AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
997

Behöver hjälp med inpassning av fälgar till en E90

Al
36
Alexcarlsson93
F30 335i Steg 2+
Hej, jag har en E90 330xi M-sport. PRE-LCI
Den är inte sänkt mer än att det sitter H&R fjädrar på...

Har nu dessa fälgar på:
8,5X19 ET33 - 235/30/19 Fram
9,5X19 ET40 - 265/30/19 Bak.

Tycker dom sitter lite lite för lång in i hjulhusen, speciellt bak. Så jag har bestämt mig för att montera spacers. Vi behöver inte diskutera nackdelar med spacers. Jag är väl medveten om detta och har både tid, plats och verktyg för att byta drivaxlar och hjullager hemma...

Jag vill få fälgarna att hamna i lod med skärmkanterna. Ska inte sticka ut och det ska inte skrapa i. Vill helst slippa att valsa skärmkanterna.

Någon som kört dessa dimensioner och kan rekommendera storlek på spacer? Jag funderar på att köra 10or fram och 15 bak. Eller rent av 20 bak...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät på din bil och gå in på willtheyfit.com och prova lite olika bredder och inpressningsmått så ser du vad som händer på bilen.

Tänk dock på att olika däckfabrikat/modeller kan ha olika sektionsbredd även om de har samma dimensionsbeteckning på däcksidan - spelar normalt sett mindre roll, men om du ligger på marginalen kan det vara avgörande!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Al
36
Alexcarlsson93
F30 335i Steg 2+
Jag har mätt med vattenpass mot skärmkanten och skjutmått mot fälg kanten med bilen på ett plant betonggolv. Det är 13mm fram och 25mm bak. Det borde alltså passa med 10 fram och 20 bak. Men om det kommer skrapa i vid guppigt väglag är ju en annan femma. Så vore kul att veta om någon kört detta ET på samma dimension. Jag kommer ju antagligen få lov att ta reda på detta den hårda vägen. Men som sagt, någon kanske har denna setup på sin bil redan och kan ge input. 🙂
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
9,5" med dom däcken och ET20 bak. Det lär skrapa. Fram kan nog fungera smärtfritt.
Börja annars med att bara köpa ett par 10mm och flytta runt och testa hur mycket space det finns kvar efter det.
Al
36
Alexcarlsson93
F30 335i Steg 2+
Jajemän, jag har beställt 2st 10or nu till att börja med så kan man ju testa hur det ser ut både fram och bak. Är ju bara att sätta dubbla bak och prova sänka ner och skicka in folk i baksätet 😁

Men, jag kanske blir nöjd med 10 bak och inga fram. Bör bli ca 13mm innanför skärmkanterna både fram och bak då 👍🏽
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.