|
|
|
|---|---|
|
Spolaren höger fram krånglar. Jag tänker därför koppla bort spolaren på den sidan eller på båda sidorna. Att ta bort säkringen verkar inte vara lösningen eftersom den är gemensam med annan funktion. Kan man klippa någon elledning eller blockera vattenslang. Eller vad och hur? (Ej xenon). Hoppas på goda råd. | |
|
Man kan "koda" bort det, t ex med Carly. Det är helt klart att föredra, enkelt att återställa jämfört med att klippa kablar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
BMWverkstaden kan bara stänga av el vid pump/behållare och då krävs demontering av innerskärm osv som tar kanske 2 timmar och med pris därefter. Vattenröret går vid spolning upp genom stötfångaren så det går inte att bara sätta fast ett lock över hålet. hm... |
|
|
Ladda ner appen bimmercode, köp en bluetooth dongle till obd, och stäng av det själv. Det kostar mindre än 1 verkstadstimme garanterat. Länk |
|
|
Tack. Går det inte att komma åt inifrån motorrummet, vattenslang eller el? |
|
|
Då kan jag passa på att flika in. Jag har eftermonterat en m-sport front på min f31. Vill givetvis inte ha strålkastarspolarna. Så jag återmonterade slangar o allt. Problemet är att jag inte lyckades montera själva munstycket ordentligt på insidan av fronten. Även fast jag linade upp de exakt där markeringen går, vilket betyder att själva "frontluckan" inte är centrerad, dvs den går inte ut och in utan problematik. Men då fick jag den briljanta idén att istället för att montera av fronten så tänkte jag stänga av funktionen istället. Så jag köpte en obd-dongel o bimmercode, kunde komma åt alla delar av bilen förutom fronten, detsamma gällde med Carley, kommer inte ihåg exakt vad det stod, men är korrupt data på frontpanelen. Hur löser man detta med ny mjukvara? är det BMW själva som gäller? |
|
| Det är väl ingen mening att lägga ner varken jobb eller pengar låt det bara vara för det är ju inget som krävs på besiktningen och behövs inte för att lyktorna blir aldrig så leriga så det behövs för bra ljusstyrka | |
|
Har du inga xenonljus, koda bort det om det går. Skulle du däremot ha xenon så måste spolning funka, kanske inte det första man får nedslag på men likt f*n måste det funka. Undvik som redan nämnt att hålla på med mekaniska ingrepp, bara jobbigt och besvärligt vid ett ev återställande sen. |
|
|
OK. Det är bara det att det ser lite trist ut med hålet i skärmen. Täcka över går inte eftersom spolarmunstycket sticker upp vid spolning. Det som fattas är täcklocket och "pinnen?" som sätts ner i spolarmunstycket. |
|
| England: Ja de sitter dåligt de där täcklocken hade tur och upptäcka att den ena på min höll på att lossna de sitter jäkla dåligt på båda sidor original så jag blandade plastspackel och superlim och satte dit det ordentligt borde sitta längre än bilen håller men såna borde väl finnas på skroten? svåra kan ju vara rätt färg om det nu är som jag tror att strålkastarspolning inte är ett krav på besiktningen är lite osäker | |
|
Som sagt har man Xenon måste det vara spolning. |
|
|
Ska3: ok du verkar helt säker och jag har xenon men de funkar inte varje gång jag kör vindrutespolning för de ska väl spola samtidigt varje gång man spolar vindrutan? Det ska bara vara under +6 som de inte ska gå precis som start/stop funktionen |
|
|
Lyktorna spolar inte varje gång du spolar rutan. Det sker med visst intervall (för att spara på spolarvätskan). Det som är lite underligt är att spolarkravet enbart gäller Xenon ej ex LED. |
|
| Tack och skönt att få veta att de inte var paj för jag har ju undrat varför och håller med dig om att det är konstigt att krav på strålkastarspolning är för xenon men inte led vi får mejla transportstyrelsen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.