AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.034

Bmw 320d, 2013, xdrive rycker/hackar

Sida 1 av 2
Hej,
Har en Bmw 320d, xdrive, 2013, 17000mil, automat där jag upplever att den rycker och hackar.
När bilen köptes gick den problemfritt, den rullade då på Michilin X-ice 16" samma storlek fram och bak.
Men när sommarfälgarna åkte på, så upplevs ett hackande eller ryckande vid gaspådrag. Det är Kina däck, 255/35/19" bak och 225/40/19" fram. Vilket storlek är rekommenderad. Jag provade då att sätta tillbaka vinterdäcken igen, och kört 10 mil utan de minsta känning överhuvudtaget.

Jag har inte haft tid att åka förbi däckverkstan och bett dom kolla om det saknas nav-ringar, eller om däcken inte är spända, eller om de skiljer för mycket på däcken fram och bak. Så det är det som gör det.

Någon som upplevt samma sak på en xdrive ?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tippar på däcken!

Kör du med olika dimension fram och bak bör du enbart använda BMW-OEM-märkta däck (stjärna) då de kan vara justerade i rullomkretsen utifrån branschstandard enligt däckmärkningens dimensioner.

Sedan för att krångla till det ytterligare så har BMW en lista över exakt vilka OEM-märkta däck som ska användas på olika modellserier just pga. rullomkretsen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag skall nog prova på min bil, men jag tänker att en ungefärlig mätning av skillnad i rullomkrets kan göras genom att på plan mark märka en punkt på däcken fram och bak (fota så att ventilen syns?) och sedan köra den, säg 10m och notera (fota) skillnaden i hur märket har roterat. BMW:s regel om 2mm skillnad i mönsterdjup borde ge ca 0.6% i rullomkrets. På 10m betyder det 6cm vid slitbanan. Har du en markant större skillnad så kan det vara problemet.

(Det sprids en uppfattning på andra forum att 1% skall vara OK, men jag har bara sett BMW:s officiella anvisning, som gäller både staggered och "squared", om "2mm".)
Jag har provat metoden som jag förslog att (approximativt) kontrollera skillnaden i rullomkrets fram/bak. Jag tog ett foto från sidan av bilen så att båda hjulen syns (ventilhattarna). "Körde" 10m (inte jättenoga att mäta). Tog ett foto till.
Sedan är det skillnaden i hjulens rotation (vinklar) mellan framhjul och bakhjul som ger ett mått på skillnaden i omkrets. (vinkelskillnad i radianer)*radien/sträckan.

Min mätning (7grader skillnad) tyder på att framdäcken, med nuvarande last, lufttryck och slitage, är ca 0.4% mindre än bak då de roterade något mera än bakhjulen.
Man kan notera att siffran man får genom att bara använda mina däckdimensioner resulterar i 0.2% mindre framhjul. 0.4% motsvarar 1.3mm i "rotationsradie".
Verklig rullomkrets påverkas av fler faktorer när man kör men borde kunna påvisa signifikanta skillnader om man omedelbart fått problem med xDrive/stabiliserings- regleringen efter däckbyte.
Hejsan!
Bilen lämnades in på däckverkstad, dom balanserade däcken. Fälgarna så fina ut. Däcken hade exakt lika många mm kvar. Och de såg inte något konstigt. Bilen har rullat 100mil i helgen. Och nu börjar de igen. Så ska lämna in bilen på däckverkstad ikväll igen och se vad de kan vara. Konstigt de försvinner, och sedan kommer tillbaka igen. Blir inte riktigt klok på det.
Känns som typiskt fördelningslåda fenomen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät rullomkretsen på hjulen!

Hur mycket diffar det?

Jag tror att däcken är boven i dramat pga. olika rullomkrets (då rullomkretsen troligen blir fel då det inte är BMW-OEM-märkta däck som är justerade i rullomkretsen för att passa varandra), men det kan också vara fördelningslådan som håller på att ge sig...

Några verkar ha fått ordning på fördelningslådorna genom oljebyte när de börjat hacka, andra åker på att byta dem.

Men börja med att undersöka hjulen och mät exakt hur mycket de diffar i rullomkrets.

Mvh
Johan B

Det är inga problem med vinterdäcken, och när däckfirman balanserat dom och vi kört 80 mil har de gått problemfritt. Kan de verkligen va fördelningslådan då ?
Det är 6mm på alla fyra däcken, men får kanske börja med att beställa 4 nya däck. Vill helst inte börja med det, om det är något annat som är känt fel. Tycker bara de är konstigt vinterdäcken gick perfekt. Sommardäcken gick 80 mil efter balanseringen problemfritt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom vinterdäcken har samma rullomkrets så frestar inte det på fördelningslådan.

