... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.