AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.566

Hackar på kopplingen vid krypkörning

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Har en 320 E92:a -09 och undrar vad är det för del eller delar som är slitna när kopplingen hackar när man släpper upp kopplingen 3/4 vid krypkörning?
Det är bara då som det hackar men är det bråttom att byta? Och riskabelt ekonomiskt sett att köra så länge det håller?
Tycker ni detta är helt ok kvalitet efter ha rullat 9600 och pedantservad och lugnt körd av alla tre ägare inklusive mig själv?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den är ju ändå 13-14 år gammal och även om du till 100% vet att den är lugnt körd (vilket är väldigt svårt att veta om man inte haft bilen inom familjen) så kan ju någon av ägarna varit lite mer av en kopplingsslirare än du tror. Så att en koppling inte är purfärsk efter den här tiden är ju inte katastrof. Kopplingen servar du ju inte, så om den är pedantservad (antar du menar mycket oftare än vad serviceboken säger) så påverkar det inte så mycket. Även slav och huvudcylindern had ju ingen del i serviceschemat, men kopplingsvätskan byts.

Men den slirar inget? Undrar om det är kopplingen i sig som är dålig, eller huvudcylinder/slavcylinder som inte är bra.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det kan ju vara läge att lufta kopplingen/byta vätska även där. Personligen har jag inte varit med om att vätskan byts i samband med bromsvätskebyte. Det har jag fått påpeka själv när kopplingen inte fungerat som den skall.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Jo den har slirat två ggr två dagar efter varandra för två år på tvåan vid accelaration sedan ingenting varken före eller efter dessa två ggr
De två tidigare ägarna körde mest stadskörning och då slits ju såklart drivlinan mycket hårdare

blixten: ska man lufta koppling?? har aldrig hört talas om och inte heller byte kopplingsvästska?? tror inte det är med i servicen Bmw anser nog detta aldrig behövs göras och har som sagt aldrig hört någon som gjort detta eller nån mekaniker som rekommenderat detta
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kopplingens hydraulik tar bromsvätskan från samma behållare som bromsarna - det finns ingen servicepunkt att byta den slingan av bromsvätska men är klokt att göra det någon gång ändå - detta då bromsvätska är hydroskopisk och drar till sig vatten på molekylnivå (kan t om sugas genom gummislangar långsamt) och blir vattenskadad = risk för rost och andra problem.

Dessutom kan det med tiden smyga sig in luft i systemet som är bra att få bort för att få en bättre funktion mellan kopplingspedal och koppling...

Ibland kan det bli oxid och annan beläggning i kopplingssystemet som gör att det slirar/hugger. Då kan det ibland hjälpa att man slirar lite på kopplingen och på så vis slipar bort beläggningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
JohanB: då har jag lärt mig nåt nytt bra att veta! :) men bromsvätskan bytte jag i juni förra året till helsyntetisk, bytte också oljorna i v-lådan och diffen helsyntetiska de också såklart och hällde i Wynns oljetillsats i v-lådan för att tvåans och treans kuggar kändes lite för mycket samtidigt som oljorna aldrig blivit bytta trots full servicehistorik och kuggarna känns mycket mindre efter några hundra mil
Kopplingen känns också mjuk och fin för den blir ju trögare och trögare ju mer sliten den blir och de två slirningarna för två år sen varade bara 2-3 sek per gång men såklart blev jag jäkla orolig för trodde ju såklart kopplingen eller v-lådan var på väg att paja men det var nog bara beläggning som du nämner och blev bortslipad för båda ggr bar det vid gaspådrag på tvåan den växeln som slits överlägset mest
Hackandet är ju enbart vid krypkörning då man inte släpper upp kopplingen helt gasar på och växlar upp för då är det inget hackande utan funkar perfekt men vore bra att veta vad som är slitet och om det bör bytas snarast och vad som skadas om det skulle paja helt vid körning?
Stämmer det att svänghjulet sitter baktill i samma ände i motorn som kopplingen sitter? Kan det vara nåt där för det är väl där drivlinan börjar?
Vad har svänghjulet för uppgift egentligen?

Bmwbamze:
Du/den som bytte bromsvätskan slog väl inte i olja alá motorolja va?
Frågar då du nämner helsyntet.
För om det har gjorts så finns nog en del av problemet där.
En kopplingspedal blir inte direkt tungtrampad nu för tiden om kopplingen är dålig - iom att det mesta idag är elektriskt eller hydrauliskt. Mer vanligt förr när det va vajer och det ex började bli dålig smörjning på löpningen i höljet.

Ditt huggande kan bero på många saker, ett kan ex va kondens på lamellen, oljedropp på lamellen osv.
Japp svänghjulet sitter bakom kopplingen - baktill på motorn s.a.s.

Blir det mindre ryckigt/huggigt om du slirar till lite på kopplingen några ggr?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Blida: Nä absolut inte så okunnig är jag inte :) utan det är helsyntetisk bromsvätska
Nu brukar jag aldrig slira på kopplingen men har väl hänt nån gång av misstag och då hackar det inte någonting utan enbart när den är i 3/4 läge som man håller den i när man krypkör några meter och så är det stopp som i köer eller när jag krypkör ut ur parkeringar till exempel också

Vet du vad svänghjulet gör för nytta? Slits den mer än kopplingslamellen?
Om svänghjulet skulle vara boven är det väl bara kuggarna på den i så fall som är problemet?
Och om det är kopplingen är det väl bara lamellen som är sliten inte nåt annat gällande den eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Dubbelmassesvänghjulet kan bli defekt och orsaka vibrationer.
Men det är omöjligt att säga om det är lameller, tryckplatta eller svänghjulet som är defekt utan att inspektera och kontrollera delarna.

