|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 520D X-Drive årsmodell -20 som har gått 1700 mil och där en bit av sidan på det ena däcket har gått av efter en trottoarpåkörning. Har blivit rekommenderad att byta alla däcken på grund av X-Driven vilket känns lite surt då det är nästan 5 mm kvar på original-däcken. Det sitter Continental Ecocontact 6 på bilen idag och det är 245/45 R18. Vilka däck rekommenderar ni? Vill gärna ha så tysta däck som möjligt och de får gärna hålla lite också. Vi kör väldigt lite med bilen, köpte den för över ett år sedan och vi har kört 600 mil med den. MVH Patrik | |
|
Om du vill hålla dig till vad BMW rekommenderar så finn listan med exakta däckmodeller i länken nedan. Finns både Std och RunFlat (RSC): Länk En annan variant (men vet inte vilka som utför det) är att svarva ned ett nytt däck, av samma modell, till samma mönsterdjup som det andra (på axeln). |
|
| Är fliken som gått av på däcket helt borta eller sitter den delvis kvar? Hur stor är den trasig ytan på ett ungefär? | |
|
Lägg upp en bild på skadan. Vissa däck har fälgskyddskant som är extra gummi som ska "offra sig" vid en kantstötning. Vem har sagt att du bör köpa nya däck? Om du inte har olika dimension fram och bak ("square setup") så kan du köpa nästan vilka däck som helst om det är samma märke/modell/dimension, för då blir rullomkretsen densamma. Köp inga billiga skräpdäck, för BMW är känsliga för "dåliga" däck - jag skulle satsa på t ex. Michelin, Continental, Good Year, Dunlop eller Pirelli. Läs lite däcktester och bedöm själv vilka egenskaper du prioriterar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk till bild Länk MVH Patrik |
|
| Vad man kan se på bilden så är ju inte skadan så djup att korden är framme. Personligen hade jag lagt på gummimassa över skadan. Tror knappast skadan påverkar däckets hållbarhet. | |
| Men det är kanske inte lämpligt att köra på autobahn i höga hastigheter med en sådan skada. | |
|
Jag tycker skadan ser ganska "djup" ut. Jag hade bytt däck om jag var dig. Brukar i första hand välja Michelin och i andra hand Continental men det är jag det. Åk förbi någon gummihandlare du känner förtroende för, fråga vad de säger om skadan och vad de rekommenderar för åtgärd. Sen kan du ju ta en offert från dom och åka hem och jämföra pris och leverantörer och återkomma? Billigast är defintivt inte bäst, jag skulel aldrig anlita någon av Däckonline eller bythjuls verkstäder tex, känner inte tillräckligt förtroende att gå dit med dyrare fälgar när jag upplevt hur vissa behandlar dom. Mina fem öre. Lycka till! Asken |
|
|
Det där ser ut som en kosmetisk skada på däcksidan. Jag hade inte gjort något (oavsett om du har olika eller samma däckdimension fram och bak). Fortsätt köra (försiktigt)! "Squared setup" = samma dimension på samtliga däck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.