AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.944

Elbil som har riktigt bra "bränslevärmare"

Har precis blivit billös, varit van att ha bränslevärmare under många många år.
Nu ska det bli elbil, men jag behöver eran hjälp!
Märke är ointressant, jag har bara ETT krav...jag vill kunna komma ut till en varm & isfri bil vare sig den står på laddning eller inte, ca 4 ggr/dygn under vintern - endast 1 gång av dessa kan den stå på laddning, så 3 ggr måste den klara "själv". Kommer inte att köra mer än 5 mil/dygn.
Finns det något märke/modell som klarar detta?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du tar en i3 120Ah så kommer du cirka 20-22 mil på vintern vid elbilsbkörning dvs lungt, uppvärmning tar 10-15km räckvidd(enligt gissometern) och kör du sedan 5 mil så borde det funka att ladda var annan till tredje dag. En gång per dygn får du sopa rent de små bakrutorna och bakrutan för förvärmningen håller på 20-25 min och värmer inte hela kupen så mycket som tex en V70 eller A6 med webasto som går en timme men övriga gånger är du is och snöfri. Man kommer cirka 25-28 mil på sommaren om man håller hastighetsbegränsningarna och inte gasar på som en dåre. Tricket med elbil är just att köra "lungt och behagligt". Annars får man väl gå till Tesla 3 eller någe men det är helt andra pengar. Gå in på bmw.se och klicka "hitta och köp" - hitta din BMW och begagnade bilar, scrolla ner, sök i3 och åka och provkör en hos din handlare. Tänk att den slutar tillverkas snart och alla kanske inte har en hemma. i3 är liten ja, men egentligen så behöver man faktiskt inte så mycket mer den mesta av tiden inser man när man åkt den ett tag. Nu är jag partisk men följ i3 funderartråden i iforumet så får du en känsla och även i4 tråden så har du lite att läsa ikapp på.
Mvh
Asken

Tack Asken,
Ska absolut kolla in en i3.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Värmen drar typ 2kwh om bilen har värmepump och behöver inte vara på särskilt länge. Det bör inte vara några problem för de flesta elbilar att klara den här uppvärmningen. Ju större batteri desto bättre marginal förstås.

I3 har värmepump (bra!) men litet batteri. Det är alltså en av de mindre lämpliga bilarna om fokus är på uppvärmning. En VW id3 skulle vara ett bättre alternativ.
Säkert drar förvärmning 2kWh och motsvarande 10-15 km på gissometern. Men hade man inte förvärmt hade ju samma energi gått åt att värma upp bilen när man kör iväg med den. Skillnaden i strömåtgång blir att bibehålla värmen i en redan uppvärmd bil. Jag använde förvärmning jämt med min gamla 94Ah, utan att den stod på laddning särskilt ofta, och märkte inga dramatiska tapp av laddning. Det ska inte vara några större problem att förvärma 3-4 ggr/dygn.

För tydlighets skull. Alla svensksålda i3 BEV har värmepump. Inga i3 REX kan ha värmepump.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag upptäckte till min glädje häromdagen att min iX3 -22 även har kylning med AC'n via batteriet, som kan aktiveras i appen eller schemaläggas. Skönt om bilen står i solen och blir varm att kunna sätta sig i en sval bil. :-)

Mvh
Tommie
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har lyckligtvis alla elektriska bilar. ACn är driven elektrisk så det behövs ingen motor för att ha den igång. Oerhört skönt och väldigt effektivt, ofta behöver man bara kyla 5 minuter för att få en helt annan temperatur när man kliver in i bilen.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Alla moderna elbilar klarar det. Att snabbt ha en varm och isfri bil (eller kall på sommaren) är för mig ett av argumenten för elbilar. Inte mot. Uppvärmning drar ganska lite och man har igen det när man kör ändå.

Tesla har till och med lägen där man kan ha värme/kyla på längre tid. Man kan t ex lämna hunden i bilen en stelhet sommardag om man vill. Eller sova i bilen mitt i vintern.

Man behöver heller inte bry sig om att man kör korta sträckor så man måste stödladda 12V-batteriet. Och så slipper man elda bränsle utan rening.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
En fossilbil har möjlighet att samtidigt ha kylning och värmning av ventilationsluften. På så sätt kan man få bort fukten. Först kyls luften, så att fukten kondenseras, för att sedan värmas.

Finns det elbilar som har dubblerad värmepumpsfunktion? Behöver ju inte vara två kompressorer. Eller är det så att man bara antingen kan kyla luften eller värma den?

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det har väl inget med bränslet att göra?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Svaret är Ja och kan också göra det med motorn avstängd.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Löwet: Så då passerar ventilationsluften först en förångare så luften blir kyld för att sen fortsätta genom en kondenserare som värmer kuften?

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej

Hur funkar det med hybrid bilar då säg att man har den på laddning och förvärme innan avfärd blir det bekostnad på redan laddade kapaciteten eller drar den ner laddningen även om laddaren är inkopplad?
@catch_me värmaren drar enligt uppgift upp till 5 kW och du laddar som mest med 3,7 kW på BMWs hybrider. Det innebär att du kan hamna på mindre än 100% batteri vid förvärmning (min bil visar dock alltid 100% ändå men tror inte det är det).

Kör du igång en god tid före avresa, vilket bilen själv gör enligt min erfarenhet när man schemalagt att åka en viss tidpunkt, hinner nog bilen toppa upp det sista ändå. För den drar knappast 5 kW över tiden utan kanske bara när det är väldigt kallt ute. Dessutom hade den annars fått värma kupén ändå när man väl startat bilen så det lönsar sig ändå ur den aspekten. Blir också som en liten förvärming av batteriet vilket kan hjälpa till att få bilen att enbart gå på el när det är minusgrader (annars kommer bilen säga att det är för kallt och starta bensinaren, typiskt vid några minusgrader eller kallare).
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för info Müllweiser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.