Börja med att försöka "slipa bort" ev. beläggning med att slira lite på kopplingen.
Friktionen mellan lameller och tryckplatta är av samma typ som bromsbelägg/bromsskiva och båda systemen behöver få en jämn friktionsmaterialöverföring från belägg/lameller till bromsskiva/tryckplatta för att fungera optimalt.
För att du ska få det behöver man få upp värmen lite i systemet, utan att överhetta det...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BmwBamze:
Inte menat att du skulle va så oförståndig utan mer lite att gräva efter andra yttre faktorer som kanske skulle kunde va orsaken till ditt problem =).

När jag nämner slira lite på kopplingen så menar jag mer att om du slirar lite på den så den får lite temperatur, försvinner ryckandet då om du provar krypköra direkt efter?
Lite som side-note kan även nämnas att lugnt körda bilar rimmar bra när man tänker på det, men är det i stället någon som kört lugnt och slirat mycket på kopplingen varje gång denne åker iväg så kan det skada mer än ex att köra hårdare någon gång ibland.
Så även låga mil och lugnt körd kan ge "skador" i förtid.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gällande din fråga om svänghjulet så finns det för att balansera motorns gång och ge en tröghet som gör att kraftöverföringen sker smidigare.

Om vi tar extremexemplet med en encylindrig fyrtaktsmotor så är det ju bara en kraftgivande cykel av de fyra. Svänghjulet hjälper då till att vara mer rörlig massa som skapar en nödvändig tröghet så motorn inte dör alternativt blir svårkörd.

Kopplingen monteras mot svänghjulet och sedan är det i kopplingen som frikopplingsfunktionen finns. Svänghjulets kuggar är inte en del i motorns drift. De finns för att startmotorn ska kunna dra igång motorn. Kuggarna har alltså inget med detta att göra.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tillägg: mao svänghjulet lagrar rörelseenergi.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
På den gamla onda tiden kunde det ibland hända att kopplingen blev lätt oljesmutsad av t ex en otät bakre vevaxelpackbox. Det gav då en liknande effekt som den som TS möjligen upplever. En ganska obehaglig frossa när man slirar på kopplingen.

M a o, olja skulle kunna ha med saken att göra.

/Lennart
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
JohanB och Blida: tack för det jättebra tipset för jag slirade på kopplingen på ettan 3-4000 varv och det var som bortblåst redan efter 1-2 ggr och försökte verkligen provocera fram hackningarna men det var helt omöjligt de ca 20 ggr jag provade helt otroligt! :) Hur kan beläggningar orsaka såna kraftiga hackningar så halva bilen gungar då tror man ju helt naturligt den kuggar över nåt eller kuggar som inte riktigt hamnar i rätt läge men tack och lov det inte var nåt som var så slitet utan nu känns den som ny kärran precis som det ska vara! :)
Är det nån av er kunniga som har något svar på varför det slirade vid rätt bra gaspådrag 4000-4500 varv på tvåan några sekunder två dagar i rad för två år sedan?
Jag var rädd att detta hängde ihop med hackningarna och att det nu var nåt som behövde bytas lite som varningslampan för bältet piper ibland helt utan vidare men i dessa två fall är väl inget elektroniskt inblandat som kan ha spökat?
BmwBamze:
Kul att höra :). Vill dock inte va en bödel, MEN det behöver inte va så ATT det måste va kondens på lamellen utan det KAN va så att det läcker lite smått från bakre packboxen. Och när man då slirar lite på kopplingen så "bränner/nöter" man bort den lilla hinnan som lägger sig.
Men som sagt, förmodligen är det bara kondens på lamellen så kör på.
Och blir det värre framöver eller börjar slira när kopplingen används hårdare så kanske man får fundera lite på om det är annat än kondens.

Ang dom där 2 gångerna som kopplingen har slirat för dig är svårt att svara på vad det berott på.
Kanske har missat i dina inlägg men frågar. Hur långt har bilen gått?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Blida: 9600 har den rullat motorn bara 3000 kan det vara kondens också? jag trodde det var beläggningar på lamellerna och det är som bortblåst fortfarande verkar vara bra att slira på kopplingen nån gång per år trots att det sliter extra på lamellerna :)
Var sitter bakre packboxen? Mycket jobb och dyrt att byta?
Bytte packningarna där kardanstången går in i v-lådan för ett par år sen för det läckte lite så de bör det ju fasiken inte vara igen
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Blida: 9600 har den rullat motorn bara 3000 kan det vara kondens också? jag trodde det var beläggningar på lamellerna och det är som bortblåst fortfarande verkar vara bra att slira på kopplingen nån gång per år trots att det sliter extra på lamellerna :)
Var sitter bakre packboxen? Mycket jobb och dyrt att byta?
Bytte packningarna där kardanstången går in i v-lådan för ett par år sen för det läckte lite så de bör det ju fasiken inte vara igen
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Blida: Angående de där två mystiska slirningarna på tvåans växel vid hyfsat gaspådrag ca 4000 varv var det som att det inte högg i riktigt ordentligt utan bilen gick sakta framåt men tog inte tag i grejerna i drivlinan om ni förstår vad jag menar
trodde först det var tvåans växel som hade pajat eller kopplingen men det varade bara max 3-5 sek båda gångerna och har aldrig varit nåt efter dessa två ggr tack och lov
Tvåans växel används ju överlägset mest speciellt på stadskörda bilar som min kördes mest av de två tidigare ägarna men det kanske var lite olja som kommit på "skivorna" i kopplingen bara som nöttes bort av slirningarna? så kanske du tyvärr har rätt angående packboxen men sitter den så detta vore möjligt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.