|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Länk urläcker. i en av videorna ser man en babyblå färg. kan det vara zandvoort blue? ser riktigt fräck ut speciellt i den färgen |
|
|
Igelkotten skriver: "Tycker med andra ord att Kristoffers analys var ganska spot on." Kristoffer sköt ju ganska brett så det betyder också att du stämmer in på detta för att den ska vara spot on. Har du något känt fysiskt handikapp? ;) "hyfsat bilintresserade (ihop med statusfixering)" "har högst troligen ett visst behov att kompensera för vissa fysiska tillkortakommanden." "De kör som regel aldrig trackdays." - Du skriver ju att du ibland gör det? "De tänker öht inte rationellt vid bilköp" |
|
| bmw_jerry, kan det vara Laguna Seca Blue? | |
|
Livlig tråd detta. Jag vidhåller att en lansering av en M3 Touring kommer åtminstone tre år försent. Det är nog endast rena entusiaster som skulle köpa den. Det finns flera, enligt mig, bättre alternativ, som ex vis RS6 Avant, men en sån bil riskerar man för det första att bli rånad på och en hel del andra förutfattade meningar. Det enda som idag skulle locka är väl att det inte finns någon eldriven prestandakombi. Om man gillar att köra bana så tror jag det folket väljer M3/M4 före en Touring, men vad vet jag som aldrig kört bana. Synd att BMW är så sega numera, jag hade en inofficiell beställning liggande på en Touring när M3 lanserades för några år sen, men med tiden så känns det idag ointressant även om den säkert blir läcker. En A6 Avant E-tron känns väldigt mycket mera intressant när den lanseras kanske hösten 2023. /Anders |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
@Grelle Du har en poäng där att jag kanske inte var spot on i alla delar gällande Kristoffers analys av den typiske M3 Touring kunden. Byter inte bil särskilt ofta och aldrig valt bil pga status. Inga fysiska handikapp jag märker av men min fru hävdar ibland att jag är dum i huvet vilket säkert stämmer ;-) Hur definitionen av ett rationellt bilköp ser ut har jag undrat över länge utan att komma fram till något. Är det ens rationellt att köpa och köra bil nuförtiden när isarna smälter och Ryssland invaderar fredliga Europa? (dock lite off topiz i denna tråden) |
|
Folk har väl olika anledningar att köpa en M3. Någon köper den för att de tycker att den är fräck, en annan för att de gillar en körglad och snabb bil som är bakhjulsdriven, en tredje för att den inte är lika tung som en audi, en fjärde för att de vill ha en kombi som är körglad och lättlastad. Någon för att bräcka grannen... Det som de har mest gemensamt är väl ett bilintresse och att de har råd med bilen, i alla fall ett tag. |
|
|
Jag trodde att de flesta nya M3 var Xdrive men det kanske inte gäller Touring då? Så Blixten du menar att en RS6 Avant inte är lättlastad eller körglad? /Anders |
|
| En RS 6 är en väldigt tung bil | |
|
och? Har du haft en RS6 och menar att den inte är körglad? Den är dessutom rymligare än en M3. Däremot är det en hiskeligt dyr bil i drift och andrahandsvärde, som jag antar att även en M3 Touring blir. Det var också därför jag nämnde kommande Audi A6 E-tron Avant - Länk ingen M3 men för mig vore det valet lätt. /Anders |
|
|
NB. Jag skrev inte ”fysiskt handikapp”. Jag skrev ”fysiska tillkortakommanden”. Det är något helt annat. Om man lider av något eller bådadera kan man inte hjälpa det vill jag poängtera. Till det första finns det hjälpmedel som kryckor och rullstolar. Till det andra finns det dobbermanhundar, guldkedjor och prestandabilar som kan hjälpa en bit på traven. Livlig tråd men det är väl vara kul. Detta forum behöver vitaliseras rejält. Och det kan ju inte ske bättre än i en tråd om M3 Touring. Såg f.ö bilderna som släpptes idag. Färgen påminner mycket om ”chalk” dvs krita och tycker det passar den perfekt. De svarta detaljerna och diffusion bak kommer fram så mycket mer än om bilen är lackad i helsvart. |
|
|
Anders, Är inte jättestor skillnad på en Gran Coupe (ex i4) och en Touring. Lite mer sluttande baklucka men man får plats mer än man tror i en halvkombi. Det vet jag numera. :) Kristoffer, Nu drar jag mig tillbaka till elbilstrådarna så får ni diskutera riktiga bilar bäst ni vill. |
|
|
Verdi: För min skull behöver du inte göra en YAGE (yet another Grand exit). Ingen i tråden har heller på ett polariserat sätt sagt hur förträfflig en bensindriven M3 Touring är jämfört med ett elektriskt alternativ. Bara konstaterat att världen inte är svart eller vit utan att det finns kunder till det allra mesta idag som känns exklusivt och speciellt. Där rationella beslut inte spelar någon som helst roll för köparen. Porsche fick till det ordentligt i sin slogan till 718 GT4. ”Perfectly Irrational”. Den duger även till M3 Touring. |
