|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Obegripligt. Varför skulle de där "köpstarka" kunderna med massor av andra dyra bilar i garaget köpa just en sån här "jack of all trades"-bil? Den riktar sig väl mer in på kunder som bara kan ha en bil (kanske bor i lägenhet med dyra garageplatser) och som både vill kunna skjutsa barnvagnen och åka på track day? Att blanda in "Greta" i dessa dagar känns rejält otidsenligt. Hon har väl inte varit i ropet sen 2019? Men visst, finns väl en del såna där skrävlande Peder Karlsson-typer men frågan är om det är just en kombi de köper? |
|
|
Jag är inte alls så säker på att M3 touring är obegriplig. Framtiden får utvisa. Det som för mig är obegripligt är att man inte kan uppskatta att sådana bilar fortfarande utvecklas. Man får gärna gilla elbilar men det går inte att förneka att det är för mycket datorspel och för lite underhåll. Kanske är det en generationsfråga? Jag älskar teknik i nya telefoner/datorer m.m och köper nytt ofta men en elbil attraherar inte, hur bra och vettigt det än är. Men nu är jag bara 33 år och gillar dessutom Peder Karlsson skarpt. Så nu stack jag ut haken lite :) |
|
| Provkörde M3 nyligen och tydligen får du fint lov att ställa dig i kö om du vill ha en M3 Touring i Sverige, dvs alla tilldelade bilar är redan prel-bokade. Så nog finns det kunder allt. | |
|
Jag skrev inte att M3 touring var obegriplig. Jag skrev att resonemanget om vilka som skulle köpa var obegripligt. Sen skrev jag vilka jag tror köper istället. Jag skulle dock personligen aldrig köpa. Kör man nära 4000 mil per år så är det inte hållbart vare sig ekonomiskt eller komfortmässigt. |
|
|
Verdi och Grelle: Nej det är inte obegripligt. Bara för att ni inte ser dem ur ert världsperspektiv så betyder det inte att de inte finns. Tillräckligt många för att köpa slut på tilldelningen iaf. De är 1) köpstarka, 2) hyfsat bilintresserade (ihop med statusfixering), 3) byter bil ofta och 4) har högst troligen ett visst behov att kompensera för vissa fysiska tillkortakommanden. De kör som regel aldrig trackdays. En 911 cab är gubbigt, passar inte imagen, eller så har de redan en sådan eller så gillar de inte Porsche alls. De tänker öht inte rationellt vid bilköp utan köper vad de vill ha. Finns ingen second opinion, inget excelark, ingen badrumsrenovering eller ”vad fan får jag för pengarna” jämfört med en Tesla-dammsugare eller Taycan-espressomaskin. De är precis raka motsatsen till den uber-woke Teslaägaren som dånar runt utan blinkers på sin höga häst och skrävlar för grannen i sin bensindrivna Kia i det präktiga villaområdet om hur han minsann räddar planeten med sin bil. Har ni funderat på hur kunderna till en RS4/RS6 eller AMG-kombi ser ut? Där har ni troligen den typiska kunden även för M3 Touring skulle jag säga. Helt ovanliga är dessa inte i Sverige och de är ännu lite mindre sällsynta i Tyskland där jag gissar att de flesta M3 Touring landar. Men särskilt många bilar lär inte byggas och det vet BMW om. Det blir ett perfekt vapen vid kukmätartävlingarna på Autobahn i södra Tyskland. Ja ni som ibland kör genom Bayern eller sydvästra delarna fattar vad jag menar. Om man inte alls kan förstå tjusningen i detta så förstår jag att man inte heller förstår poängen med M3 Touring. Försökte bara förklara hur delar av verkligheten ser ut. |
|
| Mycket ilska och många fördomar i det där inlägget Kristoffer. Mår du bra? | |
|
Oj Kristoffer! /Anders |
|
|
Verdi: Nej ingen ilska, bara en rejäl portion sarkasm och ironi för att försöka få folk i tråden att inse att det faktiskt finns kunder till det mesta idag :-) Men det är svårt i skrift så ilskan sitter nog någon annanstans gissar jag. Och fördomar har vi båda gott om, både du och jag, i våra inlägg så vi kan säkert starta en inbördes klubb här. Väl det, för det är kul att raljera :-) Tack för du frågar, jag mår alldeles utmärkt! |
|
| Det är värst vad känsligt det är med elbilar vs fossilbilar. Typ som det eviga kriget mellan segelbåtsfolk och motorbåtsfolk. Jag föreslår att att vi tar tråden tillbaka till att handla om bilen M3 touring :) | |
|
Fast tråden har egentligen handlat om M3 Touring hela tiden. Men istället för att handla om bilen har fokus varit på att ”vem vill verkligen ha en sån idag”. Jag tycker som jag skrev innan att det är kul att den byggs, att BMW fortfarande vågar och vill ta kampen med AMG och RS. |
|
|
Jag tillhör ju ,skaran‘ som har sett framemot att en M3touring skulle byggas. Även ,vill ha’ intresse har funnits, kanske när bilarna ha något år på nacken och priserna har gått ner till hälften ;) Ingen manuell låda o ,Star Wars IV’ inredningen har däremot inte bidragit till att öka ,vill ha’ känslan. Vi få se när bilarna väl kommer åt vilket håll intresset kommer att utveckla sig. ;) |
|
|
