AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.479

Abblendlicht/halvljus fel

Ma
34
Mason
530i -93
Hej!
Fixade lite med bilen idag och tänkte fixa kennzeichenlicht-problemet, dvs att dra bort sladden till elmotorerna för framlyktorna. Eftersom jag inte visste vilken sladd det var så fick jag prova mig fram. Till slut så kunde jag dra ut rätt sladd och fenomenet försvann (hurra!).....Men! Dessvärre så drog jag ut den gula sladden till halvljuset höger fram och den vägrar fungera nu. Har kollat glödlampan och jag ser inget direkt kabelbrott heller. Så jag vann inget på detta....suck..Jag drog aldrig ur batteriet och jag har kollat säkringarna.
Vad kan felet vara?
Ma
34
Mason
530i -93
Kollade runt lite här och märkte att vissa har haft probs med detta, och då var det tydligen nån LKM modul eller relä. Men är det inte konstigt att nån av dem pajade just när jag drog ut kontakten till halvljuset och sen satte till baka den? Om det nu är så...
ÄR det LKM modulen så kan du relativt enkelt se över den och få den att funka med stor sannolikhet.

kika in här Länk

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Enligt min instruktionsbok så betyder kennzeichenlicht nummerskyltsbelysning.

CHS
Ma
34
Mason
530i -93
Jo, kennzeichenlicht betyder nummerplåtsbelysning. Min lyste utan något tydligt fel och jag har hört om tipset att dra ut sladden för ljusnivåregleringen (hur konstigt det än kan låta!). Och det funkade - men jag fick ett nytt fel alltså.
Ma
34
Mason
530i -93
Kollade upp LKM-modulen men den såg bra ut. Kollade kontakterna till ljusinsatsen igen och drog lite i kablarna och då lossnade ena. Typiskt tänkte jag, nu har jag pajat en till sak! Fast det var skumt att den var så lätt och dra bort...Sagt och gjort så skäggade jag iväg till skroten och köpte en ny för 30 bagis (alltså den där svarta grejen man kan skruva loss när man skall byta glödlampa). Jag satte dit den och: Varde ljus! Den funka!

Nu är jag glad igen.

BMW4ever!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.