Då vinterdäcken gick problemfritt men du får problem med sommardäcken, tyder det på att det är olika rullomkrets på de senare = fördelningslådan protesterar...

Om du köper nya däck, köp enbart de däck som BMW rekommenderar!
BMW har en lista över exakt vilka däckmodeller som är godkända för respektive modellserie vid "staggered wheel setup".
Det fanns en länk till den listan i en tidigare tråd ganska nyligen som handlade om detta.

Mvh
Johan B

Gällande vinterdäcken är dom 16" mer eller mindre nya michilin däck. Där alla däcken är lika breda och stora.
Sommardäcken 255/35 R19" bak och 225/40 R19" fram. Och enligt rullomkrets.se så skulle däcken vara perfekta och detta är de som bmw rekommenderar för bilen. Men men du att rullomkretsen kan skilja på däcken trots där är 5,5mm på alla däcken ?

Länk
Vad jag har förstått finns de lite olika alternativ.

1. Bränslefilter
2. Byta olja i fördelningslådan och nån "adaption"
3. Nya däck
4. Byta fördelningslådan

Frågan är var man början, och vilket som är mest sannolikt..
Tomten: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att MÄTA däckens rullomkrets!

Första steget är väldigt enkelt - ta ett måttband och mät omkretsen på slitbanan.
Andra steget - gör ett kritstreck på däcken rakt ner mot asfalten och kör en rak sträcka på t ex. 10 och 100 meter och se hur strecken har flyttats i förhållande till varandra.

Mvh
Johan B

Tjenare,
Jag fixade en däck-krita idag på lunchen. Markerade upp däcken. Körde ca 100m. Och då såg man en klar skillnad på 1 av framdäcken. Det är 5mm på samtliga däcken, men vänster fram är 1cm "längre" i rullomkretsen.

Vä fram - 211 cm / 5mm
Vä bak - 210 cm / 5mm
Hö fram - 210 cm / 5mm
Hö bak - 210 cm / 5mm

Idag var de 18 grader, då kändes inga ryckningar överhuvudtaget. Igår morse va de bara 7 grader, så kunde de rycka till 1-2 ggr max på vägen till jobb.

På eftermiddagen hem från jobb, finns där inga ryckningar överhuvudtaget.

Så verkar skilja på varmt och kallt dessutom.

En bmw kille som jobbar på bmw i stan sa att de var 100% fördelningslådan, att det var den absolut känsligaste lådan som bmw någonsin gjort på x-driven.

Tänkte börja med o köpa 2st beg framdäck som är 5mm kvar, och 210cm i rullomkrets och börja där innan jag köper 4 nya däck.

Du kanske behöver komplettera testet med att köra 10m också för att veta om skillnaden är så liten som 0.5%, (som din mätning av omkrets antyder). På 100m snurrar däcken nästan 50 varv så du ser inte skillnad i mätningen på verklig rullomkrets på 0.5% och 2.5%. (Men du kanske hade medhjälpare som som såg att skillnaden i rotation när du körde inte var mer än ett varv?)

Om du kontrollmäter för 10m så bör 0.5% ge ca 5cm i skillnad på strecken mätt vid slitbanan.

(Jag hade inte väntat mig att se problem direkt vod en skillnad på 0.5%, men kanske en redan sliten fördelningslåda gör att en ganska liten skillnad visar symptom?)
Nu har bilen fått på vinterdäcken, inga vibrationer.
Bokat en tid för felsökning nästa Onsdag på en firma som är experter på BMW.
Tänkte bäst att låta dom felsöka först innan jag letar efter en beg fördelningslåda.
Så de inte är en spridare som dummar sig, eller något annat.
Kan man kontrollera en fördelningslåda innan man byter den om man köper
Beg ?
Nu har bilen varit inne på felsökning på en bmw verkstad i stan som bara sysslar med bmw. Dom hade bilen en hel dag, men lyckades inte lokalisera felet. Mer än att de rycker lite mellan 90-100 typ alltid vid gaspådrag.
Gått över motor, växellåda, fördelningslåda, bussningar, felkoder rubbet. Deras tips var att byta däcken. Så får bli fyra nya däck :)
tack så mycket för hjälpen alla som bidragit!
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Berätta gärna hur det går sen om du provar med nya däck oxå
Vad tror de det är för fel på däcken?
Har de mätt upp skillnader i rullomkrets?
Nu är dom nya däcken monterade.
Däck killen hittade 1 TPMS i ett av däcken. De övriga 3 hade ingen.
De däcket var dessutom mer slitet än de andra.
Så får se hur de går nästa vecka när dom åker på.

Jo
85
Johan_junbay
BMW 530XD- 07 facelift E61

BMW X3 3.0 2011 F25
Löste nya däck problemet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.