Personligen tillhör jag de som gillar mångfald och tycker det är kul så länge biltillverkarna kan bygga lite udda bilar. Jag skulle inte köpa en M3 Touring, men det är kul att den finns. Kristoffer_L: Antar att du vet att Verdi tar alla chanser att provocera, det gäller att inte nappa på hans krokar;-) |
|
|
Kollar man på Porsche som ju är en av få märken jämte BMW som erbjuder manuell låda på bilar med mer än 400hk, så var det mer än 50% av kunderna i USA som faktiskt valde manuell låda. I Tyskland och Europa var det en stor majoritet för PDK. Om nu M3 Touring hade lanserats i USA också hade det säkert funnits ett manuellt alternativ. Frågan är hur de har optimerat 8-stegaren för M3. För jag har förstått att det inte rör sig om en dubbelkopplingslåda längre? |
|
|
Det är väl ingen som direkt är emot att den släpps, men vi diskuterar ju runt hur framgångsrik den blir. Som vi alla vet är ju BMW's mest legendariska modeller sällan de som uppskattades mest i sin egen tid men desto mer i efterhand. Så det är inte alltid dåligt med lågmodellsserier. Jänkarna får ibland oförtjänt med skit om att de skulle vara automatälskare, men vi vet ju att BMW byggde E60 med manuell låda till US medan Europa fick SMG3. Även Ford med Mustang och Corvette är ju duktiga på att erbjuda manuella lådor och är väl nästan de enda idag som har manuell låda till V8? Lite synd att den kommer såpass sent i G21's cykel. Den faceliftas väl nu? |
|
|
Kristoffer, Jag skrev inget om det. Jag skrev att det nog var en annan kundgrupp än den du pekade ut som vill ha den. Nämligen såna som bara har plats för en bil och vill ha den till allt möjligt. Inte såna som har en mängd andra bilar. Inte nånstans nämnde jag elbilar. Bara att det känns sunkigt att raljera om "Greta" flera år efter att hon var i ropet. Vad gäller manuell låda så är det status att kunna köra en sån bil i USA där de flesta inte kan. Därför har det blivit en grej där. I Europa har till och med gamla moster Agda kört manuellt så här är det inte status. Därför är manuellt något som har starkare efterfrågan i USA. aerobat, på vilket sätt provocerade jag? Det här är ju helt sjukt. |
|
|
Det är så kul att många tror nybilsköpare av M2/M3/M4/M5 etc. åker på "track days" för att de inte kan ha både 911 och en vanlig 520D eller vad de nu ska ha som bruksbil. En absolut minoritet av på sin höjd M2-köpare, har kört "track days" med sina kärror. Kristoffer_L; Tycker det var spot on med mycket, dock kompenserar de kanske inte lika mycket för något som de faktiskt har $$$ att göra av med på kul bilar. Jag har skapliga kärror, men de är ju rätt slöa idag ändå (M550:in är rätt vass med annan programvara), men jag hade aldrig tagit ut något av dem på bana. Jag vill bara ha bilar med stora motorer. |
|
|
Kombi är väl den mest praktiska biltypen som finns, detta kombinerat med en effektfull motor - kan det bli mycket bättre? |
|
|
Håller med MUC, varför inte välja touring om nu den möjligheten finns? Även om man har andra bruksbilar i sitt stall så kan det ju vara praktiskt att även M3:an har lite mer utrymme eftersom det förmodligen inte kostar särskilt mycket extra varken i kronor eller i extra vikt. Eller så är det rent av M3:an som är bruksbil om det finns mer extrema bilar i garaget. Är det förresten någon som vet om manuell låda utgått på vanliga M3:an? Ser bara M3 competition med automat på BMW:s sida nu. |
|
| Spot on Jiie, det är väl klart att man skall ha m3:an som bruksbil. | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en M3 Touring den dagen jag ska byta ut min 435d F36 och då ha den som bruksbil. Med två småbarn så behöver jag ett baksäte ibland även om G30n är mer rymlig när alla ska åka med. I valet mellan sedan och kombi så är kombin mycket mer praktisk, antagligen mer ovanlig(vilket jag gillar) och kanske en framtida klassiker. Dessutom tycker jag den är snyggare. Ett alternativ som också lockar är en B3 som har samma motor som i senaste uppdateringen fått nästan samma effekt men är mer komfortinriktad och framförallt har en front som tilltalar mig. Andra bilar som hade varit aktuella är nuvarande generation RS5 Sportback som är snygg och lika praktisk som min nuvarande GC men den modellen är lite för gammal för att vara aktuell. Är jag en typisk kund för denna typ av bil? Antagligen. Kör jag track days? Ja det har jag gjort med båda mina Bmw men mer för att lära känna bilarna i gränstrakterna än för att bilarna är som gjorda för bana. Har jag fler bilar än mina två Bmw? Ja lite äldre bilar från 90- och 00-talet. Tycker med andra ord att Kristoffers analys var ganska spot on. Får se vad som är aktuellt om knappt två år när leasingen på G30n löper ut och det är dags för ny tjänstebil. Har med andra ord lite tid till att fundera och se om det kanske blir elbil istället. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.