|
|
|
|---|---|
| Tjena. Idag började min bil knack Efter den hade stått en timme ungefär. Och den knacka ganska högt och den knacka snabbare när jag gasa. Vad kan de va? | |
![]() 13.425 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Knackande ljud är tyvärr aldrig ett bra tecken - det brukar oftast betyda större problem. Borde sitta en N42-motor (då det är en E46 318i -03) - eller hur? Men är det mer ett knackande ljud eller mer ett tickande ljud? När du säger "efter den hade stått en timme ungefär", menar du då att bilen hade körts och fungerat precis som vanligt och sedan parkerats (med motorn avtängd) och stått så ungefär en timme och därefter startas motorn och då finns plötsligt detta knackande ljud där (direkt efter motorn startats och även på tomgång)? Har du kunnat lokalisera mer noggrannare om ljudet kommer mer ifrån blocket eller mer ifrån toppen (eller från något annat område från motorutrymmet)? |
|
Som redan nämnt - knack är sällan "bra".... Men har du toktur kan det vara så enkelt som ett löst tändstift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack, har inte hunnit kolla så mycket, men jag tycker de knackar från själva vanos motorn. När jag drar ut kontakten från den så slutade de knacka. Så undrar om de är fel på den eller om de är någon kontakt | |
Stämmer, du har dual VANOS (alltså VANOS både på insug och avgas). Intressant att det försvinner när du drar ut en kontakt. @Slaktmask : Vilken kontakt är det? @Slaktmask : Är det upprepningsbart dvs försvinner oljudet alltid när du drar ut kontakten (så du inte bara gjort det en gång och det råkade bara vara en ren tillfällighet utan faktiskt verifierat genom upprepade försök och fastställt att det finns en direkt koppling)? @Slaktmask : Försvinner ljudet när motorn blir varm (eller du kanske inte vågat låta den stå så länga och värma upp)? Det finns två kontakter fram på motorn, de går till solenoiden som styr själva VANOS-enheten. Om jag minns rätt så är den översta för avgas och den undre för insug, men kan minnas fel. Fast jag undrar om DME'n inte stänger av VANOS helt och hållet så fort man drar ut en av dessa solenoider. Det är alltså dessa två runda pluggar med vinklade kontakter jag syftar på. Här nedan är före och efter bilder på när jag bytte o-ringar för dessa solenoider och passade på att göra en välbehövlig rengöring. Länk Länk @Slaktmask : Är det ett mer skallrande ljud eller ett mer knackande ljud? Låter det mer som 5-10 knack per sekund eller mer typ 40-80 knack per sekund (som då blir mer ett skallrande ljud)? Jo, det händer att VANOS börjar låta på N42, N45 och N46-motorer (alla har exakt samma VANOS-komponenter). Och om det nu skulle vara ett mer skallrande ljud från ditt VANOS, så skulle jag inte bli förvånad om det kom från avgas VANOS. |
|
Hej. Tack så mycket för hjälpen. Jag har tagit lös ventilkåpan idag och då upptäcker jag att ventillyften har, inte gått sönder men typ farit ur position och därför knackar de som fan. Inget har gått sönder som tur är. Men däremot så ska jag prova byta o-ringar på solenoiderna för att de ser hemskt ut. Så ska se hur jag kan lösa de här problemtet. Tack @bmw-slangen |
|
Ventillyften - vad syftar du på här mer exakt? Har du en bild? Är det kanske delar av Valvetronic du menar? Händer ibland att komponenter i detta system går sönder (oftast går själva styrmotorn - den där med en worm gear - sönder men det händer att vissa delar bryts av). Var det kontakten till Valvetronic-styrenheten du drog ut (och inte till VANOS-enheterna)? Det är lite luddigt beskrivet alltihopa så det är mycket svårt att hjälpa till tyvärr - men försöker! |
|
Hej, de är jätte bra hur du hjälpt. Men de är bara lite svårt att förklara, men iallafall så var den kontakten till själva styrmotorn jag drog ut och då gick den bättre. Men när jag stoppa in och drog ut igen då knacka han igen. Så jag tog av ventilkåpan och då har en lyft. (Kan fixa bild sen) lossnat, så de är därför de knackar. För att lyften eller vad de är har farit ur position. Men den har inte gott sönder. Och eftersom lyften inte är där den ska vara, så dra styrmotorn inte tillbaka själva kamaxeln |
|
Ja, just beskriva ljud, vibrationer och liknande saker är alltid lite knepigt att beskriva i ord - behöver ofta upplevas så att säga. Jepp, det är definitivt en del av Valvetronic-mekanismen som gått sönder (N42 var ju bland de första motorerna som fick det - föregångaren N40 hade det exempelvis inte). Du har ju ställdonet för Valvetronic (del #9 i skissen nedan) och det är kontakten till denna som du drog ut (och då försvann knackningarna) Länk Är lite intresserad av den där "lyften" som hoppat ur position, vad det är. Jag gissar på att du menar att ställdonets worm gear (snäckväxel) helt enkelt hoppat ut ur position och kommer inte riktigt åt kugghjulet som sitter på mellanaxeln (del #1 i skissen nedan) - eller hur? Länk Kan du fixa en bild är det ett plus (enklare för andra framöver att kunna känna igen sig om de kanske får ett liknande fel). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.