|
|
|
|---|---|
|
Är en BMW 320i xdrive toring M-sport med 19 tum RF däck normal med en förbrukning på o.9-1.0 l/mil i stadskörning normalt???? MVH Björn | |
|
Jag vill mena att med rimliga siffror så är "stadskörning" så olika så en jämförelse med andra brukares "stadskörning" inte är relevant (om det inte är en definierad körcykeln som skall jämföras ;). Till och med min färd TILL jobbet drar systematiskt 0,2-0.3 l/mil mera än samma väg FRÅN jobbet (ca 1.1 .. 0.8). (Jag har en annan bil och motor så vi kan ändå inte jämföra.) |
|
|
Tja, hur långt är ett snöre? Det blir lite som att mäta längden på ett gummiband - längden beror på hur hårt du sträcker det... ;) "Stadskärning", "blandad körning" etc. är begrepp som har olika innebörd för olika förare. "Långkörning" i viss hastighet ger lite mer jämförbara värden, men även där är det olika förutsättningar. Det bästa är kanske att du nollställer färddatorn och ser vilken snittförbrukning du får över en längre tids körning - t ex. några månader. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det låter rimligt, min 430i ligger på ungefär samma förbrukning. |
|
|
Håller med ovanstående. Stadskörning är ett så vitt begrepp att det inte går att avgöra. För någon är det 0-50 km/h med inbromsning och gas var 100:e meter, för en annan är det att köra 70km/h på lederna runt sthlm. Men att den fyrhjulsdriven automatväxlad kombi med bensinmotor drar närmare milen i stadskörning får ju inte mig direkt att höja på ögonbrynen. Hade den dragit 1,5l/milen hade det däremot varit annorlunda. |
|
|
Anledningen till min undrar är att jag aldrig har haft en BMW bensin förut, bara kört diesel. Misstänker äveen att RF däcken med 19 tums fälgar ökar förbrukningen lite då jag har haft onöjet att ha dessa typ av däck förut på mina BMW bilar. Är mera bekväm med 17 tums fälgar. Visst är det skillnad på stadskörning och stadskörning men jag tror inte att det avviker så mycket, det är nog mera körstilen man har som gör skillnad. Visst kan man köra i EcoPro läge men vad gäller BMW så tycker jag körkänslan försvinner ganska mycket. Det är ju just det som har avgjort för mig att välja BMW. Med Vänlig Hälsning Björn |
|
| Kör du många mil stadskörning per år så det är en viktig faktor? | |
|
Min 330i drar 0.85-0.95 beroende på gasfot i lite mer bl. Körning kortare sträckor. Oxå 19” hjul Så din förbr e nog normal |
|
|
Kör ungefär 7-800 mil stadskörning per år. Ska försöka med 17 tums hjul och se om det blir någon skillnad |
|
|
Det låter som fullständigt normal förbrukning för en tvåliters turbofyra. I stadstrafik kommer inte rullmotstånd från hjulen ge någon mätbar skillnad. |
|
|
Okej, men om den drar 0,75 eller 0,9 är då (700 mil) är då 105 liter mer per år, säg 2000kr mer. Att byta däck osv kostar också pengar så vet inte det riktigt lönar sig för dig. Du kommer definitivt inte sänka förbrukningen med 0,15l/mil på att gå över till andra däck. Förövrigt så spelar inte tumstorleken någon direkt roll, det är bredden och gummiblandningen som avgör rullfriktionen, sen tyngden på hjulet som påverkar trögheten som är de avgörande faktorerna. |
|
| Ps. typen av stadskörning är avgörande och beror helt på våra subjektiva defintioner. Jag har korsat Sthlm genom riktig stadskörning genom staden med en förbrukning runt 0,9l/milen och även kört Södra länken och Essingeleden runt på 0,45l/mil med min pendlingsbil. Båda är utan tvekan i urbana miljöer och kan klassas som stadstrafik, men att köra lederna runt när trafiken är låg är tekniskt mer lik landsväg. | |
| Tyvärr har ju förväntningarna blivit tokiga med gamla NEDC körcykeln, att en 200hk turbofyra skulle dra 0,6 eller vad det står där blandad - det händer inte om man inte alltid åker i 68km/h i 20 graders värme och aldrig på nåt annat sätt. Samma gäller nog stadskörningens förutsättningar. Det är skillnad i Snålträsk och Stockholm vad gäller stadstrafik så att säga ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.