|
|
Men man frågar sig naturligt varför BMW under alla år aldrig producerat en M3 Touring och inte på väldigt många år ens en M5 Touring, MEN så gör man det 2022, när bensinbilarna är på kraftig nedgång och ungefär hälften av bilarna som säljs idag är laddbara. Det känns som att BMW missat något i utvecklingen. Självklart är en M3 Touring en läcker bil, men till den kostnaden - både avseende inköp och driftskostnader - så skulle jag alla dagar i veckan exempelvis välja en Taycan Cross Turismo som ett bättre alternativ, för mig. Sen skulle jag nog själv även välja en RS6 Avant (ja den finns ju tvärtom bara i Avant, precis som Mercedes AMG63). Man får då både en rymligare bil, bekvämare när man så önskar och väldigt häftig kärra. Tyvärr lär man inte få behålla den länge osv. Jag begriper inte hur BMW har tänkt här under alla år. Lika lite som att man inte är med i elektrifieringen på samma sätt som sina "konkurrenter" från Tyskland. /Anders |
|
Buspelle |
Jag kan tycka det är konstigt att inte BMW gjort touringmodeller av alla sina M-bilar (3 o 5) men det har sannolikt strikt marknadsstrategiska överväganden. Att man nu gör en M3 Touring har med säkerhet också marknadsstrategiska överväganden. En gissning är att modellen ska representera mycket av BMWs historiska varumärke; kvalitet, design, prestanda, teknikutveckling et c, och som kanske en av de sista renodlade fossildrivna bilarna utmärka sig som snabbaste kombi runt "Ringen". Bara det lär vara värt mycket i marknadsföring av 3-serien och BMW i allmänhet. Själv kör jag årligen inte bil jättelånga sträckor längre men jag älskar fortfarande bilar och ljudet av en rak sexa eller V8a. När jag kör bil ska det vara trevligt och roligt. Sedan skadar det inte om bilen är funktionell. En ulv i fårakläder har alltid attraherat mig. Har haft ett par M-bilar och många BMW under årens lopp och därför vore en M3 Touring perfekt som avslutning på den fossila bilkarriären och en bil man skulle kunna behålla som entusiastbil parallellt med en liten elbil i framtiden. Visst, inte billig, men ändå inom rimlighetens ram. Huruvida jag tillhör den kategori BMW i första hand vänder sig till med M3 Touring ska jag låta vara osagt, men för mig är bilen extremt attraherande och verkligen en bil jag följt utvecklingen av och övervägt att köpa. Detta är en riktig bil. Kanske en av de sista. Habegäret avtog dock betydligt när jag såg instrumentbrädan. Ska man sitta i den miljön kan man lika bra köpa en elbil direkt. |
| Jag innehar en av BMWs sista Mbilar som fortfarande är som bilar brukade vara. Normal instrumentpanel med analoga varv och hastighetsmätare, manuellt inställda stolar, manuell vanlig handbroms, manuell växellåda, inga assistanssystem förutom antispinn och antisladd. Denna bil kommer vara attraktiv när vi alla gått över till el. | |
|
Postat tidigare kanske ? Länk |
|
|
sirtobbe: Du har absolut en poäng, men M2 comp är ändå ganska fullsmetad med elektronik. Elektroniska mätartavlor, elektrisk styrning, elektronisk diff, avancerad antisladd, elektronisk mellangas osv... Jag älskade min M2, men valde att byta "ner" till en av de sista verkligt analoga M bilarna. Manuell 5 växel, ingen antisladd/DSC alls, lamelldiff, mekanisk styrning, vajergas, analoga mätare inkl separat oljetemp osv. Den är inte snabbast, inte bäst väghållning, inte bäst komfort, inte störst bagage, inte infotainmentsystem, inte säkrast i halka, men oj vilken känsla det är att köra den. BMW M3 Touring är helt säkert en helt suveränt bra bil, snabbast på ringen idag... som kommer att bli övertrumfad av nästa modell om ett år. Competition, CS, Special extra osv. Inflation av modeller och prestanda. Som ändå kommer att övertrumfas av en elbil snart. |
|
|
The M3 touring. A dream come true. - Länk G81 M3touring ,Live at Goodwood’ |
|
|
Det är helt korrekt att min M2 har en del icke-analoga delar, men den är fortfarande utan tävlan den roligaste av mina M-bilar jag ägt. (M3 E36 Limo, M3 E46, M3 E90 Limo). Det är just motorn med mycket vrid lågt i registret tillsammans med E46ans storlek och manuell låda som gör det. Hade inte svensk bilprovning varit så tjuriga så hade kanske en turbomatad M3 E36 vart bästa bilen. Helt analog utan ens antispinn, fast med modern prestanda =) Om vi talar lite om vad tråden handlar om, så hade en M3 G81 Touring vart grym. Vet att BMW inte erbjuder, men jag skulle vilja ha en med x-drive OCH manuell låda alternativt dct lådan från förra generationen F80. En riktigt bra låda. |
|
|
Snabbaste M3 nu även som kombi / M3touring (G81): - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.